„De la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 62/2024 – 14 iunie 2024, ca efect al acesteia, toate litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești având ca obiect drepturi salariale/de natură salarială ale personalului din sectorul bugetar – în general – și ale salariaților din sectorul de negociere colectivă învățământ preuniversitar – în special – se suspendă, prin efectul legii, independent de ceea ce consideră judecătorii investiți cu soluționarea dosarelor”, se arată în informarea FSLI.„De la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 62/2024 – 14 iunie 2024, ca efect al acesteia, toate litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești având ca obiect drepturi salariale/de natură salarială ale personalului din sectorul bugetar – în general – și ale salariaților din sectorul de negociere colectivă învățământ preuniversitar – în special – se suspendă, prin efectul legii, independent de ceea ce consideră judecătorii investiți cu soluționarea dosarelor”, se arată în informarea FSLI.onform sursei citate, în urma argumentelor înaintate de federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar, în ședința din data de 13 iunie 2024, Consiliul Economic și Social (CES) a avizat nefavorabil proiectul de OUG privind unele măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări sociale, scrie edupedu.ro.
În document apare că sindicatele profesorilor au sesizat Avocatul Poporului și au solicitat sesizarea Curții Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1)-(3) și art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024.
„Prin emiterea O.U.G. nr. 62/2024, Guvernul României şi-a exercitat abuziv dreptul de apreciere. Executivul s-a substituit Legislativului, privând personalul din sectorul bugetar (în general) și personalul din învățământul preuniversitar (în special) de dreptul de a beneficia de soluționarea cu celeritate a litigiilor de muncă privind drepturi salariale și instituindu-le un tratament diferit în fața instanțelor de judecată prin comparație cu angajații din sectorul privat, reprezintă o dovadă a exercitării abuzive a dreptului de apreciere.
Guvernul a extins delegarea legislativă dincolo de limitele instituite de Constituţia României, dispunând modificarea arbitrară a dispoziţiilor dintr-o lege organică – respectiv Codul de procedură civilă – prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă, fără a exista o dezbatere reală în cadrul Parlamentului, ceea ce reprezintă o exercitare abuzivă a prerogativelor de care dispune. Totodată, motivarea prezentată de Guvern nu justifică urgenţa emiterii Ordonanței în sensul prevăzut de art. 115 alin. (4) din Constituţie”, potrivit FSLI.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ menționează că prevederile din OUG creează o discriminare pe criteriul categoriei sociale între procedura aplicabilă în soluționarea litigiilor vizând drepturile salariale/ de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice și cea aplicabilă salariaților din mediul privat, diferența de tratament neavând la bază o justificare obiectivă și rezonabilă.
Tot în informare se arată că se va genera un blocaj în justiție, prin amânarea nepermisă și nejustificată a unor cauze care se impun a fi soluționate cu celeritate.