Prin convenirea bilaterală a blocării geografice, operatorul platformei Steam, Valve, și cinci editori de jocuri video pentru PC au restrâns în mod ilicit vânzările transfrontaliere de anumite jocuri video pentru PC, compatibile cu această platformă
În urma primirii unor informații referitoare la blocarea geografică a anumitor jocuri video pentru PC pe platforma Steam din cauza situației geografice a utilizatorilor, Comisia a inițiat o investigație. Prin deciziile din 20 ianuarie 2021, Comisia a constatat că operatorul platformei, Valve, și cinci editori de jocuri, respectiv Bandai, Capcom, Focus Home, Koch Media și ZeniMax, au încălcat dreptul Uniunii în domeniul concurenței.
Comisia a imputat Valve și celor cinci editori că au participat la un ansamblu de acorduri anticoncurențiale și practici concertate. Aceștia ar fi urmărit să restrângă vânzările transfrontaliere de anumite jocuri video pentru PC, compatibile cu platforma Steam, prin instituirea unor funcții de control teritorial în diverse perioade cuprinse între anii 2010 și 2015, în special în țările baltice, precum și în anumite țări din Europa Centrală și Europa de Est.
Valve a introdus o acțiune la Tribunalul Uniunii Europene în vederea anulării deciziei în privința sa.
În hotărârea pronunțată pe 27 septembrie Tribunalul a respins acțiunea.
Tribunalul constată că s-a dovedit de către Comisie corespunzător cerințelor legale existența unui acord sau a unei practici concertate între Valve și fiecare dintre cei cinci editori în scopul restrângerii importurilor paralele prin geoblocarea unor chei care permit activarea și, dacă este cazul, utilizarea jocurilor video în cauză pe platforma Steam.
Geoblocarea urmărea să împiedice cumpărarea jocurilor video, distribuite în anumite țări la prețuri scăzute, de către distribuitori sau utilizatori care se află în alte țări în care prețurile sunt efectiv mai mari.
Astfel, geoblocarea în discuție nu urmărea un obiectiv de protecție a drepturilor de autor ale editorilor de jocuri video pentru PC, ci era utilizată în scopul eliminării importurilor paralele ale acestor jocuri video și în vederea protejării nivelului ridicat al redevențelor încasate de editori și chiar al marjelor încasate de Valve.
Răspunzând la mai multe argumente prezentate de Valve, Tribunalul se pronunță și asupra legăturii dintre dreptul Uniunii în domeniul concurenței și dreptul de autor. În special, Tribunalul amintește că dreptul de autor urmărește doar să asigure titularilor de drepturi în cauză posibilitatea de a valorifica din punct de vedere comercial punerea în circulație sau punerea la dispoziție a obiectelor protejate, prin acordarea unor licențe în schimbul plății unei remunerații. Totuși, acesta nu le garantează posibilitatea de a revendica cea mai ridicată remunerație posibilă și nici de a adopta un comportament de natură să determine diferențe artificiale de prețuri între piețele naționale compartimentate.
Astfel, o asemenea compartimentare și diferența artificială de prețuri ce reprezintă rezultatul acesteia nu pot fi conciliate cu realizarea pieței interne.
Pe de altă parte, prin invocarea pretinselor efecte proconcurențiale ale geoblocării în cauză, Valve nu a putut să repună în discuție aprecierea globală a gradului suficient de nociv pentru concurență a comportamentului coluziv în cauză, care a fost calificat ca fiind restrângere prin obiect.
Hotărâre integrală: https://curia.europa.eu/juris/document/