În urma unor consultări interne, asociațiile studenților la medicină din universitățile și facultățile de profil au informat Ministerul Sănătății cu privire la faptul că majoritatea studenților au optat pentru menținerea actualei forme de desfășurare a concursului de rezidențiat.
În urma discuțiilor dintre ministrul Sănătății, prof. univ. dr. Alexandru Rafila și reprezentanții studenților, s-a ajuns la un acord privind susținerea punctului de vedere majoritar al studenților de a continua organizarea concursului de rezidențiat prin concurs unitar, național, pentru domeniul medicină, domeniul medicină dentară şi, respectiv, domeniul farmacie, cu tematică şi bibliografie unice.
De asemenea, Ministerul Sănătății susține prelungirea termenului minim de comunicare a bibliografiei de concurs de la 6 luni, la 12 luni.
Reprezentanții studenților au apreciat, de asemenea, modificarea recent adoptată de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației, care permite recunoașterea stagiilor de practică efectuate în străinătate direct de către coordonatorul de rezidențiat din centrul în care aceștia își desfășoară activitatea.
Ministrul Sănătăţii a precizat că tot universităţile vor coordona şi recunoaşterea stagiilor pentru medicii rezidenţi. El a adăugat că şi Colegiul Medicilor se va implica prin recunoaşterea calificării profesionale, inclusiv pentru medicii care vin din străinătate. Ministerul Sănătății organizează duminică, 17 noiembrie 2024, concurs național de intrare în rezidențiat în domeniile medicină, medicină dentară și farmacie.
Pe 26 august Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență prin care s-a propus:
- Modificarea titlului care în forma actuală face referire numai la înființarea și organizarea cabinetelor de liberă practică conexe actului medical, ori prevederile OUG nr. 83/2000 cuprinde reglementări despre întreg domeniul conex actului medical.
- Configurarea articolului 1, astfel:
a) stabilirea clară a serviciilor conexe actului medical conform reglementărilor prevăzute de actele normative de constituire a organizațiilor profesionale din acest domeniu,
b) definirea cabinetului de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical,
c) autorizarea persoanelor pentru exercitarea serviciilor publice conexe actului medical,
d) formele de exercitare a serviciilor publice,
e) obligația existenței unei dotări minime a acestor cabinete.
– având în vedere faptul că fiecare serviciu public conex actului medical, este substituit cel putin unei specialități, precum:
a) tehnica dentară – stomatologiei
b)psihologia – psihiatriei, oncologiei medicale, îngrijirilor de lungă durată, otorinolaringologiei (tulburări de limbaj) c) nutriția și dietetica – bolilor de nutriție, diabet și bolilor metabolice
d) optica și optometrica – oftalmologiei
e) protezarea-ortezarea – chirurgiei, ortopediei și traumatologiei
f) fizica medicală – oncologiei, medicinei nucleare, radiologiei,
g) protezarea auditivă – otorinolaringologiei,
h) h) fizioterapia – se subtituie specialităților de medicină fizică și de reabilitare, reumatologie, ortopedie și tra traumatologie, cardiologie, pneumologie, neurologie, psihiatrie
i) biologia medicala, biochimia medicala și chimia medicala – medicinei de laborator
se menționează posibilitatea exercitării serviciilor publice conexe actului medical și în cadrul cabinetelor medicale.
– sunt definite cabinetele individuale, grupate, asociate și societățile civile de practică pentru servicii publice conexe actului medical.
– dreptul cabinetelor de liberă practică de a angaja personal prin contracte individuale de muncă sau contracte de prestări servicii,
– eliberarea unui exemplar original al certificatului de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale, partea a III-a și furnizorului de servicii publice conexe actului medical,
– abrogarea prevederilor care nu mai justificare în noua configurare a ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2000, precum art. 2, art. 4-61 , alin (1) al art. 11 și art. 13.
Prin modificarea propusă, respectiv ca pentru domeniul medicină concursul să se desfășoare pe patru subdomenii se creează cadrul legal pentru a da posibilitatea candidaților licențiați ai facultăților de medicină la o mai bună orientare profesională pentru un anumit grup de specialități, medicale, chirurgicale, etc).
Gestionarea Registrului matricol național al rezidenților, se va face, la nivel național, de către Ministerul Sănătății, prin structura de specialitate, respectiv de către Ministerul Educației, prin direcțiile de pregătire în rezidențiat și departamentele de pregătire în rezidențiat, organizate conform Legii nr. 199/2023, respectiv la nivelul instituțiilor de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate.
Se va asigura cadrul legal ca Unitățile de pregătire pentru rezidenți să fie desemnate de Ministerul Sănătății pe baza avizului emis de către direcțiile de pregătire în rezidențiat din cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, în baza criteriilor și procedurilor de avizare/reavizare, aprobate prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului educației.
Limitele de competență corespunzătoare nivelului de formare al modulelor parcurse pentru medicii rezidenți vor fi trecute în mod obligatoriu în fișa postului întocmită de angajator, alături de celelalte drepturi și obligații ale rezidentului cu statut de salariat.
Se creează cadrul legal ca și pentru alte specialități pentru care se organizează examen de specialist la nivel european prin societățile medicale de profil, Ministerul Sănătății să se poată organiza examen potrivit unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului sănătății.
Începând cu sesiunea de examen din semestrul I al anului 2026 proba scrisă a examenului pentru obținerea titlului de medic, medic stomatolog și, respectiv, farmacist specialist se desfășoară cu subiecte unice pe țară pentru fiecare specialitate, în acest fel se vor elimina unele inechități între candidații care susțin acest examen în centre universitare diferite.Prin modificările propuse, se definește mai exact perioada în care se emite de către Ministrul Sănătății a ordinului privind confirmarea obținerii titlui de specialist, respectiv după promovarea examenului, în cel mult 30 de zile lucrătoare de la ultima zi a sesiunii de examene organizate sau după caz, în cel mult 30 de zile lucrătoare de la prezentarea dovezii privind finalizarea integrală a pregătirii.
Prin eliminarea restricției privind deficitul minim de personal, se facilitează unităților sanitare publicarea la concursul de rezidențiat pe post a posturilor vacante în statele de funcții pentru care adresabilitatea sau gradul de ocupare sunt reduse.
Prin introducerea noțiunii de specialități înrudite în cazul obținerii celei de a doua specialități fără susținerea concursului de rezidențiat, se stabilește un cadru legal astfel încât specialiștii să se poată pregătii în domenii conexe specialității pe care o dețin, în folosul pacienților.
Se elimină inechitatea dintre medici și medici stomatologi, respectiv farmaciști în ceea ce privește termenul în care poate fi solicitată schimbarea specialității obținute la concursul de rezidențiat.
Se acceptă ca medicii rezidenți să poată efectua alte forme de învățământ postuniversitar în timpul pregătirii acestora în rezidențiat, dar fără afectarea perioadei de pregătire prevăzută în contractul individual de muncă.