Cazul copilului lovit mortal cu maşina, la finele lunii iunie, în plină zi, pe una dintre cele mai periculoase treceri de pietoni din Oradea de un şofer beat şi cu antecedente în sfidarea conduitei rutiere, un caz şocant, atât prin gravitatea faptei comise, cât şi prin efectele acesteia, care a produs un val de reacţii ce este pe departe a se stinge, continuă să menţină atenţia opiniei publice din Oradea, dar şi din întreaga ţară. Şoferul vinovat a fugit de la locul accidentului şi s-a ascuns în curtea firmei unde lucra, dar a fost prins imediat de Poliţie. În urma impactului violent, victima, un băieţel de 12 ani, a murit câteva zile mai târziu, la spital. Arestat la scurt timp după comiterea faptei, şoferul inconştient, un tânăr de 26 de ani, a fost acum trimis în judecată de către procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea. Familia băieţelului nu se mulţumeşte cu rezoluţia dată de anchetatori, şi vrea să ceară în instanţă schimbarea încadrării juridice a faptei, din ucidere din culpă, în omor, ceea ce ar implica o pedeapsă mai aspră,cu până la de zece ori mai mulţi ani de puşcărie. Aşa cum merită, de fapt, astfel de specimene care încalcă cu „nepăsare criminală” regulile de circulaţie rutieră, după cum o arată chiar concluziile anchetatorilor. Bihor Just vă prezintă, în excusivitate, detalii din dosarul acestei tragedii care a îndoliat destinele unei familii, dar care putea fi evitată.
Clipa fatală şi fuga criminală
Era în după amiaza zilei de 22 iunie a.c., în jurul orei 17:45. Horia Andrei Chiva se oprise la trecerea de pietoni din dreptul staţiei de tramvai de pe Calea Aradului, din Oradea, la intersecţia cu strada Traian Blajovici, în imediata vecinătate a sediului Poliţiei Municipiului. Băiatul mergea la un antrenament de fotbal şi se oprise să traverseze şoseaua. Coborâse de pe trotinetă şi s-a asigurat dacă poate trece, uitându-se în stânga şi-n dreapta, dat fiind faptul că în zonă traficul rutier era aglomerat la acea oră, dar şi din cauza faptului că, deşi des uzitată, acea trecere de pietoni, care traversează o şosea cu patru benzi de circulaţie, nu este semaforizată.
Potrivit declaraţiilor lui Teodor Tăşnade, martor ocular, care circula la volanul unei dubiţe, pe banda 1 şi care, văzând gestul copilului s-a oprit să-i acorde prioritate de trecere, băiatul s-a angajat în traversare. În acel moment, un Logan alb, care venea în viteză din spate, pe banda 2 (mai aproape de axul drumului – n.a.) l-a surprins pe copilul aflat în traversare, din partea dreaptă, şi l-a izbit în plin, proiectându-l la câţiva metri pe asfalt. „După producerea accidentului, autoturismul care l-a lovit nu s-a oprit la faţa locului, continuându-şi deplasarea”, iar mai apoi „efectuând o manevră de viraj la stânga peste liniile de tramvai”, se arată în rechizitoriul întocmit de anchetatori. O altă declaraţie mult mai şocantă despre circumstanţele producerii accidentului şi momentele imediat următoare a dat-o Flavia Bandula, colegă de serviciu cu şoferul care a provocat accidentul şi care, la momentul respectiv era chiar cu acesta în maşină. Potrivit acesteia, la sediul firmei unde lucra se dăduse o petrecere, după orele de program. La un moment dat, „a fost rugată de inculpat să-l însoţească cu maşina de serviciu”, au stabilit oamenii legii. „Martora a fost de acord, s-a urcat pe scaunul din dreapta faţă, în timp ce inculpatul s-a urcat la volan”, iar împreună s-au deplasat într-o zonă din Cartierul Rogerius, unde şoferul s-a întâlnit cu un prieten şi s-a întors după aproximativ 10 minute, urcând din nou la volan. Despre ce s-a petrecut după, femeia le-a relatat anchetatorilor că „pe drumul de întoarcere către sediul firmei”, unde era cheful, „la trecerea de pietoni de lângă Poliţia Municipiului Oradea, a simţit o lovitură puternică în partea din faţă a autoturismului, însă inculpatul nu s-a oprit, ci a continuat deplasarea, fără a încetini”. Femeia a mai declarat că nu a văzut copilul aflat în traversare pe trecerea de pietoni deoarece în acel moment se uita pe telefonul mobil.
