Personalul cu pregătire paramedicală din cadrul echipajelor SMURD aflate în finanțarea autorităților administrației publice locale, la cererea acestora, va fi preluat cu statut de cadru militar – subofițer sau soldat profesionist de către inspectoratele pentru situații de urgență județene în a căror zonă de competență își desfășoară activitatea. Prevederea este cuprinsă în Legea 78/2020, care intră în vigoare luni, 22 iunie, și se referă la un program-pilot derulat în cinci județe.
Potrivit legii, pentru a putea fi preluați de ISU cu statut de subofițer, paramedicii SMURD trebuie să îndeplinească mai multe condiții:
a) să aibă cetățenia română și domiciliul în România;
b) să cunoască limba română, scris și vorbit;c) să aibă capacitate deplină de exercițiu;
d) să fie declarat „apt“ la evaluarea psihologică;
e) să fie declarat „apt“ la evaluarea medicală efectuată în aceleași condiții aplicabile cadrelor militare în activitate din Ministerul Afacerilor Interne;
f) să aibă vârsta de minimum 18 ani împliniți;
g) să fie absolvenți de liceu cu diplomă de bacalaureat;
h) să nu aibă antecedente penale, cu excepția situației când a intervenit reabilitarea;
i) să nu fie în curs de urmărire penală ori de judecată pentru săvârșirea de infracțiuni;
j) să nu fi desfășurat activități de poliție politică, astfel cum sunt definite prin lege;
k) să nu aibă calitatea de ofițer sau maistru militar în rezervă și să nu fi fost trecut în rezervă în condițiile art. 85 alin. 1 lit. a), d), i), j) și k) sau ale art. 87 din Legea nr. 80/1995, cu modificările și completările ulterioare;
l) să nu fi fost destituiți dintr-o funcție publică sau să nu le fi încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani.
Cei care nu au diplomă de Bacalaureat ori nu îndeplinesc condițiile prevăzute de literele k) și l) pot fi preluați de inspectoratele județene pentru situații de urgență cu statut de soldat profesionist.
Potrivit legii, preluarea se face în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a noilor prevederi, iar sumele necesare sunt asigurate din bugetul Ministerului Afacerilor Interne.
”Preluarea personalului cu pregătire paramedicală din cadrul serviciilor SMUDC specializate în acordarea primului ajutor calificat potrivit legii, aflat în finanțarea autorităților (…) constituie o măsură prin care efectivele inspectoratelor pentru situații de urgență ale județelor menționate vor dobândi personal cu înaltă experiență și prin care se va asigura o mai bună intervenție în cazul situațiilor de urgență”, au motivat inițiatorii legii.
Noile reglementări fac parte dintr-un program-pilot care se aplică paramedicilor din cadrul serviciilor SMURD finanțate de administrația publică locale din județele Arad, Hunedoara, Maramureș, Mureș și Sibiu, timp de un an de la intrarea în vigoare a legii.