Centru a fost inagurat în cadrul proiectului transfrontalier “Conservarea, protecția și promovarea naturii de ambele părți ale frontierei româno-ungare” la Vadu Crisului. Cei pasionați de olarit vor avea locatia potrivita pentru a se familiariza cu tainele acestei meserii stravechi, care dealungul timpului a dat stralucire numelui localitatii de pe valea Crisului Repede.
Herbert Read, ceramica este o artă fără conţinut, dar, în același timp, cea mai simplă și cea mai dificilă dintre arte; este cea mai simplă findcă e cea mai elementară și cea mai dificilă fiindcă e cea mai abstractă.
Dacă Focul a aparținut inițial zeilor și era un simbol al puterii acestora, după ce titanul Prometeu fură vâlvătaia din forja lui Hefaistos și o oferă oamenilor, Focul uman devine un simbol al meșteșugurilor, un prieten de nădejde al umanității în plină dezvoltare. Omul implică focul în diverse îndeletniciri casnice (gătitul) și meșteșugărești (fierărie, olărit). Modelarea lutului și arderea lui în foc a apărut cu mii de ani înainte de nașterea lui Hristos îmbunătățind traiul comunităților umane din epoci îndepărtate.
De îndată ce a fost descoperit focul, a învăţat și omul să‑și facă vasele tari și rezistente; când s‑a descoperit roata, iar olarul a avut putinţa să adauge conceptului său despre formă, ritm și mișcare în elevaţie, toate elementele esenţiale ale celei mai abstracte dintre arte au fost prezente.
O frumoasă legendă a folclorului românesc îngemănează actul primordial al facerii omului cu zămislirea vaselor de lut. Se spune că olarul a furat meșteșugul său de la Dumnezeu, care a creat omul din pământ și apă, modelându‑l pe Adam din lutul moale, după chipul și asemănarea sa. Neputând însufeţi vasele, olarul le‑a supus focului, pentru ca dogoarea acestuia să le dea suflet, glas limpede și trăinicie. Dialogul omului cu lutul coboară adânc în preistorie, ceramica find, pentru arheologi, un calendar al epocilor succesive, iar pentru istoricii de artă, un martor vizual, ce ne vorbește despre rafinata civilizaţie a culturilor neolitice, care a culminat cu strălucita ceramică pictată de Cucuteni.
Putine sunt mestesugurile noastre populare in care filonul traditional se manifesta cu vigoarea si prospetimea pe care le releva domeniul ceramicii. Situat la cumpana dintre mestesug si arta, olaritul, aceasta ocupatie prin care, din cele mai vechi timpuri, pamantul, apa și focul au prins suflet in mana taranului se bucura si astazi de o larga pretuire.
Vineri la pranz la inaugurarea Centrului de mestesuguri traditionale din Vadu Crisului panglica tricolora a fost taiata de primarul Cosma Dorel si de catre viceprimarul Hasas Ioan iar evenimentul a continuat cu sfintirea cladirii de catre preotul ortodox Florin Mititean Vandici, preotul reformat Papp Csaba si preotul greco catolic Tantas Vasile. A ceștia au subliniat importanța acestui nou locas in pastrarea mestesugurilor traditionale locale, in speta a olaritului și au exprimat recunoștința lor pentru eforturile depuse pentru realizarea acestui proiect.
Cei prezenti au fost apoi salutati apoi de catre primarul Cosma, care a prezentat cateva din elementele proiectului prin care s-a realizat investitia. Am aflat ca proiectul “Conservarea, protecția și promovarea naturii de ambele părți ale frontierei româno-ungare ” a avut ca si beneficiari și parteneri: Consiliul Județean Bihor – lider de proiect, Primăria Vadu Crișului, Primăria Körösszegapáti din Ungaria si Asociația Centrul pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă, Bihor. Valoare totală al proiectului este 2.656.585,69 euro, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din contribuția ERDF este 2.258.097,69 euro.Partea Primariei comunei Vadu Crisului este 395.153,64 Euro, iar partea de cofinantare 7.907,02 Euro. A multumit apoi constructorului SC ADWEST SRL si proiectantului arh.Titus Gavrilut, fiu al localitatii Vadu Crisului.
Din partea partenerilor a luat cuvantul Paul Iacobas, presedintele Centrului pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor, care a felicitat localnicii pentru realizare si a enumerat cateva dintre activitatile ce a realizat asociatia in cadrul proiectului comun: organizarea unei tabere junior ranger, realizarea unui film educațional despre sit care fi proiectat în școlile din sit, organizarea unor ateliere de fotografie în natură cu copii și apoi o expoziție fotografică itinerantă în comunitățile din sit, implementarea un sistem de monitorizare cantitativă și calitativă a fenomenului turistic în Muntii Pădurea Craiului și realizarea unui plan de management al vizitatorilor în Pădurea Craiului.Viceprimarul Hasas a dat apoi cuvantul invitatului Fazekas Istvan, olar renumit din Ungaria, care a adus lucrari de ceramica neagra la expozitia de ceramica realizata cu ocazia inaugurarii. Am aflat ca ceramica neagră, cu strălucirea sa de oţel a păstrat, în modul cel mai pregnant, vestigii de cultură materială, supravieţuiri din orizontul neoliticului, ce se vădesc în forma și ornamentica vaselor, aproape aceleași de-a lungul vremii, dar, mai ales, în tehnica de ardere. Este tehnica reductivă (ardere înăbușită) ce durează circa 10 ore, timp în care bioxidul de carbon se depune pe pereţii vasului, determinând culoarea neagră în diverse nuanţe: de la cenușiu la negru intens. Decorul obţinut prin cele două tehnici – impresiunea cu rotiţa și lustruirea cu ajutorul unei pietre de râu – se subordonează, de fapt, formei obiectului, desăvârșind-o,punând-o și mai mult în relief.Dintre olarii din Vadu Crisului a luat cuvântul Petru Hasas, care in cursul anului 2021 a primit titlul de “Tezaur uman viu” din partea Ministerului Culturii. El a scos in evidenta importanta pastrarii acestui mestesug, care a pus pe harta lumii numele localitatii de pe valea Crisului Repede. “Speram ca si acest centru, dotat cu malaxor, roata olarului, cuptor de ardere va contribui ca ceramica alba din Vadu Crisului sa ramana in continuare vie, un brand al localitatii”, a spus printre altele. In timp ce copii, sub indrumarea olaritei Geczi Kal Gyongyi au pus stapanire pe cele patru roti de olarit din centru, cei prezenti au urcat la etaj, unde au putut vizita expozitia de ceramica.