Joi, 21 noiembrie 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Legea pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale.
În esență, Curtea a reținut că intenția legiuitorului de a reglementa un drept de opțiune al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale și al celor familiale, pentru modificarea formei de organizare în societate, în una dintre formele prevăzute de Legea societăților nr. 31/1990, nu este însoțită de reglementarea în concret, a unei proceduri legale care să permită realizarea efectivă a acestei modificări, având în vedere regimul juridic diferit al societăților reglementat prin Legea nr. 31/1990.
Curtea a constatat că simpla exercitare a unui drept de opțiune recunoscut la nivel legal unor entități fără personalitate juridică, chiar însoțită de depunerea unor înscrisuri, nu este suficientă și nu poate conduce în mod automat și integral la asimilarea regimului juridic al entităților economice fără personalitate juridică, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societăților cu personalitate juridică, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nici nu determină aplicarea corespunzătoare a procedurii prevăzute de Legea nr. 31/1990 în cazul schimbării formei societăților.
Curtea a mai reținut că, în condițiile în care nu se stabilesc în mod expres și neechivoc procedura de transformare, condițiile de fond și formă necesare pentru a opera transformarea unei entități fără personalitate juridică în societate, legea criticată creează sub unele aspecte, premisele unei aplicări neunitare a normelor legale instituite, iar în unele cazuri, duce la imposibilitatea aplicării efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis și incomplet de redactare a normelor acesteia, de natură a contraveni dispozițiilor contravențională.
În expunerea de motive a proiectului legislativ se arată că multe PFA-uri, II-uri și IF-uri au ajuns la un nivel de dezvoltare, măsurat prin cifra de afaceri, care impune necesitatea trecerii de la contabilitate în partidă simplă la contabilitate în partidă dublă și diversificarea codurilor CAEN. Întrucât legislația actuală impune restricții asupra acestor forme de organizare, fără a oferi posibilitatea de transformare, singura soluție rămasă este desființarea acestora. Aceasta conduce la pierderea întregului istoric fiscal, bancar și a relațiilor comerciale construite de-a lungul timpului.
O soluție legislativă care să ofere un cadru juridic pentru transformarea acestor entități în persoane juridice, precum societățile cu răspundere limitată (SRL), ar reduce sarcina administrativă a statului și ar facilita accesul la procedurile prevăzute de legislație pentru persoanele fizice și juridice. Aceasta ar contribui, de asemenea, la efortul de debirocratizare și simplificare a proceselor administrative.
Un alt beneficiu major al acestei modificări legislative ar fi faptul că persoanele care au accesat fonduri nerambursabile pentru proiectele lor și aleg să se transforme din PFA/II/IF în SRL nu vor mai fi obligate să returneze întreaga sumă primită, plus penalitățile aferente, în cazul în care alegeau să desființeze entitatea în perioada de monitorizare a proiectului. Prin transformarea în persoane juridice, acestea pot menține viabilitatea economică a companiilor lor, asigurându-se că obiectivele proiectelor finanțate sunt îndeplinite în mod eficient.
Conform datelor prezentate de către Registrul Comerțului, la 31.01.2023, totalul profesioniștilor activi era de 1.610.588, dintre care 431.164 erau persoane fizice și 1.179.424 persoane juridice. Comparativ cu 31.01.2022, când numărul total de profesioniști activi era de 1.528.070, cu 416.785 persoane fizice și 1.111.285 persoane juridice, se observă o creștere procentuală de 5,40%.
În general, majoritatea județelor au înregistrat o creștere a numărului de profesioniști activi între cele două date. Județul Ilfov a avut cea mai mare creștere, cu 10,39%, urmat de județul Iași cu 7,13% și Cluj cu 6,89%.
În schimb, numărul de profesioniști activi a scăzut în județele Tulcea (-2,19%) și Vrancea (-3,38%).
În București se înregistrează cea mai mare pondere de profesioniști activi în comparație cu celelalte județe, cu un total de 294.656 profesioniști activi la 31.01.2023, dintre care 34.225 sunt persoane fizice și 260.431 persoane juridice. Acest număr reprezintă o creștere de 6,48% față de 31.01.2022.
În concluzie, datele statistice arată o creștere generală a numărului de profesioniști activi în România între 31.01.2022 și 31.01.2023, cu unele variații între județe.
Tot în conformitate cu datele prezentate de Registrul Comerțului, numărul total de persoane fizice active din punct de vedere juridic la 28.02.2023 era de 433.165. Acestea erau distribuite astfel între cele trei categorii: 31.466 întreprinderi familiale, 120.615 întreprinderi individuale și 281.084 persoane fizice autorizate.
Municipiul București deține cel mai mare număr de profesioniști activi în calitate de persoane fizice, cu un total de 34.790, dintre care 745 sunt întreprinderi familiale, 1.595 întreprinderi individuale și 32.450 persoane fizice autorizate.
Județele cu cel mai mic număr de profesioniști activi în calitate de persoane fizice sunt Giurgiu, cu un total de 3.460 (188 întreprinderi familiale, 849 întreprinderi individuale și 2.423 persoane fizice autorizate), și Ialomița, cu un total de 4.598 (316 întreprinderi familiale, 2.148 întreprinderi individuale și 2.134 persoane fizice autorizate).
În general, se observă că numărul de persoane fizice autorizate este cel mai mare în comparație cu celelalte două categorii în majoritatea județelor. Având în vedere creșterea constantă a numărului de profesioniști persoane fizice, considerăm necesară și oportună completarea și modificarea OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale.