Concursul de Rezidențiat din acest an a atras peste 10.575 de absolvenți de medicină și farmacie din întreaga țară, conform datelor Ministerului Sănătății, publicate pe 1 noiembrie 2024. Aceștia se vor confrunta pe 17 noiembrie în cadrul unei competiții cu un grad ridicat de dificultate pentru ocuparea locurilor disponibile în domenii precum medicina generală, medicina dentară și farmacia. Concursul va fi găzduit de principalele centre universitare din România: București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Târgu Mureș și Timișoara.
Potrivit Ministerului Sănătății, specializarea Medicină a atras cei mai mulți candidați – 6.241, urmată de Medicina Dentară cu 2.361 de înscriși și Farmacia cu 1.973. În ceea ce privește repartizarea geografică, cei mai mulți candidați sunt înscriși la centrele din București (3.993 de candidați), Cluj-Napoca (1.371), Iași (1.814), Timișoara (1.550), Craiova (1.019) și Târgu Mureș (828).
La nivelul fiecărui centru, numărul înscrierilor este împărțit pe specializări. Bucureștiul, de exemplu, înregistrează cel mai mare număr de candidați pentru Medicină (2.404), iar Iașiul are aproape 1.000 de candidați la această specializare.
Conform Metodologiei pentru desfășurarea concursului de admitere în rezidențiat pe loc și pe post în medicină, medicină dentară și farmacie, sesiunea 17 noiembrie 2024 publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 987/2.X.2024. concursul se desfășoară în ziua de duminică, 17 noiembrie 2024.
Repartizarea candidaților pe săli se face diferențiat, pe domeniile pentru care s-au înscris, de către fiecare universitate de medicină și farmacie, respectând prezenta metodologie și regulile epidemiologice impuse.
La data de 14 noiembrie 2024, candidații pot afla sala și ora începerii probei de concurs vizitând paginile de internet ale universităților de medicină și farmacie sau site-ul rezidentiat.ms.ro. Cu cel puțin 24 de ore înainte de concurs, la fiecare sală se afișează lista candidaților repartizați în sala respectivă. Candidații ale căror dosare de înscriere au fost admise, dar care în ziua concursului sunt declarați absenți în sălile de concurs nu vor beneficia de returnarea taxei achitate pentru concurs. Beneficiază de returnarea taxei achitate pentru concurs doar candidații ale căror dosare de înscriere sunt respinse.
Organizatorii asigură materialele de igienă și de protecție sanitară necesare atât pentru candidați, cât și pentru personalul implicat în organizarea concursului, precum și respectarea măsurilor igienico-sanitare recomandate de autorități. Totodată asigură aerisirea sălilor de concurs înainte de a permite intrarea candidaților. Organizatorii pot lua și alte măsuri igienico-sanitare pe care le consideră necesare în funcție de situația din fiecare clădire în parte.
Intrările/Ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare către sălile de concurs și toalete sunt stabilite de organizator și sunt semnalizate corespunzător, urmând a fi dezinfectate în mod regulat.
Organizatorii asigură săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate permanent. În situația în care condițiile epidemiologice de la data concursului o impun, candidaților li se va recomanda purtarea măștilor.
Începând cu ora 8.30, candidații pot intra în sala în care au fost repartizați. La intrarea în sala de concurs candidații se legitimează în fața șefului de sală cu buletinul, cartea de identitate, pașaportul sau permisul de ședere, documente ce trebuie să fie în termen de valabilitate. Cei fără un astfel de document valabil nu sunt primiți în sala de concurs.
Candidații sunt așezați în sală în ordine alfabetică, conform listelor finale afișate, cu excepția perechilor soț—soție, frați—surori, care au obligația, sub sancțiunea anulării lucrării și eliminării din concurs, să semnaleze șefului de sală aceste situații, pentru a putea fi așezați separat. Candidații aflați în sală pot declara, sub semnătură, situațiile menționate mai sus. Fiecare candidat se așază la locul indicat prin legitimația de bancă. Candidații ocupă numai locurile indicate de organizatori și nu au voie să le schimbe între ei. În cazul în care locul desemnat inițial nu este corespunzător, candidatul poate fi mutat pe un loc disponibil, dar numai la indicația șefului de sală.
