De-a lungul timpului, numeroase vedete și-au retras copiii de la școală și au preferat homeschooling-ul în locul cursurilor din instituțiile de învățământ.
Sanda Ladoși, Dana Nălbaru și familia Donca sunt doar câteva dintre vedetele care au decis să abordeze într-un mod diferit educația copiilor lor. Mode homeschooling-ului a venit de peste ocean, iar în România a prind rapid în ultimii ani.Dacă părinții vedetă au vorbit pe larg despre acest sistem adoptat pentru copiii lor și nu există informații că ei ar fi fost obligați să își ducă copiii la școlile din România, cei doi părinți din Bratca au fost condamnati la 4 luni de închisoare pentru că i-au retras pe copii de la Liceul Teoretic nr. 1 Bratca
Cei doi părinți au fost acuzaţi fiecare de săvârşirea a câte patru infracţiunii de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu, prevăzută de art. 380 alin. 1 Cod penal, cu aplicarea art. 38 alin. 2 Cod penal, constând în aceea că, în luna septembrie a anului 2021, acestia i-au retras şi împiedicat pe minorii să urmeze cursurile învăţământului general obligatoriu din cadrul Liceului Teoretic Nr. 1 Bratca.
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a informat instanța de faptul că forma de învățământ homeschooling este o formă de învățământ nerecunoscută în România conform prevederilor Legii nr. 1/2011 – Legea educației naționale, iar cursurile urmate la această formă de învățământ nu pot fi echivalate conform învățământului românesc. Totodată unitățile Home Life Academy, respectiv #### ##### Academy nu figurează în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară pe teritoriul României activități de învățământ corespunzătoare unui alt sistem educațional din altă țară. Rejust.ro scrie că cei doi părinți din Bratca nu au făcut dovada încheierii unui contract de şcolarizare cu unităţile menţionate.
În 12.10.2021 organele de poliţie din cadrul Postului de Poliţie Bratca au fost sesizate de către reprezentanţi ai Liceului Teoretic nr. 1 Bratca cu privire la faptul că cei doi soți au formulat în calitate de părinți o solicitare de retragere a copiilor de la această unitate de învăţământ, în vederea înscrierii acestora în sistemul de învăţământ de tip homeschooling, din cadrul Home Life Academy. Copiii erau clasa a III-a, a IV-a și a V-a. Cei doi soți mai au pe lângă cei trei copii alâi trei: unul în vârstă de 8 ani, altul de 5 ani și celălalt de câteva luni. rezultă că în anul 2020, în mod frecvent, a primit acasă diverse notificări de la şcoală care vizau fie obligativitatea purtării măştii, fie informaţii despre vaccinare. Ulterior, s-a decis trecerea la predarea orelor în sistem online, fapt cu care părinții copiilor nu au fost de acord. Astfel cum rezultă din declaraţia inculpatului, personalul de la unitatea de învăţământ „a făcut presiuni” pentru a accepta această trecere, sens în care a oferit familiei tablete, pe care cei doi soţi le-au refuzat. Ulterior, după ce copiii au revenit la şcoală, au existat zvonuri că se va face din nou trecerea în regimul de predare online, moment în care soţii ####### au aflat de la diverse cunoştinţe despre posibilitatea înscrierii copiilor în sistemul de tip homeschooling, aceştia luând decizia de a-şi retrage copiii de la cursurile învăţământului general obligatoriu din cadrul Liceului Teoretic Nr. 1 Bratca şi de a-i înscrie în sistemul de învăţământ de tip homeschooling, din cadrul Home Life Academy. În acest sens, tatîl a apelat la serviciile unui prieten, care are cunoştinţe de limbă engleză şi care l-a ajutat cu formalităţile de înscriere la şcoala Home Life Academy Aceste şcoli nu au oferit cursuri online, permiţându-le părinţilor să îşi aleagă modul în care părinţii înţeleg să îşi educe copiii. Mama copiilor a explicat că au decis retragerea copiilor de la şcoală întrucât nu sunt de acord cu utilizarea internetului, canalele TV media, respectiv cursurile online pe care copiii le efectuau în perioada de pandemie. Apreciază că au făcut o alegere bună pentru viitorul copiilor lor. În ceea ce priveşte educaţia oferită celor doi copii, inculpaţii, atât cu ocazia audierii de către organele de urmărire penală, cât şi cu ocazia evaluării psihosociale făcute de către DGASPC, au precizat că se ocupă singuri de educaţia copiilor, folosind manuale şcolare. Programul copiilor este unul flexibil, în principiu ocupându-se zilnic de ei, copiii studiind aproximativ 3 ore zilnic, sub îndrumarea lor.
