Miercuri, 13 decembrie 2023, Klaus Iohannis, Președintele României, a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind statutul asistentului judecătorului (Pl-x 231/29.03.2023), iar joi 14 decembrie În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1132 din 14 decembrie 2023 a fost publicată Legea nr. 393/2023 privind statutul asistentului judecătorului.
Instituția asistentului de judecător a reprezentat și reprezintă una dintre propunerile de îmbunătățire a activității instanțelor de judecată ce a fost dezbătută în cadrul sistemului judiciar, fiind unanim considerată modalitatea cea mai potrivită de eficientizare a activităţii judecătorilor şi de îmbunătățire a calității şi randamentului muncii acestora, cu scopul realizării unui act de justiţie adaptat cerinţelor societăţii contemporane şi aşteptărilor cetăţenilor, ca beneficiari şi destinatari finali ai activităţii instanţelor. Activitatea asistenților constituie un sprijin real pentru judecători întrucât, prin preluarea unor atribuții încredințate de aceștia, sunt asigurate premisele pentru optimizarea eficienței și pentru consolidarea calității actului de justiție.
Instituția asistentului judecătorului a fost testată cu succes în cadrul proiectului „Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instanțe judecătorești”, una dintre cele mai importante activități inițiate de Consiliul Superior al Magistraturii, încă din mandatul anterior. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2021, asistenții de judecător și-au desfășurat, efectiv, activitatea la 19 instanțe pilot, de la toate gradele de jurisdicție, fiindu-le încredințate atribuții diverse din sfera activităților cu caracter preponderent administrativ, în timp ce activitățile specifice funcției de judecată au continuat să rămână de resortul exclusiv al judecătorului.
Asistenții și-au desfășurat activitatea sub coordonarea judecătorilor, îndeplinind toate sarcinile stabilite de aceștia, în principal cele vizând documentarea, studierea dosarelor, realizarea unei prezentări a situației de fapt din cauză și a aspectelor de drept relevante, redactarea unor proiecte de hotărâri etc.
În acest fel, judecătorii – degrevați de atribuțiile non-judiciare – au putut dispune, în mod real, de sprijinul necesar în scopul realizării unui act de justiție la standarde optime de timp și de calitate, suportul asistenților de judecător fiind menit, totodată, să contribuie la accelerarea soluționării cauzelor. Munca judecătorilor a devenit, astfel, așa cum e firesc, una conceptuală, cu accent pe instrumentarea efectivă a cauzelor și pe deliberare.
Optimizarea activității instanțelor de judecată prin scăderea duratei de soluționare a cauzelor şi creșterea ratei de soluționare – ca parte importantă a abordării strategice a problematicii resurselor umane la nivelul instanțelor judecătorești – nu poate fi realizată într-o altă modalitate decât printr-o modificare de substanță, iar crearea instituției asistentului de judecător răspunde în totalitate acestui deziderat.
Adoptarea O.U.G. nr. 127/2022, aprobată prin Legea nr. 384/2022, a reprezentat un prim pas în vederea generalizării acestei categorii de personal de suport, având în vedere impactul pozitiv al activității desfășurate în cadrul proiectului asupra duratei de soluționare a cauzelor, a termenelor de redactare și, în general, asupra actului de justiție, de reținut fiind și că, prin prisma rezultatelor, această categorie de personal a fost asumată de Guvernul României prin Hotărârea Guvernului nr. 436/2022, prin care au fost adoptate noua Strategie de dezvoltare a sistemului judiciar 2022 – 2025 şi planul de acțiune aferent acesteia.
Această reglementare a reprezentat, însă, o soluție tranzitorie, iar, pentru o implementare corespunzătoare a acestei noi instituții, era, desigur, necesară adoptarea unei colaborări și abordări proactive între toți factorii decidenți în scopul elaborării unui statut profesional corespunzător și adaptării legislației în vigoare, atât cea primară, cât și secundară, Consiliul Superior al Magistraturii exprimându-și toată disponibilitatea în acest sens, inclusiv prin punerea la dispoziție a documentelor cuprinzând concluziile și propunerile desprinse în urma derulării activităților din cadrul proiectului.