Luni, 23 octombrie 2023, Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înființarea pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a unei activități finanțate integral din venituri proprii. Proiectul a fost elaborat ca urmare a solicitării Înaltei Curți de Casație şi Justiție, motivată de necesitarea reglementării situației activității finanțate integral din venituri proprii privind organizarea concursurilor și examenelor organizate de această instanță.
Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, organizarea concursurilor privind ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casație și Justiție a trecut din competența Consiliului Superior al Magistraturii în cea a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Astfel, potrivit dispozițiilor art. 237 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, „Ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face prin concurs organizat de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie”, iar potrivit art. 239 alin. (4) din aceeași lege „Cuantumul taxei de înscriere la concurs se stabileşte în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa de înscriere la concurs se restituie în cazul unor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului.” De asemenea, potrivit dispozițiilor Art. XVI. – alin. (2) din OUG nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, până la data de 31.12.2023, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie are obligația de a derula şi încheia procesul de dobândire a deplinei capacităţi instituţionale necesare gestionării bugetului prevăzut la art. 142 alin. (2) din Legea nr. 304/2022, acest proces implicând, printre altele, şi ocuparea prin concurs a unor posturi vacante, aferente mai multor categorii de personal, din schema acestei instanțe (spre exemplu, posturile de funcționari publici, personal contractual sau categoriile de personal prevăzute de Legea nr. 567/2004).
Potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2005 privind înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii: „Se aprobă înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei, unităţile sale subordonate şi instanţele judecătoreşti a activităţii finanţate integral din venituri proprii privind organizarea concursurilor şi examenelor de admitere în aparatul propriu şi, după caz, în unităţile subordonate şi instanţele judecătoreşti, în condiţiile legii, şi privind închirierea, în condiţiile legii, de către Ministerul Justiţiei, unităţile sale subordonate şi instanţele judecătoreşti a unor spaţii aflate în administrarea acestora.”. Aceste din urmă prevederi legale nu acoperă, însă, situația activității finanțate integral din venituri proprii privind organizarea concursurilor și examenelor organizate de Înalta Curte de Casație și Justiție, referirea făcută în acest text normativ la instanțele judecătorești nefiind aplicabilă și Înaltei Curți de Casație și Justiție. În acest sens, trebuie subliniat că prin Hotărârea Guvernului nr. 698/2013 privind înființarea pe lângă Înalta Curte de Casație şi Justiție a unei activități finanțate integral din venituri proprii şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 257/2005 privind înființarea pe lângă Ministerul Justiției a unei activități finanțate integral din venituri proprii prin care au fost modificate inclusiv dispozițiile art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2005, reglementările privitoare la Înalta Curte de Casație și Justiție au fost evidențiate în mod distinct.
Nici împrejurarea că, prin intrarea în vigoare a dispozițiilor art. 142 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, cu modificările și completările ulterioare, bugetul instanțelor judecătorești, aprobat pentru cheltuielile de personal, precum şi cel aprobat pentru alte categorii de cheltuieli intrinsec legate de cheltuielile de personal a fost cuprins în bugetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fiind gestionat de aceasta, nu este de natură să genereze o extindere a obiectului de reglementare al prevederilor art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2005, care rămâne circumscris strict ipotezei inițiale.
În considerarea aspectelor arătate mai sus, în vederea utilizării veniturilor obținute de Înalta Curte de Casație și Justiție din încasarea taxei de concurs pentru cheltuielile corespunzătoare organizării concursurilor sau examenelor prevăzute de lege, precum şi pentru plata cu ora a membrilor comisiilor de organizare a examenelor sau concursurilor, a supraveghetorilor şi a persoanelor care corectează lucrările candidaţilor ori care soluţionează contestaţiile, numiţi în condiţiile legii, se propune adoptarea.
Prin adoptarea prezentei hotărâri, pe de o parte, se asigură îndeplinirea obligaţiilor ce cad în sarcina Înaltei Curți de Casație și Justiție cu prilejul organizării concursurilor sau examenelor fără afectarea sumelor alocate de la buget şi, pe de altă parte, se creează temeiul legal pentru utilizarea integrală și eficientă a disponibilului financiar rezultat ca urmare a organizării acestor concursuri sau examene.
În conformitate cu soluțiile propuse, calculul tarifului orar pentru plata membrilor comisiilor de organizare a examenelor sau concursurilor, ai comisiilor de elaborare a subiectelor, ai comisiilor de examinare, ai comisiilor de corectare şi ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, precum şi a supraveghetorilor se face luându-se în considerare, după caz, indemnizația de încadrare brută lunară/salariul de bază brut lunar corespunzător funcției în care este încadrată persoana în cauză. Totodată, proiectul prevede că bugetul de venituri şi cheltuieli pentru activitatea finanţată integral din venituri proprii se întocmeşte la venituri pe surse de provenienţă, iar la cheltuieli după natura şi destinaţia acestora, potrivit clasificaţiei bugetare, iar excedentul anual rezultat din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceleaşi destinaţii.
Pentru realizarea activităţii finanţate integral din venituri proprii, Înalta Curte de Casație și Justiție poate utiliza şi personal de specialitate din afara instituţiei, în condiţiile legii. Proiectul mai prevede că în relaţiile contractuale, pentru realizarea activităţii finanţate integral din venituri proprii, Înalta Curte de Casație și Justiție este reprezentată de persoana împuternicită în acest scop prin ordin al președintelui.