Compania aeriană românească îl reclamă pe avocatul Claudiu-Costin Damian și la Baroul București, acuzându-l că a încălcat secretul și etica profesională. La doar câteva zile după ce avocatul i-a cerut insolvența. Compania Dan Air spune că nu este în stare de insolvență, că își continuă activitatea fără niciun fel de problemă și că nu există niciun fel de risc ca zborurile să fie afectate în vreun fel, potrivit unui comunicat de presă. Reacția companiei vine în urma cererii din partea societății Castellar Construct de intrare în insolvență, după cum a dezvăluit Puterea.Dan air are datorii de 71 milioane de lei.
„Această cerere de insolvență este una nelegală și lipsită de etică profesională din partea fostului avocat al Dan Air, Claudiu Damian, care are o vendetă împotriva companiei noastre deoarece colaborarea cu aceasta a fost încheiată din cauza asistenței juridice ineficiente pe care acesta o oferea într-un dosar. Societatea reclamantă, Castellar Construct nu are cifră de afaceri în ultimii 6 ani așa cum reiese din verificările în registrele publice: Societatea în cauză este o societate paravan, controlată de avocatul Claudiu Damian din Baroul București, care a recurs la astfel de șicane pentru a forța DAN AIR să achite un onorariu de succes nedatorat, în valoarea de peste 20.000 de euro, speță care se află încă pe rolul Tribunalului București, dosar din care domnul Damian a fost înlocuit întrucât ignora complet directivele clientului, cu toate că avocatul nu este specialist pe probleme de aviație.
Acesta a ales să se folosească de soacra sa, care deține Castellar Construct, societatea către care Mitroi, Damian, Șerbu și Asociații – societate civilă de avocați ca o premieră istorică în domeniu au cesionat o creanță care nu este nici măcar certă, lichidă și cu atât mai puțin exigibilă, firmei de apartament a soacrei”, potrivit Dan Air.
Numele Dan Air a devenit cunoscut anul trecut, imediat după inaugurarea Aeroportului Internațional Brașov Ghimbav.
Compania a fost primul operator care a venit cu curse regulate, dar din prima zi a intrat în conflict cu ROMATSA, cu privire la orarul de zboruri al aeroportului. Oficialii Dan Air au contestat decizia de extindere la 16 ore a activității aeroportului începând cu 15 ianuarie 2024, adică prea târziu din punctul lor de vedere, ținând cont că noul program a fost stabilit din octombrie. Din acest motiv, dar nu numai, Dan Air a ales să plece de la Brașov și să se mute la Bacău.
La o săptămână după declararea insolvenței, Dan Air anunță că îl dă în judecată pe avocatul „care a solicitat în mod abuziv” insolvența companiei și care a transmis public, prin intermediul mass-media acest lucru, „cu scopul de a constrânge Dan Air”. „Informațiile privind insolvența companiei au produs o afectare a încrederii companiei în rândul partenerilor comerciali și a pasagerilor”, spun reprezentanții operatorului aerian. Aceștia adaugă că îl reclamă pe avocatul Claudiu-Costin Damian la Baroul București „pentru nerespectarea clauzei de confidențialitate a actului juridic, și implicit a secretului profesional, lucru ce a dus la încălcarea Codul Deontologic al Avocatului Român”.
Dan Air prezintă și câteva dintre „abuzurile făcute de avocatul Claudiu-Costin Damian”, în baza cărora îl reclamă în instanță (dosar nr. 5461/299/2024) și la Baroul București (nr. înreg. 221515).
Creanța solicitată de avocatul Claudiu-Costin Damian, în valoare de 23.000 de euro, reprezenta o penalitate a contractului de asistență juridică încheiat între DAN AIR și avocatul Damian, „inserată abuziv de către avocat, care interzicea companiei DAN AIR să schimbe avocatul nejustificat, fără plata acestei penalități”, spun reprezentanții companiei, fără a explica de ce au acceptat introducerea în contract a clauzei, scrie mytex.ro.
