În perioada 3-4 octombrie 2024 a avut loc, online, Întâlnirea președinților secțiilor de contencios administrativ și fiscal din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților
de apel, întâlnire în cadrul căreia au fost dezbătute probleme de drept ce au generat practică judiciară neunitară în materia contenciosului administrativ și fiscal, ocazie cu care a fost soluționată și problema referitoare la modul de soluţionare a cererilor introduse pe rolul instanţei care au ca obiect contestaţiile formulate împotriva certificatelor de încadrare în grad de handicap, în contextul modificărilor aduse Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prin Legea nr. 340 din 10 noiembrie 2023.
La nivelul Curții de Apel Târgu-Mureș, în ședința de învățământ profesional pentru unificarea practicii judiciare din data de 15 decembrie 2023, s-a opinat că în soluţionarea
contestaţiilor formulate împotriva certificatului de încadrarea în grad de handicap depuse direct la instanţa de contencios administrativ se va admite excepţia prematurităţii,
urmând ca în temeiul dispoziţiilor art. 8 alin. 3 din Ordinul MMSS nr. 1066/9 mai 2023 să se dispună trimiterea cererii comisiei superioare de evaluare a persoanelor cu handicap –
aspecte reflectate atât în dispozitivul, cât şi în considerentele sentinţelor pronunţate.
Pentru a se decide astfel, raportat la dispoziţiile exprese ale art. 902 alin. 4 din Legea nr. 448/2006, s-a arătat că certificatul de încadrare în grad de handicap poate fi contestat de către titularul acestuia, în faţa Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, doar decizia emisă de Comisia superioară putând fi atacată în condiţiile Legii nr. 554/2004 privind contenciosului administrativ.
În contextul în care reclamantul atacă în faţa instanţei de contencios administrativ certificatul de încadrare în grad de handicap, fără ca acesta să fie supus, în prealabil, analizei organului care are atribuţii administrative conferite în acest sens, se apreciază că cererea de anulare a certificatului de încadrare în grad de handicap este prematură.
La nivelul Curții de Apel Brașov, cu ocazia întâlnirii trimestriale din 15 martie 2024, s-au conturat opinii divergente:
În situaţia în care pârâta nu a invocat excepţia inadmisibilităţii pentru lipsa plângerii prealabile: o opinie a fost în sensul că instanţa de contencios administrativ va soluţiona litigiul pe fond, cea de-a doua opinie fiind aceea că se impune admiterea excepţiei inadmisibilităţii acţiunii determinată de faptul că obiectul acţiunii în contencios administrativ îl constituie numai decizia prevăzută de art. 85 alin. (7) din Legea nr. 448/2006, cu modificările şi completările aduse prin Legea nr. 96/2022, decizie emisă de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.
În ceea ce priveşte modalitatea de aplicare a art. 8 alin. (1) și (3) din Ordinul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale nr. 1066/2023 au fost identificate două opinii:
1. instanţa poate să transmită Comisiei superioare o copie a cererii de chemare în judecată, în condiţiile art. 22 Cod de procedură civilă, fie la momentul întocmirii primei rezoluţii în
dosar, fie în cursul judecăţii, motivat de faptul că această reglementare subsidiară Legii nr. 448/2006 este, în mod evident, o măsură de protecţie a persoanelor care beneficiază
de aceste norme juridice şi care, deja, se află într-o situaţie vulnerabilă (în cursul judecăţii – dacă, din interpelarea instituţiei pârâte sub acest aspect rezultă că o astfel de
sesizare nu a fost deja formulată de pârâta Comisia judeţeană);
2. Reclamantul are dreptul să sesizeze Comisia superioară, în baza certificatului de grefă care atestă formularea acţiunii în termenul pentru formularea contestaţiei.
În opinia INM, potrivit art. 87 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap se atestă prin certificat emis de către comisiile de evaluare, a cărui eliberare este scutită de taxa de timbru.
În temeiul alin. (5) al aceluiaşi articol, certificatul emis potrivit prevederilor alin.(4) poate fi contestat de către titularul acestuia, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării, la Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. Textul normativ evocat a dobândit acest conţinut urmare modificărilor aduse prin Legea nr. 96/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap , publicată în Monitorul Oficial al României nr. 322 din 18 aprile 2023.
Anterior acestor modificări, certificatele emise potrivit prevederilor art. 87 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 puteau fi contestate de titularii acestora, în termen de 30 de zile
calendaristice de la comunicare, direct la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
La rândul lui, articolul 90^2 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 prevede că deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate la secţia de contencios administrativ şi fiscal a
tribunalului, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciară de
timbru.