Candidații sunt așezați în sală în așa fel încât să rămână cel puțin un loc liber între 2 candidați, respectând distanța de minimum 1 metru.
În prezența candidaților, șeful de sală citește instrucțiunile privind modul de desfășurare a concursului.
Începând cu ora 9.00, candidaților li se împart grilele pentru răspuns și câte o cariocă de culoare neagră pentru completarea grilei (atât pentru completarea răspunsurilor considerate corecte, cât și pentru completarea datelor de identitate). Se procedează la verificarea de către fiecare candidat a grilei, pentru a se identifica eventualele greșeli de tipărire, caz în care grila respectivă este înlocuită. Fiecare candidat completează apoi datele personale în spațiul special de pe grilă, cu litere majuscule.
Șeful de sală și supraveghetorii verifică corectitudinea datelor înscrise, confruntându-le cu actul de identitate al candidatului și cu legitimația de bancă. După această operațiune, actul de identitate al fiecărui candidat rămâne pe bancă pe toată durata probei scrise. Candidații poartă întreaga responsabilitate asupra datelor personale înscrise pe grilă.
Candidații care nu sunt prezenți în sală în momentul deschiderii sacilor cu caietele cu întrebări (ora 10.00) nu mai au acces în sala de concurs.
În timpul concursului candidații nu au voie să consulte niciun fel de materiale scrise, să discute cu ceilalți candidați, să copieze sau să aibă asupra lor aparatură electronică de comunicare. Materialele documentare sunt depozitate într-un loc din sală unde candidații nu au acces până la terminarea concursului. Tot aici se vor depozita și telefoanele mobile, ceasuri sau alte dispozitive electronice de comunicare, ce vor fi închise pe toată durata probei de concurs. Candidații își vor strânge părul astfel încât urechile să fie vizibile, iar cei ce poartă proteze auditive sunt rugați să le scoată pe perioada celor 4 ore de concurs, pentru a se evita suspiciunea de transmitere a informațiilor prin radiorecepție. Candidatele care din motive obiective (medicale, culturale etc.) poartă capul acoperit vor fi însoțite de o supraveghetoare la grupul sanitar pentru a se confirma lipsa aparaturii de comunicare. În cazul unor suspiciuni justificate, din dispoziția șefului de sală se poate solicita controlul candidaților respectivi. Orice abatere (comunicare între candidați, copiere, păstrarea asupra candidatului în timpul concursului a oricărei aparaturi de transmisie, înșelăciune asupra identității) este considerată fraudă și se sancționează cu eliminarea din concurs. Candidaților le este permis să păstreze pe perioada celor 4 ore de concurs o sticluță cu cafea/apă/răcoritoare și ciocolată/sandviciuri/biscuiți numai cu ambalaj transparent, în cantități rezonabile și numai pentru utilizare personală. Candidații care tulbură liniștea în sala de concurs sau îi perturbă pe alți candidați sunt avertizați de șeful de sală să își revizuiască atitudinea. În cazul în care nici după cel de-al doilea avertisment nu se liniștesc, sunt rugați de șeful de sală să predea lucrarea și sunt însoțiți de un supraveghetor în afara sălii de concurs. În acest caz se întocmește un proces- verbal semnat de șeful de sală și supraveghetorii din sala respectivă, iar cel în cauză predă grila de răspuns și caietul cu întrebări și părăsește sala de concurs.
La expirarea timpului de concurs toți candidații au obligația să înceteze completarea grilei de răspuns. Cei care nu se supun acestei obligații vor fi avertizați de șeful de sală; dacă și după avertizare candidatul va continua completarea grilei de răspuns, acesta poate fi sancționat prin eliminarea din concurs. Eliminarea va fi consemnată în procesul-verbal al sălii respective.
