Monitorizarea continuă a elevilor și profesorilor în sălile de clasă prin camere audio-video, instalate la decizia conducerii școlilor, va putea fi realizată cu “acordul majorității” părinților, precum și prin consultarea și informarea profesorilor. Înregistrările nu vor fi utilizate pentru evaluarea profesorilor sau pentru soluționarea contestațiilor privind notele elevilor la cursuri. Școlile vor avea anumite obligații, inclusiv desemnarea unui responsabil cu protecția datelor cu caracter personal, conform unui proiect de OUG obținut de Edupedu.ro. Acest proiect vizează modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și a Legii învățământului superior nr. 199/2023, și a fost transmis Consiliului Economic și Social.
Principalele modificări:
- Instalarea camerelor audio-video în școli se face cu acordul majoritar al părinților. Chiar și în situații excepționale, atunci când există un risc crescut de violență în spațiul şcolar, instalarea unui sistem de supraveghere audio-video nu se poate face fără informarea părinților.
- Școlile vor avea anumite obligații, printre care și de a desemna un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal.
- Înregistrările audio-video nu pot fi folosite în soluționarea contestațiilor privind evaluarea elevilor la orele de curs.
Chiar și în situații excepționale, atunci când există un risc crescut de violență în spațiul şcolar, instalarea unui sistem de supraveghere audio-video nu se poate face fără informarea părinților.
Unitățile de învăţământ au următoarele obligații, conform alin. (6):
a) de a folosi înregistrările audio-video numai în scopul cercetării cazurilor de violență, fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor și valorilor, sesizate, care se produc în spațiul şcolar;
b) de a utiliza numai camere sau dispozitive de supraveghere configurate cu circuit închis, care nu permit configurarea sau accesul din afara unității de învățământ;
c) de a desemna o persoană cu atribuții de monitorizare a funcționarii sistemului de supraveghere audio – video, de regulă un cadru didactic, precum și un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal, de regulă directorul adjunct sau un membru din consiliul de administrație, după caz;
d) de a asigura stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio- video pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungește, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informații se șterg;
e) de a nu folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice sau în soluționarea contestațiilor privind evaluarea elevilor la orele de curs;
f) de a asigura funcționarea corespunzătoare a sistemelor de supraveghere audio-video;
g) de a pune la dispoziția organelor de cercetare penală înregistrările audio-video, dacă există o solicitare în acest sens.
Sistemele de supraveghere audio-video pot fi instalate în spaţiul şcolar, cu excepția vestiarelor și a grupurilor sanitare, după cum urmează, conform alin. (4): în salile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, în sălile de festivități, pe holurile căminelor sau internatelor, în sălile de sport”.