Este de menţionat că art. 90^2 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, a avut acelaşi conţinut şi înainte de adoptarea Legii nr. 96/2023, cu referire la deciziile emise de Comisia Superioară în exercitarea atribuţiilor pe care le avea în perioada respectivă, între care şi aceea de reevaluare a certificatelor de handicap, ca urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acţiuni de control dispuse în consiţiile legii, pe bază de autosesizare sau la sesizarea unei instituţii publice interesate în legătură cu încadrarea în grad şi tip de handicap a unei persoane.
Prin urmare, în contextul specific actului normativ în discuţie, această decizie nu are doar natura juridică a unui răspuns la o plângere prealabilă administrativă întemeiată pe prevederile generale ale art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, ci este însuşi actul administrativ vătămător care poate fi supus controlului judecătoresc
declanşat în temeiul art. 902 alin. (4) din Legea nr. 448/2006.
De aceea, ne exprimăm opinia potrivit căreia acţiunea având ca obiect anularea certificatului de încadrare în grad de handicap, promovată direct la instanța de contencios
administrativ, în lipsa unei contestaţii administrative prealabile care să fi fost soluţionată printr-o decizie a Comisiei Superioare, este afectată de un fine de neprimire legat de
natura actului dedus judecăţii. Certificatul de încadrare în grad de handicap ar putea fi supus controlului instanţei de contencios administrativ numai împreună cu decizia Comisiei
Superioare, ca act premergător, în temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 554/2004.
Pornind de la acelaşi raţionament, următoarea concluzie la care se ajunge este aceea potrivit căreia, spre deosebire de regimul general reglementat prin Legea nr. 554/2004, în care excepţia neîndeplinirii procedurii prealabile poate fi invocată numai de pârât, prin întâmpinare, sub sancţiunea decăderii, conform art. 28 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, raportat la art. 193 alin. (2) Cod procedură civilă, în ipoteza supusă analizei, inadmisibilitatea este o chestiune de ordine publică, astfel că poate fi invocată şi din oficiu de instanţă, în orice stare a procesului, în condițiile art. 247 alin. (1) Cod procedură civilă.
În fine, ultimul aspect adus în discuţie este legat de aplicarea dispoziţiilor art. 8 alin. (3) din Ordinul MMSS nr. 1066/9 mai 2023 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, potrivit cărora petiţia depusă în termenul prevăzut la art. 87 alin. (5) din lege la orice autoritate publică este considerată contestaţie şi adusă ulterior la cunoştinţa Autorităţii dacă din aceasta rezultă nemulţumirea persoanei cu privire la certificatul de încadrare în grad de handicap.
Această normă administrativă, este în acord cu reglementarea generală a activității de soluționare a petițiilor [art. 61 din OG nr. 27/2002 – ”Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare de către compartimentul prevăzut la art. 6 alin. (1) autorităţilor sau instituţiilor publice care au ca atribuţii rezolvarea problemelor sesizate, urmând ca petiţionarul să fie înştiinţat despre aceasta.”] și privește circuitul administrativ al cererilor formulate în exercitarea dreptului de petiționare.
În acest context, apreciem că odată învestită cu soluţionarea unei acțiuni în justiție formulate împotriva certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a se fi urmat procedura de contestare administrativă prevăzută la art. 87 alin. (5) din Legea nr.448/2006, instanţa judecătorească nu poate face aplicarea art. 8 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap aprobat prin Ordinul MMSS nr. 1066/9 mai 2023, prin pronunțarea unei hotărâri în care să dispună trimiterea cererii către autoritatea administrativă competentă să soluționeze contestația administrativă, o astfel de soluție neavând corespondent în Codul de procedură civilă sau în legea specială.
Așa cum am menționat mai sus, art. 8 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap aprobat prin Ordinul MMSS nr. 1066/9 mai 2023 are un obiect de reglementare cantonat în plan administrativ/ activitatea de soluționare a petițiilor, astfel că un remediu pentru protejarea persoanelor vizate ar putea consta în calificarea din start drept petiții (contestații administrative) a cererilor adresate instanței și direcționarea lor către Biroul de informare și relații cu publicul, care să le transmită apoi către autoritatea competentă să soluționeze contestațiile.
În consecință, s-a propus următoarea rezolvare a problemelor de drept:
- Acţiunea având ca obiect anularea certificatului de încadrare în grad de handicap, promovată direct la instanța de contencios administrativ, în lipsa unei contestaţii administrative prealabile care să fi fost soluţionată printr-o decizie a Comisiei Superioare, este inadmisibilă.
- Inadmisibilitatea poate fi invocată în condițiile prevăzute de art. 247 alin. (1) Cod procedură civilă.
- Trimiterea cererii către autoritatea administrativă competentă să soluționeze contestația administrativă, prin aplicarea art. 8 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap aprobat prin Ordinul MMSS nr. 1066/9 mai 2023, nu poate fi dispusă prin hotărâre judecătorească.