La dosar există și un raportul de evaluare psihologică nr. 68322 din 15.11.2022 unde e analizată modalitatea derulării programului homeschooling în familie, și care concluzionează că au fost identificate 2 disfuncţionalităţi majore: îndrumătorii/profesorii copiilor sunt cei doi părinţi care nu au pregătire pedagogică şi nici de specialitate, nivelul de educaţie al celor doi părinţi fiind: 8 clase mama, respectiv 12 clase tata; manualele de studiu folosite sunt manuale şcolare româneşti cumpărate de părinţi din librărie, ceea ce ridică întrebarea: Cum ar putea #### ##### Academy SUA să ofere diplome de absolvire pe programă şcolară românească? Conform raportului întocmit, la data evaluării, copiii prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii de tip operaţional-concret cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârsta cronologică şi clasa de studiu, orientare TS în formare, stimă de sine ridicată dar cu comportamente de retragere în mediile nefamiliare, imaturitate psiho-emoţională. ##### în vedere aceste date, în cuprinsul raportului se recomandă înscrierea copiilor în sistemul de învățământ obligatoriu în vederea respectării dreptului copiilor la educație și a egalității de șanse în situația de competiție școlară și profesională precum și pentru dezvoltarea sonogenă a personalității, socializarea în grupurile de covârstnici pentru asimilarea unor modele de comportament dezirabil adaptive în comunitate, societat, scrie rejust.
Mama s-a simtit hărțuită de procedura judiciară și a cerut să trăiască în liniște
Conform aceleași surse, instanța a reținut că faptele comise de inculpaţi determină reținerea formei continuate a infracțiunii de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu. Astfel, forma continuată a infracţiunii este determinată de săvârşirea de către inculpaţi la diferite intervale de timp a mai multor acţiuni care prezintă fiecare în parte conţinutul aceleiaşi infracţiuni de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu, prevăzute de art. 380 alin. 1 Cod penal. Unitatea de rezoluţie infracţională a inculpaţilor cu privire la pluralitatea de acte materiale într-o perioadă determinată a fost prealabilă începerii activității infracționale, fiind evidenţiată de conținutul omogen şi împrejurările de comitere a actelor de împiedicare şi retragere a minorilor de la frecventarea cursurilor şcolare, sens în care s-a reținut că inculpaţii au avut o reprezentare globală a ansamblului activității infracționale și a modului său de realizare, prin acțiuni similare repetate. Prin incriminarea acestei infracţiuni, legiuitorul a urmărit să protejeze, în principal, relaţiile de familie, în ansamblul lor, iar nu individual pentru anumiţi membri ai acesteia, cu toate că situaţia particulară analizată, vizează cazul unei pluralităţi de persoane vătămate (subiecţi pasivi secundari ai infracţiunii de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu), această împrejurare nu este de natură să afecteze caracterul obligaţiei de şcolarizare a elevului minor, susceptibilă de comitere în mod continuat, condiţia unităţii subiectului pasiv considerându-se îndeplinită şi atunci când infracţiunea a adus atingere unor subiecţi pasivi secundari diferiţi, dar subiectul pasiv principal este unic…instanţă s-a orientat spre pedeapsa închisorii, având în vedere modul de comitere al faptelor acuzatoare, prin negarea dreptului celor patru minori la învăţământul obligatoriu, precum şi pozitia procesuală adoptată de inculpaţi, care nu şi-au asumat vreo responsabilitate pentru comiterea faptelor şi nu au arătat că înţeleg implicaţiile deciziei asumate, cu toate că li s-a oferit contextul necesar, aspect care rezultă şi din poziţia exprimată de inculpata ###### #######, care a considerat că procedura judiciară reprezintă o formă de hărţuire şi doreşte să trăiască în linişte, după cum a afirmat în cadrul concluziilor finale. Inițial, Judecătoria Aleșd i-a condamnat pe cei doi părinți la pedeapsa de 4 luni închisoare. Ei au făcut apel. Conform rejust.ro, Curtea de Apel Oradea a menținut sentința, decizând că aplicarea imediată a unei pedepse inculpaţilor nu este necesară, aceştia având posibilităţi reale de îndreptare, dar se impune supravegherea conduitei acestora pentru o perioadă determinată, în paralel cu stabilirea unor obligaţii în sarcina inculpaţilor pe durata termenului de supraveghere. Astfel, în pofida modalităţii de comitere a faptelor, s-a dispus amânarea aplicării pedepsei urmărindu-se în acest fel pronunţarea unei soluţii de natură a nu afecta creşterea şi dezvoltarea minorilor. Inculpaţii, probabil ulterior realizării implicaţiilor faptelor comise şi îngăduinţa instanţei în raport de acestea, vor pune în primul plan nevoile minorilor şi obligaţia părinţilor de a înscrie copiii la şcoală şi a asigura frecventarea cu regularitate de către aceştia a cursurilor şcolare, lăsând la o parte motivele invocate relativ la consecinţele negative ale accesului copiilor la dispozitivele electronice de comunicare. Fapta rămâne însă gravă, astfel că inculpaţii au fost obligaţi şi la prestarea unei munci neremunerate în folosul comunităţii.
