Miercuri, 2 octombrie 2024, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA), în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), a lansat un proiect esențial pentru protejarea copiilor împotriva violenței, abuzului și neglijenței – „Sistem Next Generation 119”. Această inițiativă, susținută de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, reprezintă o îmbunătățire majoră a mecanismului de intervenție rapidă pentru copiii aflați în situații de risc.
Proiectul beneficiază de o finanțare de 66.874.370,41 lei, destinată modernizării infrastructurii digitale, astfel încât intervențiile să fie mai eficiente, iar sprijinul oferit copiilor aflați în dificultate să fie prompt și adecvat. Linia de urgență 119 este destinată celor mici care suferă din cauza abuzului, violenței sau neglijenței, oferindu-le o cale de scăpare și ajutor în momentele critice.
„Niciun copil nu ar trebui să treacă prin suferință în tăcere. 119 este linia lor de salvare”, se subliniază în comunicatul de presă emis de ANPDCA. Proiectul urmărește să consolideze capacitatea autorităților de a răspunde rapid la apelurile copiilor, asigurându-le protecția necesară în timp util.
Noua tehnologie implementată prin Sistem Next Generation 119 va permite localizarea exactă a apelurilor și transmiterea mai rapidă a informațiilor către autoritățile competente. Aceasta va face posibilă intervenția de urgență în cazuri de abuz sau neglijență, contribuind la prevenirea și combaterea suferinței în rândul copiilor vulnerabili din România.
Această inițiativă reprezintă un pas important în protejarea drepturilor copiilor și asigurarea unui mediu sigur pentru cei care au nevoie de sprijin.
Linia 119 devine astfel un element vital pentru siguranța celor mici, oferind o soluție rapidă și eficientă în fața pericolelor la care sunt expuși.
Numărul 119 beneficiază de o infrastructură complexă de intervenție specializată și suport pentru copii, în timp real:
-
- în cele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară funcționează începând de astăzi birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile,
- operatorii call-center utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112.
- fiecare apel este monitorizat, gestionat în baza unor proceduri clare și niciun caz nu poate fi închis fără soluționare.
- există echipe mobile de intervenție specializată ale DGASPC în fiecare județ din țară formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real 24/24 ore,
- în situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special,
- în situațiile în care copiii necesită doar suport psiho-emoțional, sunt transferați telefonic către echipele de psihologi existente la nivelul tuturor DGASPC din țară.
- în cele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară funcționează începând de astăzi birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile,
Potrivit datelor statistice ale Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, în perioada ianuarie – decembrie 2023 au fost înregistrate 17.709 cazuri de abuz asupra copiilor, dintre care 1.994 au fost abuzuri fizice, 2.240 au fost abuzuri emoționale și 1.504 au fost abuzuri sexuale. Cele mai multe cazuri intrate în atenția autorităților au fost cele de abuz prin neglijare – 11.605. Au fost și cazuri extrem de grave, de exploatare prin muncă – 210, exploatare pentru comiterea de infracțiuni – 113 și exploatare sexuală – 43. Totodată, în 2023 au fost înregistrate 766 de cazuri de violență domestică împotriva copilului, în creștere față de anul anterior (676), dintre care 10 au fost cazuri încadrate la categoria omor (date Ministerul Public).