Scurtarea programului elevilor de către școlile care funcționează în trei schimburi este discriminatorie conform Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, deși Legea învățământului preuniversitar în vigoare de vara trecută le interzice școlilor să funcționeze în trei schimburi.
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) anunță, în răspunsul trimis Ziarului Financiar, că „orice modificare a duratei orei de curs reprezintă în fapt tratament diferențiat, întrucât o astfel de diferență denotă o nerespectare a unui drept fundamental la educație, ceea ce se traduce ca fiind discriminare prin neasigurarea accesului la educație în condiții egale pentru toți elevii înscriși în diferite unități de îmvățământ din sistemul public“.
Întrebată de ce se aplică abia peste doi ani interdicția ca școlile să se organizeze în 3 schimburi, Deca a răspuns: “Legea vorbește, într-adevăr, despre interzicerea desfășurării procesului educativ în trei schimburi. Numai că dacă verificăm exact momentul de la care această prevedere intră în vigoare, la dispozițiile tranzitorii, o să vedem că ea se aplică începând cu anul școlar 2025-2026. Noi am făcut toate eforturile și am solicitat atât inspectoratelor, cât și autorităților publice locale să încerce să identifice soluții pentru o parte dintre aceste unități de învățământ pe care le-ați menționat deja. Avem anunțate soluții care vor fi utilizate fie la începutul anului școlar, fie la câteva luni după, fiind în finalizare anumite lucrări care ar asigura alte spații, fie există soluții identificate. Sunt în momentul în care aleg una dintre aceste soluții. Deci, pentru unitățile de învățământ care se află în trei schimburi vom face toate eforturile pentru ca la momentul în care prevederea legală cu interzicerea învățământului în trei schimburi intră în vigoare, să nu mai avem nicio astfel de școală. Am început mai devreme, am făcut întâlniri repetate cu inspectorii pentru a identifica aceste școli și am încercat să găsim formule alternative. Fac apel pe acest această cale către toate primăriile care împreună cu inspectoratele trebuie să găsească o soluție în aceste cazuri, să facem împreună eforturi să nu mai avem astfel de situații pentru că afectează calitatea actului educațional, un proces în trei schimburi, să accepte soluțiile care presupun consorții școlare sau relocarea procesului educațional, pentru că și acolo există o anumită rezistență”, conform Edupedu.