La terminarea concursului candidații predau șefului de sală, sub semnătură, grila de răspuns. Caietul cu întrebări rămâne în posesia candidaților, cu excepția celor care, indiferent de motiv, părăsesc sala în primele 3 ore de concurs.
Candidații absenți și cei care se retrag din concurs sunt menționați ca atare în procesul-verbal (nominal). Cei care se retrag predau grila de răspuns și caietul cu întrebări, sub semnătură, și pot părăsi sala doar după expirarea primelor 30 de minute de la începerea concursului. Șeful de sală scrie pe grila lor „Retras din concurs”. Aceste grile sunt preluate, constituind documente pe baza cărora, în lista finală, pentru candidatul care s-a retras, se face mențiunea „Retras din concurs”. După părăsirea sălii, niciunui candidat nu îi este permisă revenirea (pe perioada desfășurării probei) pentru niciun motiv, cu excepția situației în care un candidat are necesități fiziologice, caz în care este însoțit de 2 supraveghetori și poate lipsi din sală maximum 10 minute. Timpul absenței din sală nu prelungește durata probei pentru candidatul respectiv.
Grilele de răspuns se predau de către candidați, sub semnătură, șefului de sală. Corectura acestor grile se face în mod electronic prin scanare, în sala de concurs, în prezența autorului și a încă 2 candidați din sala respectivă, care vor fi nominalizați în procesul-verbal al sălii și care vor semna în acesta și pe grilele candidaților. În cazul unor deficiențe tehnice, scanarea se reia în prezența acelorași persoane. După anunțarea punctajului tuturor candidaților din sala respectivă, șeful de sală, în prezența a 3 candidați, ambalează și sigilează plicul cu grilele corectate și unitățile de memorie externă (memory stick) predate de personalul desemnat pentru operațiunea de scanare. Pe durata corectării lucrărilor candidații rămân pe locurile stabilite la intrarea în sală.
Grila corectă se afișează pe site-ul oficial al rezidențiatului și pe site-urile universităților de medicină și farmacie organizatoare în ziua concursului, începând cu ora 16.00.
Eventualele contestații privind răspunsurile corecte sunt depuse de candidați până la data de 18 noiembrie 2024, ora 16.00. Contestațiile se depun la sediul comisiei locale de concurs anunțat pe site-ul universității de medicină și farmacie unde a fost susținut concursul, numai prin poștă electronică. Nu se pot depune contestații privind corectarea manuală a grilelor de concurs. Contestațiile depuse după expirarea termenului mai sus menționat sau adresate altor instituții nu se iau în considerare.
În urma analizării contestațiilor și stabilirii grilei corecte rămase definitivă, punctajele comunicate în săli pot suferi modificări. Dacă în urma contestării întrebărilor comisia apreciază că există întrebări care prezintă vicii de formulare, aceste întrebări sunt anulate, hotărârea luată urmând a fi consemnată într-un proces-verbal semnat de toți responsabilii grupurilor de lucru. Anularea întrebărilor duce la anularea punctelor acordate la întrebările respective pentru toți candidații.
Data afișării clasificărilor pe domenii este anunțată în timp util prin mass-media și pe paginile de internet ale universităților de medicină și farmacie și pe site-ul rezidentiat.ms.ro.
