Marți, în Parlamentul țării vecine a avut loc un vot foarte important pentru municipiul Salonta. După o întâlnire între reprezentanții Ministerul Transportului din România și Ministerul de Externe al Ungariei s-a convenit ca Drumul Expres Arad-Salonta-Oradea, să se intersecteze, cu Drumul Expres Budapesta-Békéscsaba lângă Salonta, o rezoluție susținută intens și de Primăria și Consiliul Local din Salonta. Marți, în Parlamentul dde la Budapesta a fost ratificată această înțelegere. <Semnificația acestei decizii are o importanță și mai mare, cunoscând faptul, că ambele țări inițial au dorit, ca acest nod rutier să fie construit, mult mai la sud de Salonta, aproape la limita de județ între Arad și Bihor .Prin această decizie, orașul nostru devine un pol rutier-economic al regiunii>, spune Torok Laszlo, primarul Salontei. Ministerul Transporturilor a aprobat miercuri, 4 octombrie, Studiul de Fezabilitate pentru Drumul Expres Oradea – Arad, cea mai mare investiție descentralizată din România.Traseul Drumului Expres Arad – Oradea va avea o lungime de 119 km, cu profil de patru benzi de circulație, iar costul estimat este de 10 miliarde lei. Proiectul mai prevede drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, drumul de legătură cu orașul Arad, de 3 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Drumul Expres Oradea – Arad și Drumul Expres Satu Mare – Oar sunt primele proiecte de Drum Expres care includ și vămi noi la Salonta și la Oar.
Caracteristici tehnice:
– 120,47 km lungime traseu
– drum de legătură cu Vama Nădlac – 9,85 km
– drum de legătură Arad – 3 km
– drum de legătură Salonta – 5 km
– punct de trecere a frontierei
– 86 poduri și pasaje
– 6 parcări de scurtă durată
– 8 spații de servicii tip S1 și S3, iar pe drumul de legătură cu Ungaria sunt prevăzute două spații de servicii tip S3, unde se va amenaja inclusiv parcare securizată cu nivel de securizare Bronz.
– 4 Centre de Întreținere și Coordonare
– sistem inteligent de monitorizare trafic (ITS)
– 12 noduri rutiere amplasate la intersecția cu:
1) drumul de legătură Centura Oradea cu A3, 2) DC71, 3) Gepiu cu DN7, 4) Salonta cu DJ795, 5) drumul de legătură cu granița Ungariei, 6) Avram Iancu cu DN79, 7) Chișineu – Criș cu DN79, 8) DJ792C, 9) Varianta de Ocolire Arad Nou, 10) DJ 709B, 11) DJ709C cu Drum de legătură cu zona industrială Arad Vest și 12) VO Arad cu DN7
„Acest Drum Expres de 10 kilometri (n.r legătura DEx. 11 la Salonta) este parte a proiectului mare Arad-Oradea, nu sunt separate. Acest proiect de Drum Expres Arad-Oradea cu varianta de Salonta se află în gestiunea autorităților locale, CJ Bihor și CJ Arad. Noi suntem doar pe post de a finanța acest proiecte, el le implementează, le derulează. Undeva în vara acestui an vom avea acordul de mediu din informațiile pe care le am, ceea ce e un lucru dificil, nu doar în România. Pe termenele pe care le avem de la colegii din Bihor în octombrie se va finaliza proiectul tehnic pentru ca apoi să lansăm licitația. Termenul de realizare este 2026”, spunea ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.