În şedinţa din 11 iunie 2024, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități a Camerei Deputaţilor au examinat proiectul de lege privind modificarea şi completarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, adoptată de Senat în 12 decembrie 2023.
În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât, cu majoritate de voturi, să transmită plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a proiectului de lege privind modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale. https://www.cdep.ro/proiecte/2023/700/90/7/se931.pdf
Propunerea legislativă urmărește:
– posibilitatea de a se înscrie la concursul de schimbare de sediu pentru notarii publici în funcție la data depunerii cererii de înscriere la concurs.
– extinderea competenței notarilor publici pentru deschiderea procedurii succesorale notariale, din circumscripția teritorială a judecătoriei în care se află sediul biroului individual sau societății profesionale notariale, la nivelul tribunalului;
– posibilitatea delegării unor atribuții de natură administrativă către personalul angajat la biroul notarial individual sau societatea profesională notarială;
– introducerea unui caz nou de suspendare a notarului public, în cazul în care acesta nu își achită integral obligațiile băneşti profesionale, precum și obligațiile băneşti către bugetul de stat sau bugetul local;
– stabilirea unui termen minim de reflecție de 30 de zile în procedura de divorț;
– legalizarea semnăturii traducătorului pe înscrisurile care poartă semnătură electronică;
– impunerea răspunderii disciplinare a notarului public pentru nerespectarea dispozițiilor legale privind cota de contribuție datorată Uniunii Naționale a Notarilor Publici și Camerelor Notarilor Publici;
– crearea unei baze de date naționale pentru digitalizarea evidențelor succesorale, pentru furnizarea ușoară a informațiilor notarilor, succesibililor, autorităților și altor persoane cu interes legitim;
– posibilitatea pentru notarul public de a îndeplini, la cererea și pe cheltuiala părților interesate, operațiuni conexe serviciului notarial, cum ar fi procurarea certificatelor, avizelor sau altor documente necesare;
– posibilitatea de a ține registrele și evidențele activității notariale pe suport de hârtie sau electronic, conform regulilor stabilite de Consiliul Uniunii.