Alegerea locurilor/posturilor în specialitate și a centrelor de pregătire se face prin teleconferință, pe baza punctajului și a clasificărilor anunțate, în 3 zile consecutive, stabilite de comun acord între Ministerul Sănătății și instituțiile de învățământ superior cu profil medical acreditate, în intervalul orar 9.00—21.00. Candidații se vor putea prezenta în unul dintre centrele universitare: Arad, Brașov, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Sibiu, Târgu Mureș sau Timișoara. Dacă repartiția nu se finalizează în prima zi, respectiv în cea de-a doua sau în cea de-a treia zi, va continua în ziua următoare în același interval orar sau, după caz, până la epuizarea locurilor/posturilor publicate la concurs sau a candidaților care au dreptul de a alege un loc/post. Locurile și posturile rămase disponibile se vor afișa pe pagina de internet la sfârșitul fiecărei zile de repartiție. În urma alegerii locului/ postului și a centrului de pregătire în specialitate se vor înainta Ministerului Sănătății listele nominale, inclusiv în format electronic, privind locurile/posturile, specialitățile și centrele alese și procesele-verbale ale sesiunii de alegeri (cu semnăturile candidaților), în termen de 3 zile lucrătoare.
Lucrările privind alegerea locurilor/posturilor publicate la concurs vor fi coordonate de președintele Comisiei centrale de rezidențiat. La sediul Comisiei centrale de rezidențiat se va institui o comisie tehnică care va ține evidența locurilor/posturilor alese.
La nivelul fiecărui centru universitar din cele nominalizate se vor institui comisii locale de alegere a locurilor sau a posturilor, formate din reprezentanți ai direcției de sănătate publică din județul respectiv sau, după caz, ai Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București și ai instituțiilor de învățământ superior cu profil medical în cauză. Comisiile vor fi formate din minimum 6—8 membri. Președintele și membrii acestei comisii se desemnează prin act administrativ al conducătorului instituției de învățământ superior cu profil medical. Vicepreședinte al acestei comisii este directorul executiv al direcției de sănătate publică sau înlocuitorul legal al acestuia.
Comisiile desemnate potrivit alin. (3) vor elibera fiecărui candidat care alege loc/post o adeverință în care se vor menționa locul/postul, specialitatea și centrul universitar alese. Modelul adeverinței este pus la dispoziție de Comisia centrală de rezidențiat.
Organizatorii asigură materialele de igienă și de protecție sanitară necesare atât pentru candidați, cât și pentru personalul implicat în activitatea de alegere a locurilor/posturilor și vor stabili sensul de deplasare pe coridoare către sălile de alegere/așteptare și toalete.
Organizatorii asigură săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate permanent.
Se recomandă candidaților, precum și personalului implicat în activitatea de alegere a locurilor/posturilor să poarte măști medicale pe întreaga perioadă a prezenței în clădire.
Candidații sau împuterniciții acestora care nu sunt prezenți la data, ora și locul fixate pentru alegerea postului ori a locului în specialitate și a centrului de pregătire pierd drepturile conferite de concurs.
Candidații care dețin un titlu de specialist și aleg loc/post au obligația ca în termen de 15 zile de la data încheierii contractului individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, după caz, să depună la Ministerul Sănătății angajamentul de plată pentru cea de-a doua specialitate.
Plata taxei se face în lei, anual, în două tranșe semestriale egale, în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la începutul semestrului. Neplata taxei în condițiile stipulate în angajamentul de plată atrage excluderea definitivă din programul de pregătire.
Candidații prevăzuți la alin. (2) nu pot alege loc/post în specialitatea în care sunt deja confirmați prin ordin al ministrului sănătății. Candidații care la concursul de rezidențiat pentru domeniul medicină obțin punctajul necesar pentru a opta pentru specialitatea „Chirurgie orală și maxilo-facială” trebuie să dețină a momentul alegerii locului/postului de rezident atât diploma de licență de doctor-medic, cât și diploma de licență de medic dentist/doctor-medic stomatolog.
Candidații care obțin punctajul minim prevăzut la art. 4 alin. (2) și renunță la alegerea unui loc sau post, precum și cei care se clasează în afara numărului de locuri/posturi publicate la concurs sunt declarați respinși.
Locurile și posturile rămase neocupate în urma finalizării alegerilor vor putea fi ocupate numai în condițiile stabilite de art. 181 și 182 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.
Detalii: http://rezidentiat.ms.ro