„Este contra uzanțelor și codului etic al profesiei de avocat, să introduci clauze potrivit cărora, dacă un client este nemulțumit de serviciile unui avocat, acesta nu îl poate schimba fără plata unei penalități. Practic, prin această clauză, avocatul devine, din simbol al mecanismului juridic, un prestator de servicii de rând, gata să își pună clientul să plătească sume însemnate ca să poată încheia un contract.
Mai mult decât atât, în situația de față, DAN AIR nu a vrut nejustificat să își schimbe apărătorul, ci că urmare a neîndeplinirii unei apărări complete și satisfăcătoare pentru client. Avocatul Damian a refuzat în mod constant dovezi de natură tehnică puse la dispoziție de compania DAN AIR pentru a crește șansele de reușită în instanță. Așadar, DAN AIR a solicitat rezilierea contractului de asistență juridică, și nu simplă încetare nejustificată caz în care ar fi putut opera acea clauză abuzivă”.
Dan Air mai spune că, deși a fost înștiințat de cererea de reziliere din partea clientului, avocatul Claudiu-Costin Damian a solicitat plata penalității, „deși nu ne aflăm în situația renunțării nemotivate la asistență juridică prestată de avocatul Damian”.
DAN AIR a refuzat plata, iar avocatul a cesionat această creanța către compania Castellar Construct deținută de familia sa, afirmă reprezentanții companiei. „Unele dintre motivele care ar fi putut duce la decizia avocatului Damian ar fi taxele mai mici în cazul în care banii ar fi fost încasați de un SRL și nu de un avocat. Un alt motiv ar fi ca avocatul Damian să nu apară pe portalul instanțelor că dă în judecată propriul client”.
„Nerespectarea secretului profesional și încălcarea eticii muncii”
Reprezentanții Dan Air invocă articole de lege pentru a formula acuzația de „nerespectarea secretului profesional și încălcarea eticii muncii”.
Astfel, conform art. 11 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat: „Avocatul este dator să păstreze secretul profesional privitor la orice aspect al cauzei care i-a fost încredințată, cu excepția cazurilor prevăzute expres de lege”.
De asemenea art. 11 din Codul Deontologic al Avocatului Român menționează: „(1) Secretul profesional este atât un drept, cât și o obligație profesională a avocatului. Principalul beneficiar al secretului profesional este clientul avocatului”.
De aceea, reprezentanții companiei aeriene susțin că „de departe, cel mai grav lucru făcut de acest avocat este încălcarea secretului profesional, a confidențialității contractului de asistență juridică. Este de notorietate faptul că un avocat ține secret numele clientului, obiectul asistenței, tot ce reiese din contractul de asistență juridică. Astfel, în situația în care avocatul Claudiu-Costin Damian a cesionat creanțele rezultate dintr-un contract de asistență juridică firmei Castellar Construct, deținută de membri ai familiei, acesta a transmis companiei și actul generator al creanței, astfel că avocatul Claudiu-Costin Damian a transmis contractul de asistență juridică, lucru care duce la încălcarea obligației de confidențialitate și de secret profesional”.
Cine e Dan Air
Compania este administrată de Wab Aero Sevices. În 2022 a înregistrat o cifră de afaceri de 43 301 191 lei.Compania a fost fondată în 2017 de pilotul cpt. Dan Iuhas ca Just Us Air, însă în anul 2021 și-a schimbat denumirea în Dan Air. În prezent aceasta are în flotă un Airbus A319, înmatriculat YR-URS, și alte trei Airbusuri A320, înmatriculate YR-DSE, YR-JUL și YR-RAM.Dan Air anunț a anul trecut că va opera zborurile cu avioane de tip Airbus A320 care au o capacitate de transport de 174 de locuri, 162 de scaune în clasa economică și 12 scaune în clasa business, notează Boardingpass.ro. Înainte să anunțe că operează la Aeroportul Ghimbav, Dan Air a fost specializată până acum pe zboruri operate pentru alte companii aeriene și zboruri charter, in Europa și Orientul Mijlociu, cu avioanele și echipajele proprii, cum ar fi Air Serbia, Transavia, Wizz Air, Jazeera Airways sau Sundair.Firma a anunțat că pleacă de la Brașov imediat după deschidere și că se mută la bacău, generând un adevărat scandal.