Nu îndeplinesc criteriile pentru Light Academy
Instanta spune că <inculpaţii, împreună cu avocatul lor ales, nu au făcut altceva decât să încerce să inducă în eroare organele judiciare cu privire la pretinsa înscriere a minorilor la cursurile Şcolii ######### Light Academy. Astfel, în primul rând, din chiar înscrisurile depuse de inculpaţi (fila 46 dosar apel) reiese care sunt condiţiile obligatorii pentru a se putea considera minorii înscrişi la cursurile Şcolii ######### Light Academy, respectiv: -dovada că a fost desemnată o persoană care să se ocupe de supravegherea şi instruirea elevilor, prin Asociaţia ICAM, -dovada că persoana de mai sus (care se ocupă de supravegherea şi instruirea elevilor) a absolvit cel puţin primul nivel din cursul Teacher s Training, prin Asociaţia ICAM, -angajamentul că cel puţin unul dintre părinţi va urma cursul Teacher s Training, în următorii 2 ani şi (părinţii) sunt de acord cu planurile academice pentru fiecare elev în parte, -orarul pe care persoana desemnată îl va respecta pentru a atinge obiectivele din planurile academice, -dovada că s-a achitat taxa de înscriere. Curtea reţine că din înscrisurile depuse de inculpaţi, reiese că aceştia au îndeplinit doar una din cele 5 cerinţe, respectiv şi-au dat acordul că unul dintre ei va urma cursul Teacher s Training, în următorii 2 ani şi faptul că sunt de acord cu planurile academice pentru fiecare elev în parte. Toate celelalte cerinţe nu au fost îndeplinite. Mai mult, cu privire la pretinsa persoană care afirmativ meditează copii (vezi primele două condiţii de înscriere), inculpaţii nu au dorit să dea nici un detaliu, susţinând că doresc să păstreze anonimatul acesteia, pentru a nu-i face probleme. În mod evident nu există o asemenea persoană desemnată, astfel că de minori, dacă s-a ocupat cineva, sunt doar părinţii, care nu au nici pe departe pregătirea necesară. #### inexplicabil motivul pentru care inculpaţii nu doresc să nominalizeze persoana multivalent pregătită profesional (copiii fiind de vârste diferite cu necesităţi didactice diferite, adaptate la vârsta fiecăruia), care afirmativ meditează copii, întrucât, atâta timp cât totul este legal şi recunoscut pe plan legislativ, nu au cum să facă rău nimănui…..O altă modalitate de a induce în eroare instanţa, care dovedeşte chiar rea-credinţă din partea inculpaţilor este înscrisul depus la fila 51 verso dosar #####, apărarea încercând să inducă ideea că o altă persoană (numita ###### ########) şi-a echivalat în #######, o diplomă eliberată de Abeka Academy din #######-SUA, cu diploma de Bacalaureat şi astfel are acces pe piaţa muncii din #######, şi printr-o analogie, şi cei patru minori ar putea face așijderea. În primul rând, vorbim de o cu totul altă unitate de învăţământ din SUA şi cel mai important, din adresa Ministerului Educaţiei reiese în mod explicit faptul că numita ###### ######## a efectuat studiile în Statele Unite ale Americii, deci nu este vorba de şcoală acasă cu profesori secretizaţi (în realitate inexistenţi), precum în prezenta speţă.>.