„Calmul, acceptarea și starea de bine sunt caracteristicile principale ale școlii, acestea funcționând perfect în fiecare direcție (elevi – cadre didactice/nedidactice – părinți – administrația locală). Aici profesorii sunt foarte bine plătiți și respectați”, au povestit profesorii orădeni. Cursurile durează 45 de minute, în timp ce pauzele au câte 15 minute, cu excepția pauzei de prânz, de 30 de minute.oți elevii și tot personalul școlii primesc zilnic o masă caldă, nu participă la olimpiade pe materii, ci doar la concursuri sportive. Despre Finlanda se spune că are unul dintre cele mai eficiente modele educaționale din lume. Este țara în care 93% dintre absolvenţii de liceu promovează examenul de bacalaureat.
Trei profesori de la Școala Gimnazială Szacsvay Imre din Oradea au participat la un schimb de experiență profesională în orașul finlandez Kemi, în perioada 18 -24 februarie. Este vorba de directorul Eliza Taut, directorul adjunct Tünde Sele/manager de proiect și profesor Noémi Búzási.< Atmosfera Școlii Primare Karihaaran este prietenoasă cu familia și copiii, copiii se pot simți cu adevărat ca acasă. Trăim sentimentul de calm și acceptare la fiecare pas>, este concluzia dascălilor orădeni după ce au vizitat una dintre școli. Surpriza orădenilor a venit din discuțiile cu dascălii finlandezi, care nu au avut explicații pentru rezultatele fantastice ale sondajelor Pisa.< Ceea ce este caracteristică tuturor școlilor din Finlanda este prioritizarea elevului și susținerea profesorului… Profesorul nu preda aici, doar indrepta calea pentru copii ca sa-si descopere propriile oportunitati de invatare. Nu profesorul determină scopul învățăturii, ci elevul însuși. Săli de clasă fără pereți, educație incluzivă și autodirecționată – se simte ca și cum școala finlandeză nu se ocupă cu copiii care trebuie învățați și crescuți , ci cu adulți gata făcuți, ca și cum ar avea de-a face cu clienții care vin la magazin pentru niște cunoștințe. Elevii nu sunt admiși în clasele permanente care au proprii profesori. Educația are loc în diverse grupuri educaționale, componența grupelor se schimbă de mai multe ori în aceeași zi. Nu au director, nici în primii ani de școală, doar un așa zis profesor responsabil de grup, iar profesorii sunt schimbați constant…Nici elevii, dar nici profesorii nu sunt presați de sistem, nu există atâta birocrație, sunt lăsați să se focuseze în exclusivitate pe elevi. Faptul că lecțiile sunt mai scurte (45 de minute), în timp ce pauzele sunt mai lungi (15 minute), că în școală predomină o atmosferă prietenoasă, unde copilul se poate adresa cu încredere profesorului, că profesorii nu sunt monitorizați și li se oferă deplină libertate în toate domeniile, sunt principalii factori care contribuie la un sistem educațional prosper>, au povestit dascălii orădeni.
Cursurile la școala finlandeză încep la ora 8.15, iar profesorii ajung la școală în jurul orei 8. „Se adună cu toții în sala profesorală mobilată cu canapele și scaune confortabile, echipată și cu o bucătărie. Între timp, elevii așteaptă în curte sau pe coridoare, căci aceștia pot intra în sălile de clasă doar împreună cu învățătorul sau profesorul. Am fost surprinși să constatăm că după fiecare oră elevii trebuie să părăsească sălile de clasă, cei mici ieșind în curte la patinoar sau la schi, iar majoritatea celor mari rămânând pe coridoare. Se protejează astfel echipamentele și mobilierul…Calmul, acceptarea și starea de bine sunt caracteristicile principale ale școlii, acestea funcționând perfect în fiecare direcție (elevi – cadre didactice/nedidactice – părinți – administrația locală). Aici profesorii sunt foarte bine plătiți și respectați”,
<Ne petrecem timpul liber învățând despre oameni, cultura finlandeză, bucătăria finlandeză și principalele obiective turistice. Suntem la doar o oră și jumătate de Cercul Polar și ne vom întoarce acasă cu multe experiențe interesante>, anticipau dascălii orădeni.
Unul dintre motivele pentru care școlile finlandeze sunt capabile de rezultate atât de buneeste faptul că în Finlanda copiii vin la școală cu o bază solidă. Guvernul finlandez are numeroase programe de sprijin pentru familii, începând cu faimoasa „baby box”, oferită gratuit tuturor femeilor însărcinate din Finlanda, care conține haine, cărți și alte bunuri utile pentru bebeluși în primul an. Noilor părinți li se oferă ocazii ample de a-și forma o conexiune profundă cu copiii lor; mamele primesc 4 luni de concediu de maternitate plătit, și există o perioadă suplimentară de 6 luni de concediu disponibilă pentru mame sau tați, de asemenea, cu plata integrală. În cazul în care părinții aleg creșa, guvernul subvenționează facilități cu un personal foarte instruit (educatotoarele de creșă au diplome de licență), cu asistență pentru familii bazată pe venit; costul maxim per copil este de 4.000 USD pe an. Programul preșcolar de zi este gratuit și de înaltă calitate și este utilizat de majoritatea părinților finlandezi, ceea ce înseamnă că atunci când copiii încep școala la vârsta de 7 ani ei vin cu o bază solidă. Un oficial educațional finlandez explică: „Considerăm că este dreptul fiecărui copil să primească educație timpurie și preșcolară. Nu este vorba despre un loc unde să lăsațí copilul în timp ce lucrați. Este un loc unde copilul dumneavoastră va putea să se joace, să învețe și să-și facă prieteni”.