Fără frână
„Am realizat de fapt ce s-a întâmplat după ce am ajuns la firmă, iar în urma noastră a venit până în curtea firmei un autoturism, cu mai multe persoane de sex masculin care au început să ţipe la colegul meu: «Ai realizat ce-ai făcut, ai omorât un copil?!?». Atunci am realizat efectiv ce s-a întâmplat. Am intrat în clădire, iar la scurt timp a ajuns şi Poliţia în curtea firmei”, a mai declarat Flavia Bandula.
Clar, omul nici nu a frânat, cu toate că a văzut că maşina din dreapta sa oprise la trecerea de pietoni, şi nici nu s-a oprit apoi să cheme ajutor pentru victima lovită, cum obligă legea. Mai mult, şoferul inconştient a fugit în trombă, încercând într-un efort de neînţeles să scape de consecinţe, cu toate că ştia că în dreapta sa era un martor ocular. A parcat în curtea firmei, câteva sute de metri distanţă de locul accidentului, pe o stradă lăturalnică. Lucru recunoscut chiar de el, într-una dintre declaraţiile date anchetatorilor. „Nu am apăsat deloc pedala de frână înaintea trecerii de pietoni, iar după impact am frânat, însă nu am oprit din cauza şocului, dându-mi seama că am lovit pe cineva”, le-a spus Buciuman poliţiştilor. „Mi-am continuat deplasarea cu viteza de cca. 60-70 de km/oră spre locul de muncă, unde am vrut să mă liniştesc. Arăt faptul că nu am oprit după impact întrucât nu am ştiut cum să reacţionez”. După accident, şoferul dubiţei a oprit şi s-a dus la copilul care zăcea pe asfalt inconştient, în poziţie ghemuită. A anunţat imediat autorităţile, iar băieţelul a fost transportat în stare gravă la spital. Copilul a fost supus mai multor intervenţii chirurgicale, în încercarea de a i se salva viaţa. Familia a făcut chiar un disperat apel public, pe facebook, în căutarea de donatori de sânge. Cu toate eforturile medicilor, din cauza leziunilor grave, după trei săptămâni copilul a murit, pe 19 iulie. „A intrat în stop cardio-respirator şi nu a mai putut fi salvat” a declarat atunci purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean de Urgență Oradea, Lisa Crăiuț.
Îmbuibat cu alcool şi agresiv
La scurt timp după producerea accidentului, maşina a fost găsită de oamenii legii parcată în curtea unei firme. La fel, a fost depistat cu uşurinţă şi cel care a condus-o, în persoana lui Buciuman Alexandru Călin, un tânăr de 26 de ani, angajat al acelei firme. A recunoscut că în acea zi, de la prânz şi până după amiază, băuse „circa trei pahare de vin şi cinci pahare de whisky”.
Poliţiştii l-au testat pe loc, apoi l-dus la dus la analize, ca şi în toate cazurile de incidente rutiere în care sunt implicaţi şoferi „cu damf”. Aici, să vezi tupeu, omul s-a dovedit a fi şi agresiv. „Cu ocazia prelevării mostrelor biologice din data de 22.06.2023, orele 18:55, inculpatul a avut un comportament violent verbal cu cadrele medicale, adresându-le injurii, având atitudine neadecvată, de sfidare, comportament necooperant, și nicidecum unul de regret, speriat de cele întâmplate, astfel cum a declarat în cursul urmăririi penale cât și în fața judecătorilor de drepturi și libertăți”, se arată în rechizitoriul acestui caz, întocmit de Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea.
