Uniunea Națională a Barourilor (UNBR) a transmis, la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, propunerile avocaților din România în ceea ce privește desfășurarea activității instanțelor după vacanța judecătorească, programată în acest an doar în luna august. Printre acestea se numără obligația președintelui instanței de a aloca intervale orare în care doar avocații să aibă acces la arhivă pentru consultarea dosarelor, evitarea programării prea multor dosare într-un interval orar restrâns, stabilirea unui interval orar distinct la finele ședinței de judecată în vederea instrumentării cauzelor aflate la a doua strigare ori setarea un răspuns automat de confirmare a primirii corespondenței electronice adresate instanțelor.
Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a transmis, recent, UNBR rugămintea de a comunica dacă, din perspectiva avocaților, au fost identificate probleme în aplicarea Hotărârii Secției pentru Judecători nr. 734/2020 care se referă la desfășurarea activității în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020, în contextul pandemiei de coronavirus. În același timp, CSM a solicitat și propuneri referitoare la felul în care să se deruleze activitatea instanțelor după 31 august, dată la care ia sfârșit vacanța judecătorească.
Remarcând că problemele apărute în această perioadă au fost izolate și remediate imediat, UNBR a transmis propunerile rezultate în urma consultării cu barourile din țară.
Astfel, avocații solicită ca președintele de instanță să aibă obligația de a stabili intervale orare alocate distinct avocaților pentru accesul în arhiva instanței în vederea consultării dosarelor. În plus, apărătorii cer reglementarea facilității de a fotografia conținutul dosarelor pentru a limita timpul petrecut în incinta arhivei, în condițiile în care nu toate documentele sunt scanate.
O altă propunere se referă gruparea cauzelor pe intervale orare, metodă care, în opinia UNBR, și-a dovedit eficiența în această perioadă și ar trebui menținută.
”La stabilirea intervalului orar Președintele completului să aibă de principiu în vedere identitatea de avocați participanți în cauzele aflate pe lista de ședință”, se arată în propunerile Uniunii Barourilor care mai solicită ”evitarea programării prea multor dosare într-un interval orar restrâns cu consecința nerespectării scopului declarat al hotărârii de distanțare socială; în același sens, programarea dosarelor care necesită administrarea probelor cu interogatoriu, martori spre sfârșitul ședințelor de judecată pentru a evita aglomerarea instanțelor (în sala sau în afara sălilor de ședință)”.
Avocații au propus și stabilirea unui interval orar distinct la finele ședinței de judecată în vederea instrumentării cauzelor aflate la a doua strigare. În opinia lor, este o modificare necesară pentru a da posibilitatea efectivă apărătorilor să se prezinte la cauze în măsura în care, din cauza suprapunerii orare ale dosarelor, au fost în imposibilitate să fie prezenți în intervalul orar stabilit.
”Posibilitatea ca dosarele sa fie strigate la sfârșitul întregii liste de ședință (nu exclusiv la sfârșitul intervalului orar programat), se poate impune eventual, cu respectarea următoarelor condiții:
● există acordul ambelor părți,
● se depune dovada că pentru același interval orar (sau intervale orare apropiate) un avocat (sau mai mulți avocați din cauza) au mai multe dosare programate la instanțe/complete diferite
● se depune o cerere adresata instanței cu mai mult de 24 de ore înaintea datei stabilite”, a transmis UNBR.
În opinia avocaților, programările pe ore ale ședințelor trebuie să fie făcute, la toate instanțele, cu mai puțin de 24-48 ore înainte de ședință pentru a putea asigura posibilitatea substituirea în cazul în care sunt dosare care se suprapun pe același interval orar Ia instanțe diferite (sau chiar la complete ale aceleiași instanțe).
Este solicitat, în mod expres, ca instanțele să țină cont de eventualele cereri de preschimbare a orei sau termenului de judecată formulate de către avocați, sub rezerva justificării acestora.
UNBR a mai propus reglementarea cu titlu obligatoriu a admiterii de către instanțe a cererilor de amânare a cauzelor întemeiate pe efectuarea concediilor de odihnă în perioada vacanței judecătorești, dar și permiterea accesului avocaților în sălile de judecată pentru studierea prealabilă a dosarului, chiar dacă ora programată pentru strigarea cauzei este pentru un alt interval orar.
Alte măsuri propuse de UNBR:
- Pentru corespondența electronică transmisă instanței ar trebui setat un răspuns automat de confirmare a primirii corespondenței electronice.
- Obținerea certificatelor de grefă (alte înscrisuri) prin poșta electronică cu semnătura electronică (la fel ca la ONRC).
- Lipsa măsurilor pentru desfășurarea în sistem online a ședințelor de judecată (Eventual comunicarea prin chiar citație a solicitării de a opta pentru videoconferință).
- Toate documentele din dosare să fie scanate pentru a putea fi vizualizate pe aplicația infodosar;
- Scanarea tuturor dosarelor, inclusiv cele în materia minori si familie, și transmiterea parolei de acces; în dosarele penale scanarea documentelor din dosarele de urmărire penală.
- La instanțele în care nu există spațiu destinat avocaților, să fie pus la dispoziția avocaților un astfel de spațiu sau să fie permis accesul și staționarea în holul instanței cu respectarea normelor de distanțare socială, cu motivarea că trebuie avut în vedere faptul că urmează toamna cu multe ploi și iarna cu temperaturi reci când nu se va putea aștepta în fața instanțelor ore întregi.
Textul integral al propunerilor UNBR:
Comments 1