În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L din 14 iunie 2024 a fost publicată Decizia (UE) 2024/1675 a Comisiei din 16 februarie 2024 privind ajutorul de stat SA.62829 (2023/C) pus în aplicare de România în favoarea Blue Air Aviation SA [notificată cu numărul C(2024) 910].
În luna aprilie a anului 2023, Comisia Europeană a demarat o investigație detaliată pentru a verifica conformitatea unui plan de restructurare propus de compania aeriană Blue Air și a măsurilor de ajutor implementate în susținerea acestui plan cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Atenția în cadrul investigației s-a concentrat pe respectarea Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
Blue Air a întâmpinat dificultăți financiare începând cu anul 2019. În august 2020, Comisia Europeană a acordat două forme de asistență companiei aeriene:
1. O garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane de euro (echivalentul a aproximativ 137 de milioane de lei) pentru a compensa pierderile directe cauzate de pandemia de coronavirus
2. O altă garanție publică în sumă de aproximativ 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei) asociată cu un împrumut de salvare, menit să acopere parțial necesitățile de lichidități ale Blue Air pentru următoarele șase luni.
În aprilie 2021, România a prezentat un plan de restructurare care a fost revizuit de mai multe ori. În noiembrie 2022, guvernul român a retras împrumutul și a achiziționat 75% din acțiunile Blue Air, după ce compania aeriană și-a suspendat operațiunile în septembrie 2022.
În urma unei analize detaliate începute în aprilie 2023, Comisia a concluzionat că planul de restructurare al Blue Air nu era viabil, consistent sau cuprinzător pentru a asigura redresarea pe termen lung a companiei într-un interval rezonabil de timp, fără a distorsiona concurența pe piața unică.
Această concluzie a fost confirmată de incapacitatea Blue Air de a-și menține operațiunile și de cererea de insolvență depusă în martie 2023. Planul de restructurare nu a fost revizuit nici după încetarea activităților, nici după declanșarea investigației detaliate.
Conform regulilor UE privind ajutoarele de stat, sprijinirea unui plan de restructurare inadecvat și nerealist, fără finanțare adecvată din partea investitorilor de pe piață după perioada de salvare, este considerată ilegală.
România trebuie acum să recupereze suma de 33,84 milioane de euro (echivalentul a 163,8 milioane de lei) de la Blue Air, reprezentând ajutor de stat ilegal, împreună cu dobânda corespunzătoare.
Prin urmare, Comisia Europeană a adoptat prezenta decizie:
Trecerea a 75% din acțiunile Blue Air Aviation SA în proprietatea statului român nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Ajutorul de stat ad-hoc constând în garanția de stat în valoare totală de 163,8 milioane RON (33,84 milioane EUR) menținută ilegal de România în favoarea societății Blue Air Aviation SA, cu încălcarea articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, este incompatibil cu piața internă.
România recuperează de la beneficiar ajutorul incompatibil menționat mai sus.
Sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă începând cu data la care ajutorul a devenit ilegal, și anume 22 aprilie 2021, până la data recuperării lor efective.
Dobânda se calculează ca dobândă compusă, în conformitate cu dispozițiile capitolului V din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei (19) și ale Regulamentului (CE) nr. 271/2008 al Comisiei (20) de modificare a Regulamentului (CE) nr. 794/2004.
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L din 14 iunie 2024 a fost publicată Decizia (UE) 2024/1675 a Comisiei din 16 februarie 2024 privind ajutorul de stat SA.62829 (2023/C) pus în aplicare de România în favoarea Blue Air Aviation SA [notificată cu numărul C(2024) 910].
Comisia Europeană adoptă prezenta decizie:
Trecerea a 75% din acțiunile Blue Air Aviation SA în proprietatea statului român nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Ajutorul de stat ad-hoc constând în garanția de stat în valoare totală de 163,8 milioane RON (33,84 milioane EUR) menținută ilegal de România în favoarea societății Blue Air Aviation SA, cu încălcarea articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, este incompatibil cu piața internă.
România recuperează de la beneficiar ajutorul incompatibil menționat mai sus.
Sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă începând cu data la care ajutorul a devenit ilegal, și anume 22 aprilie 2021, până la data recuperării lor efective.
Dobânda se calculează ca dobândă compusă, în conformitate cu dispozițiile capitolului V din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei (19) și ale Regulamentului (CE) nr. 271/2008 al Comisiei (20) de modificare a Regulamentului (CE) nr. 794/2004.