Consiliul UE reunit la nivelul miniştrilor responsabili pentru competitivitate, a adoptat în 25 septembrie abordările generale cu privire la revizuirea propusă a pachetului legislativ privind desenele și modelele: directiva privind protecția juridică a desenelor și modelelor și regulamentul privind desenele și modelele comunitare.
Noile texte actualizează legislația veche de 20 de ani privind desenele și modelele și vizează facilitarea protecției desenelor și modelelor industriale și adaptarea legislației UE în acest domeniu la provocările tehnologiilor imprimării digitale și 3D.
“O bună protecție a desenelor și modelelor este esențială pentru competitivitatea industriei noastre. Noile norme vor contribui la stimularea creativității proiectanților și a întreprinderilor noastre într-un mod mai rapid și mai fiabil, adaptat la provocările erei digitale, precum și la combaterea contrafacerii.” – Héctor Gómez Hernández, ministrul interimar spaniol al industriei, comerțului și turismului conform celor relatate pe portalul Consiliului Uniunii.
Directiva și regulamentul propuse actualizează legislația actuală vor facilita procedura de înregistrare a desenelor și modelelor la nivelul UE și vor armoniza în continuare procedurile între sistemele europene și cele naționale. Directiva introduce, de asemenea, noi norme pentru a proteja desenele și modelele care pot fi reproduse prin imprimare 3D.
Cel mai important, revizuirea vizează armonizarea în continuare a protecției desenelor și modelelor pentru piesele componente de schimb utilizate pentru repararea produselor complexe (de exemplu, piesele caroseriei autovehiculelor). Această etapă va liberaliza piața pieselor de schimb, oferind astfel prețuri mai mici pentru consumatori. Această „clauză privind reparațiile” este concepută numai pentru desenele și modelele viitoare, dar va menține totuși protecția desenelor și modelelor existente pentru o perioadă de zece ani și aduc o serie de îmbunătățiri:
-o actualizare a definițiilor termenilor „desen sau model” și „produs” pentru a le adapta la era digitală și la evoluțiile tehnologice viitoare;
-o simplificare a cerințelor de reprezentare a desenului sau modelului, astfel încât, chiar dacă, la data solicitării, lipsesc unele documente, desenul sau modelul să poată fi înregistrat la data respectivă, cu condiția ca reprezentarea desenului sau modelului să fie suficient de clară
introducerea unei flexibilități pentru ca proiectanții să poată amâna termenul de publicare a desenului sau modelului lor cu maximum 30 luni, cu posibilitatea ca statele membre să ofere titularilor drepturilor asupra desenului sau modelului posibilitatea de a opri amânarea la cererea acestora (și nu la sfârșitul perioadei de amânare);
-o clarificare a normelor privind declararea nulității drepturilor asupra desenelor sau modelelor, cu posibilitatea ca statele membre să prevadă o procedură administrativă de recurs, astfel încât părțile să nu fie nevoite să introducă o acțiune în justiție;
-asigurarea că taxele pentru protecția acordată exclusiv la nivel național ar trebui să fie în continuare mai ieftine decât cele europene
posibilitatea cumulării protecției desenelor și modelelor și a drepturilor de autor, inclusiv a legislațiilor naționale privind drepturile de autor
o perioadă de transpunere de 36 luni (în loc de 24) pentru a acorda statelor membre mai mult timp pentru a adopta măsurile necesare pentru aplicarea noii legislații.
“Drepturile asupra desenelor sau modelelor industriale protejează aspectul unui produs. Atractivitatea unui produs decurge întocmai din desenul sau modelul industrial. Atractivitatea vizuală este unul dintre factorii-cheie care influențează alegerea consumatorilor de a prefera un produs în locul altuia. Produsele bine proiectate creează un important avantaj competitiv pentru producători. Pentru a se încuraja inovarea și crearea de noi desene sau modele industriale de produse în era digitală, este tot mai mult nevoie ca protecția juridică a drepturilor asupra desenelor sau modelelor industriale să fie accesibilă, adaptată exigențelor viitorului, eficace și consecventă.
Sistemul de protecție a desenelor sau modelelor industriale din Europa are peste douăzeci de ani. Legislațiile statelor membre în materie de desene sau modele industriale au fost parțial aliniate prin Directiva 98/71/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 1998 („directiva”).
Pe lângă sistemele naționale de protecție a desenelor sau modelelor industriale există un sistem de sine stătător care a fost instituit prin Regulamentul (CE) nr. 6/2002 al Consiliului din 12 decembrie 2001 („regulamentul”) și prin care se asigură protecția unor drepturi unitare cu efecte egale în toată UE sub forma desenului sau modelului industrial comunitar înregistrat („DMICI”) și a desenului sau modelului industrial comunitar neînregistrat. Regulamentul a fost modificat o singură dată, în 2006, pentru validarea aderării UE la sistemul internațional de înregistrare de la Haga. În plus, continuă să existe un regim juridic tranzitoriu în ceea ce privește protecția desenelor sau modelelor industriale în cazul pieselor de schimb pentru reparații. Întrucât nu s-a putut ajunge la un acord în acest aspect, directiva conține o clauză „statu-quo plus”, în temeiul căreia, până la adoptarea propunerilor Comisiei de modificare a directivei, statele membre își pot menține legislația existentă cu privire la posibilitatea ca piesele de schimb să beneficieze de protecție. Din acest motiv, Regulamentul (CE) nr. 6/2002 exceptează piesele de schimb pentru reparații de la protecția desenelor sau modelelor industriale comunitare până în momentul în care Consiliul decide asupra politicii sale în această chestiune pe baza unei propuneri a Comisiei.
Propunerea prezentată de Comisie în 2004 pentru alinierea protecției desenelor sau modelelor industriale în cazul pieselor de schimb vizibile prin introducerea în directivă a unei „clauze privind reparațiile” (precum cea deja inclusă în regulament) nu a primit suficient sprijin în cadrul Consiliului, în pofida sprijinului covârșitor din partea Parlamentului European, și a fost retrasă în 2014.
În concordanță cu Agenda Comisiei pentru o mai bună legiferare, în care se prevede și reexaminarea cu regularitate a politicilor UE, Comisia a lansat, în 2014, o evaluare a funcționării sistemelor de protecție a desenelor sau modelelor industriale în UE, care o evaluare economică și juridică cuprinzătoare, bazată pe o serie de studii. La 11 noiembrie 2020, Consiliul Uniunii Europene a adoptat concluzii privind politica în domeniul proprietății intelectuale și revizuirea sistemului de desene sau modele industriale din UE. Consiliul a invitat Comisia să prezinte propuneri de revizuire a legislației UE în domeniul desenelor sau modelelor industriale, însoțite de o evaluare a impactului cuprinzătoare și aprofundată, în vederea modernizării sistemelor de protecție a desenelor sau modelelor industriale și în vederea sporirii atractivității protecției desenelor sau modelelor industriale pentru autorii individuali și întreprinderi, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri).” se arată în expunerea de motive.