Planul național de combatere a violenței în școli nu oferă soluții clare pentru problema subraportării incidentelor de abuz, afirmă World Vision România. Organizația propune crearea unei platforme online unde elevii și părinții să poată raporta abuzurile. Conform reprezentanților World Vision, dezvoltarea emoțională a elevilor și educarea în prevenirea abuzului ar trebui să fie prioritare față de măsurile punitive.
“Planul național pentru combaterea violenței în școli, aprobat recent de Guvern, subliniază că incidentele de violență sunt adesea subraportate din cauza temerilor de repercusiuni, a atitudinilor comunității față de violență sau a lipsei de informații despre modalitățile de raportare sigure pentru copii. World Vision România reafirmă una dintre propunerile majore ale copiilor din Consiliul Consultativ al fundației: crearea unei platforme online pentru raportarea cazurilor de abuz în școli”, se menționează într-un comunicat de presă.
Potrivit sursei, platforma ar trebui să fie promovată în toate școlile din România, pe internet și în mass-media. După înregistrarea unei reclamații pe platformă, Ministerul Educației și Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului ar trebui să intervină printr-un protocol clar de soluționare a cazurilor, pentru a sprijini victimele.
„Este esențial să existe canale sigure și confidențiale prin care elevii să poată raporta abuzurile, fie prin intermediul unui consilier școlar, fie printr-o linie telefonică sau o platformă online anonimă”, a declarat Ștefan, elev în Vaslui și participant la programele World Vision România, conform comunicatului. Un sondaj realizat de World Vision România în februarie arată că, în caz de abuz, majoritatea elevilor (peste 50%) ar discuta cu profesorul-diriginte, o treime cu colegii apropiați sau cu directorul, iar un sfert cu părinții. Doar puțin peste 20% ar apela la un consilier școlar, iar mai mult de 10% nu ar discuta cu nimeni. Sursele principale de informare pentru adolescenți despre abuz sunt rețelele sociale (74%), profesorii (aproape 50%), părinții (sub o treime), autoritățile (puțin peste 14%), iar mai mult de 10% nu se informează deloc.
„World Vision România a participat la elaborarea Planului național pentru combaterea violenței școlare și a propus măsuri concrete, care s-au dovedit eficiente în programele noastre. Aceste propuneri au fost bazate pe consultări cu copiii și adolescenții din programele educaționale implementate în școli și licee”, se mai arată în comunicat.
De asemenea, World Vision România reia propunerea făcută Ministerului Educației de a extinde ora de consiliere și dezvoltare personală (dirigenția) și în licee și de a actualiza manualele pentru a aborda mai bine nevoile actuale, cu informații relevante despre abuz și identificarea acestuia în situații concrete.
„În final, considerăm că niciuna dintre măsurile din Planul național de combatere a abuzului în școli nu va fi eficientă fără un mecanism clar de monitorizare a acțiunilor și de formare a cadrelor didactice. Apreciem eforturile Ministerului Educației pentru prevenirea abuzurilor în școli, dar le vedem mai degrabă concentrate pe intervenția post-abuz decât pe prevenție și educație pentru prevenirea acestor situații”, au mai adăugat reprezentanții organizației.
Planul național de combatere a violenței în școli nu oferă soluții clare pentru problema subraportării incidentelor de abuz, afirmă World Vision România. Organizația propune crearea unei platforme online unde elevii și părinții să poată raporta abuzurile. Conform reprezentanților World Vision, dezvoltarea emoțională a elevilor și educarea în prevenirea abuzului ar trebui să fie prioritare față de măsurile punitive.
“Planul național pentru combaterea violenței în școli, aprobat recent de Guvern, subliniază că incidentele de violență sunt adesea subraportate din cauza temerilor de repercusiuni, a atitudinilor comunității față de violență sau a lipsei de informații despre modalitățile de raportare sigure pentru copii. World Vision România reafirmă una dintre propunerile majore ale copiilor din Consiliul Consultativ al fundației: crearea unei platforme online pentru raportarea cazurilor de abuz în școli”, se menționează într-un comunicat transmis de AGERPRES.
Potrivit sursei, platforma ar trebui să fie promovată în toate școlile din România, pe internet și în mass-media. După înregistrarea unei reclamații pe platformă, Ministerul Educației și Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului ar trebui să intervină printr-un protocol clar de soluționare a cazurilor, pentru a sprijini victimele.
„Este esențial să existe canale sigure și confidențiale prin care elevii să poată raporta abuzurile, fie prin intermediul unui consilier școlar, fie printr-o linie telefonică sau o platformă online anonimă”, a declarat Ștefan, elev în Vaslui și participant la programele World Vision România, conform comunicatului. Un sondaj realizat de World Vision România în februarie arată că, în caz de abuz, majoritatea elevilor (peste 50%) ar discuta cu profesorul-diriginte, o treime cu colegii apropiați sau cu directorul, iar un sfert cu părinții. Doar puțin peste 20% ar apela la un consilier școlar, iar mai mult de 10% nu ar discuta cu nimeni. Sursele principale de informare pentru adolescenți despre abuz sunt rețelele sociale (74%), profesorii (aproape 50%), părinții (sub o treime), autoritățile (puțin peste 14%), iar mai mult de 10% nu se informează deloc.
„World Vision România a participat la elaborarea Planului național pentru combaterea violenței școlare și a propus măsuri concrete, care s-au dovedit eficiente în programele noastre. Aceste propuneri au fost bazate pe consultări cu copiii și adolescenții din programele educaționale implementate în școli și licee”, se mai arată în comunicat.
De asemenea, World Vision România reia propunerea făcută Ministerului Educației de a extinde ora de consiliere și dezvoltare personală (dirigenția) și în licee și de a actualiza manualele pentru a aborda mai bine nevoile actuale, cu informații relevante despre abuz și identificarea acestuia în situații concrete.
„În final, considerăm că niciuna dintre măsurile din Planul național de combatere a abuzului în școli nu va fi eficientă fără un mecanism clar de monitorizare a acțiunilor și de formare a cadrelor didactice. Apreciem eforturile Ministerului Educației pentru prevenirea abuzurilor în școli, dar le vedem mai degrabă concentrate pe intervenția post-abuz decât pe prevenție și educație pentru prevenirea acestor situații”, au mai adăugat reprezentanții organizației.