Parlamentul European sugerează să se stabilească un termen de zece zile lucrătoare pentru ca țările UE să se informeze reciproc cu privire la deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce și un alt termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă o decădere din dreptul de a conduce se va aplica în întreaga UE. Șoferul în cauză ar trebui să fie informat despre o decizie finală în termen de șapte zile lucrătoare, adaugă deputații europeni.
Marți, 6 februarie 2024, membrii Parlamentului European au afirmat că infracțiunile grave în trafic, precum depășirea vitezei legale sau conducerea sub influența alcoolului, ar trebui să conducă la interzicerea dreptului de a conduce în toată Uniunea Europeană (UE).
În prezent, dacă un șofer își pierde permisul în urma unei infracțiuni rutiere într-o altă țară a UE decât cea care i-a emis permisul, sancțiunile se aplică în cea mai mare parte doar în țara în care a avut loc infracțiunea și nu impun restricții în restul UE. Pentru a asigura că suspendarea, restricția sau retragerea permisului de conducere al unui rezident al unei alte țări se aplică în toate țările UE, noile reguli impun transmiterea acestei decizii către țara care a emis permisul de conducere.
Deputații europeni propun includerea conducerii fără un permis valabil în lista infracțiunilor grave de trafic, alături de conducerea sub influența alcoolului sau de accidentele mortale de circulație, acestea declanșând schimbul de informații privind pierderea dreptului de a conduce. Conducerea cu o viteză cu 50 km/h mai mare decât limita legală este, de asemenea, considerată o infracțiune gravă care ar putea duce la interzicerea dreptului de a conduce. De asemenea, deputații au stabilit o limită de viteză mai redusă pentru zonele rezidențiale, astfel încât depășirea cu 30 km/h a acestei limite ar putea duce la pierderea sau suspendarea permisului de conducere.
Parlamentul European sugerează stabilirea unui termen de zece zile lucrătoare pentru ca statele membre ale UE să comunice reciproc deciziile referitoare la pierderea dreptului de a conduce, precum și un alt termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă această decizie va fi aplicată în întreaga UE. De asemenea, șoferul în cauză ar trebui să fie informat despre decizia finală în termen de șapte zile lucrătoare, conform propunerii deputaților europeni.
Raportorul Petar Vitanov: „Sunt convins că această directivă nu numai că va ajuta la reducerea accidentelor rutiere, dar va contribui, de asemenea, la o mai bună conștientizare în rândul cetățenilor cu privire la o conducere mai responsabilă și la dorința de a respecta regulile și de a accepta consecințele încălcării acestora, indiferent de locul în care conducem în UE”.
Proiectul privind efectul la nivelul Uniunii Europene al anumitor decăderi din dreptul de a conduce a fost adoptat cu 372 de voturi pentru, 220 de voturi împotrivă și 43 de abțineri. Parlamentul a încheiat acum prima lectură și, întrucât Consiliul nu și-a adoptat încă poziția, noul Parlament care va fi ales în iunie 2024 va continua activitatea privind această lege.
În ultimii 20 de ani, drumurile din UE au devenit mult mai sigure. Numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 61,5 %, de la aproximativ 51 400 în 2001 la aproximativ
19 800 în 2021. Cu toate acestea, îmbunătățirea siguranței rutiere nu a fost suficient de semnificativă pentru concretizarea ambiției politice a UE de a reduce numărul deceselor rutiere cu 50 % între 2001 și 2010 și cu încă 50 % între 2011 și 2020 (adică cu 75 % între 2001 și 2020), enunțată într-o serie de documente strategice emise de Comisie în ultimele două decenii, cum ar fi Cartea albă privind politica europeană a transporturilor pentru 2010 sau Comunicarea Comisiei intitulată Pentru un spațiu european de siguranță rutieră: orientări pentru politica de siguranță rutieră 2011-20202. În Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă din 2020, Comisia a reiterat obiectivul de a ajunge la zero decese în
toate modurile de transport până în 2050.