Parcurs „fulger” pentru proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, cel mai mare proiect descentralizat din Transporturi. În doar o lună, investiția de peste 10 miliarde lei (2 miliarde euro) a primit aviz de la Ministerul Mediului, de la Transporturi și de la Ministerul Dezvoltării. La doar o săptămână de la avizul primit la Ministerul Dezvoltării (Consiliul Interministerial), Transporturile publică Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici, costurile fiind de peste 11 miliarde lei, mai mult decât duble decât estimarea prevăzută în Hotărârea de Guvern din 2008: 5 miliarde de lei.
Așadar, pe masa Guvernului va ajunge actul normativ care va permite lansarea licitației pentru proiectare și execuție până la sfârșitul anului, conform calendarului pe care oficialii din Ministerul Transporturilor respectiv Consiliul Județean Bihor l-au promis.
Spre deosebire de proiectul din 2008, Drumul Expres Oradea – Arad va avea vamă nouă la Salonta între România și Ungaria, o lungime de 120 km. (anterior erau 134 km), 18 km drumuri de legătură (în loc de 8,5), un punct de sprijin și întreținere, 8 spații de servicii și 86 de poduri și pasaje (plus 20).
„Traseul în plan: Drumul expres Arad – Oradea pornește din drumul de Legătură Centura Oradea – A3 (aflat în execuție și include un sector din drumul expres) se desfășoară spre sud, ocoleste localitatea Livada de Bihor, continuă în lungul magistralei de cale ferată Oradea – Arad, ocolește localitatea Salonta, continuă în lungul DN 79, ocoleste municipiul Arad și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad (realizată la nivel de autostradă) în nodul rutier prevăzut la intersecția cu DN 7. Lungimea traseului revizuit al drumului expres este de 120,47 km. În cadrul proiectului este prevăzut, suplimentar fața de SF-ul inițial, realizarea unui drum de legătură cu lungime de 10 km din zona Municipiului Salonta spre granița cu Ungaria, care cuprinde și amenjarea unui punct de trecere al frontierei.
Viteza de proiectare pentru drumul expres Arad – Oradea este de 140 km/h În regiunile de deal viteza de proiectare a fost redusă la 120 km/h, iar nodurile rutiere de tip „A” sunt proiectate la viteza de 80 km/h.
Obiectivul general al Drumului expres Arad – Oradea, așa cum este definit în MPGT, îl reprezintă îmbunătățirea eficienței socio-economice a rețelei de transport rutier în România, prin reducerea timpului de deplasare între Arad și Oradea, prin umare, îmbunătățirea conectivității la nivel regional. Pentru promovarea obiectivului de investiții a fost încheiat un Parteneriat de implementare între C.N.A.I.R. – S.A. cu nr. 92/76685/16.11.2020 și Consiliul Județean Bihor cu nr 24484/13.11.2020 ( pentru asocierea UAT), cu modificările ulterioare, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea riscului de dezangajare pentru perioada 2014 -2020”, arată Nota de Fundamentare.