„Bihorul pe drumul cel bun prin sufrageria mea!” , „Bolojan, construieşte în extravilan inelul metropolitan!”. Salvaţi Podgoria!”. Erau câteva din mesajele afișate pe pancartele aoamenilor.
Miercuri după-amiază oamenii și-au strigat nemulțumirile în stradă. Zeci de oameni au protestat împotriva construirii Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei prin mijlocul cartierului Podgoria. Ei au solicitat CJ Bihor, încă din 11 aprilie, să renunţe la acest traseu prin zona în care locuiesc. Nu au primit nici un răspuns. Reacția vine după ce locuitorii din Podgoria au aflat că CJ Bihor în parteneriat cu administrații locale din ZMO, a comandat un studiu de fezabilitate pentru realizarea Inelului Metropolitan de Nord. Acesta ar urma să lege DN 1 de DN 19 pe o distanță de 13 km. Conducerea CJ Bihor a avut miercuri o întâlnire cu oamenii, dar nu i-au convins că traseul drumului nu va trece prin casele sau curțile lor. Tot ce au aflat e că traseul nu a fot stabilit. Protestul oamenilor vine la câteva zile după ce și-au spus problema în fața reprezentanților USR; Daniel Palaghianu, candidat la Primăria Oradea, Alex Orjan, candidat la CJ Bihor, a deputatului Silviu Deheleanu. Cconstruirea INELULUI METROPOLITAN DE N-V se va realiza chiar pe străzile pe care acești oameni locuiesc, fie prin curțile lor sau chiar mai rău, prin casele acestora.
Încercăm să le facem vocea auzită și să găsim o rezolvare împreună, pentru că este vorba de sute de oameni>, au concluzionat reprezentan’ii USR Bihor după întâlnirea din Vinerea Mare. Oamenii nu pricep cum este posibil , din punct de vedere tehnic ca drumul să urce pe dealurile din cartier, cu atât mai mult cu cât în zonă au fost refuzate autorizații de construcții pe motivul că terenul e cu risc de alunecar.Și de această dată, alături de oameni au fost reprezentanții USR Bihor, deputatul Silviu Dehelean, Daniel Palaghianu, candidatul Uniunii la Primăria Oradea, Alex Orjan, candidatul la conducerea CJ Bihor, Mihai Şvab, candidat la Parlamentul European..Protestul a fost supravegheat de reprezentanţi ai Jandarmeriei Bihor. După întâlnirea cu reprezentanții USR Bihor din Vinerea Mare a fost lansată și o petiție : https://petition.qomon.org/schimbarea-traseului-propus-pentru-construirea-inelului-metropolitan-de-nord/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1aPCH141f5654ruWzVZu1z_ft4eQR2WOvq7gbctZ05EDeFyMqgbojOtkE_aem_AfrsWoBlL1TqTQsa9s_pwJuctt3VAvPPKvRkZPN7uaEJO7I2IFXnXM85ymrhg-D9J2wIJkcwVI_WyVBLWKqAA1xh
Avocatata Ioana Tent, locuitoare în Podgoria a creat această petiție adresată Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea pe 03/05/2024
Noi, semnatarii acestei petiții, constatăm cu îngrijorare faptul că documentația privind construirea Inelului Metropolitan de Nord, realizată de SC Term SRL, propune un traseu care ar avea impacte negative majore asupra comunităților locale. În urma analizei, am identificat mai multe motive pentru solicităm schimbarea traseului actual propus:
- Impactul asupra zonelor rezidențiale:
Traseul propus ar intra în zone locuite într-un procent de 70%, contrar scopului unei ocolitoare, care ar trebui să scoată traficul rutier din zonele locuite pentru a minimiza impactul asupra comunităților.
- Neconformitatea cu legislația:
Traseul propus nu respectă prevederile OG 43/1997 privind realizarea variantelor ocolitoare în afara localităților.
- Afectarea unor zone protejate:Propunerea traseului plasează ocolitoarea în imediata vecinătate a unui sit Natura 2000 și afectează zona protejată Mănăstirea Medievală Paulina Sf. Ieronim din Fughiu.
- Lipsa de siguranță a traseului:Tronsoane importante ale variantei propuse vor fi construite în zone cu pericol crescut de alunecări de teren.
- Impactul asupra comunităților locale:Distanețele mici dintre viitoarea centură și gospodăriile rămase nedemolate vor duce la suferințe continue din cauza efectelor lucrărilor și a poluării fonice, a aerului, a apelor și a solului.
- Reducerea accesului:Dificultatea locuitorilor de a ajunge la proprietățile lor din cealaltă parte a viitoarei centuri va reduce accesibilitatea și va crea disconfort.
Susținem ferm o variantă alternativă care trece prin extravilanul localității Ineu, nu afectează proprietăți rezidențiale ale orădenilor și care ar putea fi mult mai economică în ceea ce privește costurile de construcție.
Varianta de ocolire ar trebui să permită creșterea calității vieții tuturor orădenilor, decongestionarea traficului și dezvoltarea ulterioară a municipiului.
Cu toții merităm să ne bucurăm de natură și de aer curat. Urbanizarea zonei a fost limitată de autoritățile locale tocmai pentru protejarea livezilor, viilor și a pădurii limitrofe. Acum contrar strategiei anterioare și contrar oricărei justificări logice se aduce trafic intens și greu! Susține petiția noastră!