Parchetul European biroul din Cluj-Napoca, conduce 12 percheziții cadrul unei anchete care vizează funcționari ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați (AFDJ) și ai Autorității Navale Române (ANR), în cauză fiind vorba despre o suspiciune de fraudă legată de achiziția a două remorchere – ambarcațiuni puternice folosite pentru tractarea unor ambarcațiuni și nave mai mari – pentru Delta Dunării de Jos.
Trei percheziții au avut loc în dimineața zilei de 28 martie în trei instituții publice – una în județul Galați și două în județul Constanța. Alte șapte percheziții au avut loc la domiciliile funcționarilor publici care lucrează pentru aceste instituții, iar două au avut loc la firme private.
Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcționari publici din cadrul AFDJ Galați, în calitate de reprezentanți ai acesteia, au obținut finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare pentru achiziționarea a două remorchere multifuncționale. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de aproximativ 7 milioane de euro.
Se presupune că funcționarii publici au prezentat documente inexacte pentru a finanța proiectul. Deși ambarcațiunile erau destinate exclusiv navigației fluviale, suspecții au întocmit caietul de sarcini al licitației pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime. Prin urmare, tipul de ambarcațiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitație și, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat, se arată în comunicatul EPPO. În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut inițial în caietul de sarcini al licitației și în contractul de achiziție. Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigația cu un pescaj mai mare. Cele două ambarcațiuni nu au putut fi utilizate pentru navigația fluvială, deoarece nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării.