Tribunalul București a respins apelul pe care Raiffeisen Bank l-a declarat în procesul în care contesta amenda de 50.000 de lei aplicată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) pentru practici comerciale incorecte în ceea ce privește stabilirea unui anume cuantum de dobândă, la unele credite, fără informarea debitorilor. Sentința este definitivă, a anunțat ANPC, printr-un comunicat.
Cazul a început după ce, în 2017, în spațiul public au apărut documente interne ale Raiffeisen Bank, emise în perioada 2006-2007, din care rezulta că banca intenționa majorarea unilaterală a dobânzilor la creditele în franci elvețieni, lei și euro, fără a informa consumatorii vizați.
Ca urmare a acestor informații, ANPC a început o acțiune de control în luna octombrie 2017. Comisarii susțin că au constatat, la acel moment, că banca a dat dovadă de ”o totală lipsă de preocupare faţă de gradul de îndatorare al consumatorilor”.
”Conform documentelor, s-a stabilit faptul că, în perioada februarie – decembrie 2008, Raiffeisen Bank a acordat 914 credite cu dobânda promoţională de 4,6%, şi fixase în sistem faptul că, peste un an, rata dobânzii va fi de 5,4% (informaţie care nu a fost comunicată vreunui consumator), pentru că ulterior să o majoreze la 5,6%. Conform contractului, debitorul ar fi putut să opteze pentru dobânzi fixe, însă această opţiune nu era în acelaşi câmp vizual, astfel încât consumatorul să accepte respectiva variantă (8,6% /an, respectiv 14% /3 ani)”, se arată în comunicatul ANPC.
Comisarii pentru Protecția Consumatorului au aflat că banca folosea această practică la întreg portofoliul de credite (inclusiv lei şi euro).
În urma verificărilor, ANPC a aplicat băncii o amendă de 50.000 de lei pentru încălcarea Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte.
”Practica comercială incorectă folosită de către Raiffeisen Bank constă în neinformarea în prealabil a consumatorului despre viitoarele costuri ale produsului financiar, faptă ce determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o. Astfel, se impune informarea corectă şi completă a consumatorului, fără a omite o informaţie esenţială, necesară unui consumator mediu, ţinând cont de context, pentru luarea unei decizii de tranzacţionare”, a precizat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.