Procurorul general Alex Florenţa a vorbit, marţi, despre ”cea mai acută criză de personal din istoria” instituţiei şi propune reorganizarea parchetelor locale, precizând că viziunea este de realizare a unui parchet local la nivel de judeţ, cu puncte de lucru în celelalte parchete locale din respectivul judeţ. El susţine că astfel parchetele respective ar fi mai ofertante pentru procurorii care intră în sistem.
Procurorul general Alex Florenţa a declarat marţi, la TVR Info că Ministerul Public traversează cea mai acută criză de personal din istoria sa.
“Ministerul Public traversează în perioada aceasta cea mai acută criză de personal din istoria sa, cu peste o treime din posturi neocupate. Avem un grad de ocupare în momentul de faţă de maxim 69%. Gândiţi-vă că Parchetul General, la momentul în care l-am preluat eu, ca urmare a plecărilor masive din sistem, ajunsese la un grad de ocupare de 25% din schemă. Era aproape în pragul imposibilităţii de funcţionare. Prin eforturi susţinute şi le mulţumesc din acest punct de vedere colegilor care au avut curajul să facă pasul către Parchetul General, suntem în momentul de faţă la un grad de ocupare de 60%, ceea ce este îmbucurător. Dar la nivelul Ministerului Public în ansamblu, gradul de ocupare este de 69%. Dar la nivel teritorial situaţia este de-a dreptul dramatică. Avem foarte multe parchete în care constant în ultimii trei, patru, chiar cinci ani au un grad de ocupare de sub 30%”, a afirmat Alex Florenţa.
Întrebat care este cauza, procurorul general a răspuns: “Pe de o parte vorbim de plecări masive din sistem, prin pensionări, dar nu numai. Şi în al doilea rând, datorită faptului că a fost un blocaj, o perioadă cu admiterele în sistem, atât din sursă externă, acele examene cu cinci ani vechime în profesie juridică, cât şi prin intermediul INM-ului. Dar pensionările au grevat în ultimul timp în mod evident acest sistem şi lucrurile se simt mai ales la nivelul parchetelor locale”.
Procurorul general a venit cu o propunere de reorganizare a parchetelor locale.
“De aceea aici va trebui să venim cu o nouă viziune asupra modului de organizare a parchetelor locale şi este unul dintre proiectele pe care le voi aduce în atenţia opiniei publice în perioada următoare. (…) Avem în momentul de faţă 176 de parchete locale. Sunt parchete care funcţionează la distanţă de 20 de kilometri unul de celălalt. Viziunea noastră, din punctul meu de vedere, şi e un proiect pentru care am constituit în momentul de faţă un grup de lucru în vederea analizării modalităţii concrete de realizare, ar fi aceea de realizare a unui parchet local la nivel de judeţ, cu puncte de lucru în celelalte parchete locale din respectivul judeţ. Asta ne-ar face să ajungem la un număr de 42 de parchete locale. Avantajul ar fi că toate aceste parchete ar deveni mai ofertante faţă de noii procurori intraţi în sistem pentru că ar presupune un sediu într-o reşedinţă de judeţ”, a explicat Alex Florenţa.
El a explicat că parchetele de pe lângă judecătorii vor continua să existe, dar în mod diferit.
“Parchetele de pe lângă judecătorii vor exista, dar modul în care funcţionează este diferit. Acum fiecare judecătorie are un parchet. Orice procuror care se duce este numit la acel parchet, fie că vorbim de parchetul Lehliu-Gară. Discuţia este că aceste parchete sunt din ce în ce mai neofertante pentru tinerii procurori, de unde şi problema de personal acută la nivelul unităţilor de parchet. Ori asta grevează în primul şi în primul rând calitatea actului de urmărie penală, pentru că dosarele la acel nivel de parchet trebuie să fie instrumentate de un procuror în loc de trei. Şi totodată de celeritatea efectuării urmăririi penale. Şi atunci trebuie să ajungi la multe situaţii de acestea de peticeală, în care delegi procurori din alte parchete care să funcţioneze temporar acolo, preiei la parchetul ierarchic superior un număr de dosare care n-ar trebui să fie instrumentate ca şi grad de complexitate la un parchet de tribunal”, a transmis Alex Florenţa.
El a precizat că în acest mod s-ar face şi o echilibrar mai bună a numărului de dosare penale.
“Iar acest lucru ne va permite, într-o a doua etapă, să facem o echilibrare mult mai bună a numărului de dosare penale, astfel încât procurorii, fiind toţi partea unui singur parchet la nivel judeţean, vor putea să primească un volum echilibrat de muncă, ceea ce în momentul de faţă nu se întâmplă. Ai procurori de nivel de reşedinţă de judeţ care instrumentează 2000 – 3000 de dosare pe an şi un coleg care lucrează la un parchet de pe lângă judecătorie, dar dintr-o localitate mult mai mică, 200 – 300 de dosare”, a mai declarat procurorul general.