Tehnologia BIM, prin care se reduc costurile, timpul de execuție și amprenta de CO2 ale unei construcții, este folosită din ce în ce mai des și în România. Spre exemplu, STRABAG a utilizat această tehnologie la un proiect de infrastructură rutieră în Oradea și la extinderea Aeroportului din Iași.
BIM este un concept ce se bazează pe trei paradigme – TEHNOLOGIE, COLABORARE și STANDARDIZARE. Cei trei piloni se află la baza reducerii timpului de proiectare și execuție prin o mai bună coordonare a specialităților, diminuarea erorilor și a pierderilor de materiale pe șantier. Astfel, se eficientizează procesul de ofertare – aprovizionare – planificare, toate acestea reducând timpul, costurile și micșorând amprenta CO2 a construcției, explică experții companiei.
De altfel, pentru proiectul de infrastructură rutieră de la Oradea, STRABAG a luat Marele Premiu din partea organizației BIM Tech România, o organizație afiliată a buildingSMART, cu ocazia celei de-a V-a ediții a evenimentului BIMcon Summit 2023.
Într-un interviu acordat economica.net, speialiștii Strabag au explicat ăn ce mod a contribuit specific BIM la creșterea eficienței în cadrul proiectului de ocolire a Oradiei
Metodologia BIM a avut o influență mare în modul de execuție a proiectului prin utilizarea tehnologiei de machine control în baza modelului 3D, lucru care a condus la un randament mai mare la excavarea și nivelarea terasamentelor. De asemenea, scanarea șantierului cu drona în mod regulat a permis extragerea cantităților executate și compararea lor cu modelul 3D, pentru determinarea progresului proiectului, scrie economica.net. O metodologie BIM presupune accesul celor implicați în proiect la o singură sursă de informații, iar aici este implicat și beneficiarul final. În mod cert, o astfel de abordare asigură o transparență mai mare asupra proceselor, o creștere a comunicării între persoanele implicate în proiect, o imagine mai bună asupra proiectului final și, ca un plus, posibilitatea de a utiliza modelul pe durata exploatării pentru diverse intervenții viitoare asupra lucrărilor.