Un elev din clasa a VI-a a obținut anularea notei 1 la disciplina Educație Muzicală, printr-o decizie a Tribunalului Vaslui, după ce un expert a stabilit că unul dintre subiectele evaluării nu era inclus în programa școlară, conform motivării deciziei instanței. Hotărârea nu este definitivă. Conform presei locale, părinții elevului sunt magistrați și au contestat faptul că unul dintre subiecte nu corespundea programei de clasa a VI-a. Deși părinții au cerut anularea notei pe două motive – subiectul în afara programei și faptul că nota 1 se acordă doar pentru fraudă – tribunalul a decis în favoarea lor doar pe primul aspect.
Totul a început pe 16 octombrie 2023, când elevul a susținut un test la Educație Muzicală, la finalul căruia a primit nota 1. Cerințele testului, potrivit documentelor instanței, includeau două sarcini distincte: transcrierea notelor muzicale „do bemol, si bemol, mi bemol, sol bemol, re bemol” și identificarea sunetelor enarmonice. Lucrarea elevului a fost notată cu 1, pe motiv că notele muzicale au fost scrise pe portativ greșit, respectiv cu un spațiu mai sus decât cel corect.
Nemulțumiți de rezultat, părinții, ea fostă prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătorie, actual procuror militar, el judecător la Tribunalul Iași, au solicitat inițial o reevaluare din partea altor doi profesori din același colegiu. Aceștia au menținut însă nota inițială, iar Inspectoratul Școlar Iași, sesizat ulterior, a susținut decizia colegiului, concluzionând că nota a fost acordată corect. Inspectoratul a subliniat că rezultatele reevaluării au fost aceleași cu cele inițiale și a respins orice presupunere privind viciile evaluării.
Decizia părinților de a se adresa instanței a adus în atenție un aspect central al problemei: potrivit părinților, una dintre cerințele testului, cea legată de „enarmonicul sunetelor”, nu făcea parte din programa pentru clasa a VI-a. În urma procesului, Tribunalul Vaslui a chemat un expert în calitate de martor, membru al grupului de lucru care a elaborat programa de Educație Muzicală pentru clasele V-VIII. Acesta a confirmat că subiectul identificării sunetelor enarmonice nu era inclus în programa de clasa a VI-a.
Instanța a considerat acest aspect un viciu de procedură suficient de grav pentru a anula întreaga evaluare, motivând că nicio evaluare școlară nu poate depăși limitele impuse de programa educațională, aceasta fiind parte integrantă a curriculumului național.
Prin hotărârea sa, Tribunalul Vaslui a anulat nu doar evaluarea inițială din 16 octombrie 2023, dar și reevaluarea efectuată ulterior, pe 14 noiembrie 2023, când nota 1 fusese reconfirmată. Instanța a menționat clar că nu are autoritatea de a stabili un alt punctaj pentru elev, dar consideră evaluarea anulată din cauza includerii unui subiect în afara programei.
Totuși, decizia instanței menționează și că elevul a greșit la transcrierea notelor pe portativ, ceea ce, în mod normal, ar fi putut justifica o notă scăzută. Tribunalul a recunoscut însă că nu se poate substitui profesorilor în stabilirea unui nou punctaj pentru lucrare.
Un alt punct controversat a fost reprezentat de argumentul părinților conform căruia nota 1 poate fi acordată doar pentru fraudă. În apărarea lor, aceștia au invocat regulamentele școlare care prevăd clar că nota 1 trebuie atribuită în cazurile de fraudă constatată la evaluările scrise. Instanța a respins însă acest argument, explicând că, deși nota 1 este obligatorie în caz de fraudă, aceasta nu este rezervată exclusiv acestor situații.
Tribunalul a subliniat că fiecare profesor are libertatea de a elabora modalitățile de evaluare pe care le consideră potrivite pentru disciplina pe care o predă, conform Regulamentului cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
“Sunt întemeiate criticile reclamantului referitoare la nerespectarea programei şcolare. Pornind de la regula stabilită cu titlu de principiu la art. 105 din Regulamentul-cadru, Tribunalul subliniază faptul că nicio evaluare a competenţelor elevilor nu poate fi concepută decât în limitele programei educaţionale, ca parte a curriculumului naţional.
Astfel cum rezultă din răspunsul d-lui profesor ######-###### ##########, membru al Grupului de lucru care a elaborat Programa şcolară pentru disciplina Educaţie Muzicală– Clasele a V-a – a VIII-a (f. 22-32), în ceea ce priveşte subiectul nr. II din lucrarea de evaluare, mijlocul informaţional ,,sunetele enarmonice” nu se regăseşte în programa clasei a VI-a, drept urmare nici baremul corespunzător nu este elaborat pe baza unui conţinut din programa şcolară”, scrie în decizia Instanței Vaslui.
- conform celor citate de edu.pedu.
Hotărârea nu este definitivă, astfel că Inspectoratul Școlar și Colegiul Național Iași au posibilitatea de a contesta decizia instanței, ceea ce ar putea prelungi discuțiile și analiza asupra corectitudinii evaluării elevului.