Analizele toxicologice au arătat contrariul celor spuse iniţial de şofer, care a încercat să-şi minimizeze fapta ascunzând adevărul despre cantitatea de alcool consumată. Prima probă biologică a arătat o alcoolemie de 2.03 g/l alcool pur în sânge, iar cea de a doua de 1,89 g/l alcool pur în sânge. Aproape de comă alcoolică… Testat şi pentru depistarea substanţelor psihotrope, analizele de sânge au arătat că tânărul nu consumase droguri, deşi la testul iniţial făcut de poliţişti, atunci când l-au prins, aparatul drugtest l-a dat pozitiv la metamfetamină.
În timpul audierilor, însă, Buciuman a schimbat macazul şi s-a transformat în mieluşel. A recunoscut ceea ce era deja evident, mai ales că filmul accidentului a fost surprins şi de camerele video de supraveghere din zonă, dar a declarat că a fugit de la locul accidentului pentru că era speriat şi „de frică, fiind urmărit de alţi participanţi la trafic”.
Prin raportul de expertiză criminalistică s-a stabilit că, la momentul producerii accidentului, Buciuman circula cu o viteză cuprinsă între 74 şi 84 km./h şi că, dacă acesta ar fi circulat cu viteza legal admisă în localitate, de 50 km./h, impactul fatal ar fi putut fi evitat. De asemenea, criminaliştii au stabilit fără putinţă de tăgadă că maşina găsită în curtea firmei unde lucra Buciuman era cea care a lovit copilul şi că el a condus-o, fiindu-i găsite amprentele.
„Smardoi” în trafic cu „nepăsare criminală”
Autorităţile au demarat punerea în mişcare a acţiunii penale, iar Buciuman a fost reţinut în aceeaşi zi, pentru o durată de 24 de ore. A doua zi, pe 23 iunie, judecătorul de dreptul şi libertăţi a dispus arestarea sa pentru 30 de zile. De fapt, pe tot parcursul derulării anchetei penale, Buciuman a stat la „răcoare”, fiind cercetat în stare de arest pentru comiterea infracţiunilor de vătămare corporală gravă, conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de Poliţie. După decesul copilului, anchetatorii au schimbat încadrarea juridică a faptei din vătămare corporală gravă în ucidere din culpă.
În decursul celor două luni cât a durat, ancheta penală, derulată cu celeritate de către autorităţi, dat fiind gravitatea faptei, dar şi presiunea publică, a relevat tabloul comportamental al şoferului ucigaş, tipic „bizonilor” de pe şosele, care consideră că pentru a fi un şofer bun trebuie să fii şi neaparat nesimţit şi să încalci legea circulaţiei rutiere. „Din analiza istoricului sancţiunilor contravenţionale ale inculpatului, pentru perioada 23.06.2018, până la data de 22.06.2023, reiese că acesta a încălcat în mod constant regulile de circulaţie, dovedind o nepăsare criminală în legătură cu siguranţa traficului rutier şi a persoanelor care participă la acesta”, se arată în rechizitoriul Parchetului, făcut în urma finalizării anchetei penale. „Mai mult, activitatea contravenţională a inculpatului s-a intensificat considerabil în acest an, începând cu data de 26.01.2023 şi până în prezent acesta fiind sancţionat de 6 ori, inclusiv pentru depăşirea vitezei maxim admise cu peste 50 de km/h”, se mai specifică în rechizitoriu.. Procurorii mai punctează şi un alt aspect interesant despre Buciuman: „Toate aceste informaţii trebuie coroborate şi cu aspectele care rezultă din fişa de cazier judiciar a inculpatului, acesta fiind trimis în judecată recent (…) pentru săvârşirea infracţiunii de efectuare de operaţiuni financiare în mod fraudulos, în formă continuată”. Drept pentru care, Buciuman a fost trimis în judecată, pe 7 septembrie, pentru comiterea infracţiunii de ucidere din culpă, conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi părăsirea locului accidentului. Cazul este acum pe rolul instanţei Judecătoriei Oradea, căreia Parchetul îi mai solicită şi menţinerea lui Buciuman în stare de arest până la finalizarea procesului.
Maxim!
Familia copilului nu este mulţumită de soluţia cerută de procurori. Avându-l ca reprezentant în acest proces pe avocatul orădean Răzvan Doseanu, specializat pe speţe penale, familia copilului are în vedere să solicite instanţei să schimbe încadrarea juridică a faptei. Lucru posibil pe parcursul procesului, în cazul în care judecătorul va considera că dovezile prezentate şi cele care vor mai putea surveni pe durata derulării cazului sunt eligibile pentru a încadra fapta la infracţiunea de omor, aşa cum solicită familia victimei. Dacă se va întâmpla asta, Buciuman ar risca o pedeapsă mult mai mare, de la 10 la 20 de ani de închisoare, nu de la 1 la 5 ani, cum prevede legea pentru ucidere din culpă. Judecătorii vor decide.
Cu jalba la Primărie
În urma tragediei suferite, părinţii copilului ucis în accidentul din iunie a iniţiat o serie de demersuri pentru ca trecerea de pietoni pe care le-au fost omorât copilul să fie semaforizată, pentru a se evita, măcar pe viitor, producerea unor astfel de evenimente grave.
Primul pas a fost o adresă înaintată Primăriei Oradea, prin care se solicita amplasarea unui semafor cu buton, ca multe altele din oraş. Municipalitatea a răspuns, însă, că a fost montat deja un „covor de frânare” şi că „se va vorbi cu Poliţia Rutieră pentru a spori vigilenţa în acel loc”. În plus, Primăria promite şi iluminarea, pe viitor, acestei treceri cu un sistem LED, pentru a atrage atenția.
Familia copilului ucis fără vină este de părere că municipalitatea ar putea trata mai serios această solicitare, care este cu atât mai justificată prin lumina tragediei din iunie, a dus la iniţierea unui şir de proteste stradale, organizate periodic chiar în locul în care s-a produs tragedia, proteste care adună tot mai mulţi susţinători. „Ne-am adunat aici ca să strângem semnături pentru petiţia noastră prin care cerem montarea unui semafor la această trecere de pietoni. Acum două luni, în acest loc, copilul meu a fost accidentat grav. Am fost la spital, i s-au făcut mai multe operaţii, inclusiv la nivelul creierul. A murit sub ochii mei! Era singurul meu copil şi e o pierdere de nedescris. Cu toate acestea sunt aici şi trag un semnal de alarmă. Şoferii nu ţin cont de această trecere, nu încetinesc! Au mai fost accidente aici. Ştiu asta pentru că locuim aici în zonă şi frecventăm această trecere. Imediat după moartea fiului meu, cei de la Primărie au pus un covor de frânare pe care îl consider total ineficient. Nu știu de ce nu vor să pună semafor!”, a spus Luiza Chiva, mama lui Horia, la cel mai recent protest organizat pe 8 septembrie, potrivit ebihoreanul.ro
În paralel, mama lui Horia şi grupul de susţinători ai cauzei ei au iniţiat şi o campanie de strângere de semnături prin care vor să influenţeze Primăria să aprobe semaforizare trecerii de pietoni pe care i-a fost ucis copilul. Până în prezent, familia lui Horia a strâns peste 400 de semnături în scris, şi peste 1.300 în mediul online. Şi speră că vor reuşi, totuşi, să capaciteze municipalitatea ca să le îndeplinească doleanţele care, de fapt, nu sunt doar ale lor ci ale întregii comunităţi. Speranţa moare ultima.
Petiţia online, aici: https://www.petitieonline.com/copiii_mor_pe_trecerile_de_pietoni