Începând cu 1 septembrie, instanțele de judecată din România își vor desfășura activitatea după reguli modificate, a anunțat, vineri, Consiliul Superior al Magistraturii. Pe pagina sa de internet, CSM a publicat condițiile care vor fi aplicate în judecătorii, tribunale și curți de apel pe toată durata stării de alertă, așa cum au fost completate și modificate prin hotărârea Secției pentru judecători, din 20 august. Regulile îi vizează atât pe magistrați, cât și pe avocați, experți, interpreți, consilieri juridici și părțile din procese.
Astfel, din 1 septembrie, programul de lucru al instanțelor, inclusiv cel cu publicul, poate fi adaptat de conducătorul instanței, în scopul prevenirii răspândirii COVID-19 și al protecției angajaților.
Președintele instanței poate stabili intervale orare alocate distinct avocaților, experților, interpreților și consilierilor juridici pentru accesul la arhivă. Aceștia vor putea fotografia acte din dosarele instanței, cu respectarea art. 93, alin. 13 din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor.
De asemenea, este recomandat ca accesul justițiabililor și publicului în sălile de judecată, la procesele civile și penale, să se facă cu 10 minute înaintea orei la care a fost programată cauza. La compartimentele unde au loc activități cu publicul, accesul se face pe baza unor programări telefonice sau online doar în măsura în care dosarele nu pot fi consultate în format electronic.
La intrarea în instanțe se realizează un triaj epidemiologic, iar intrarea și ieșirea se recomandă a fi făcute pe căi separate.
Toți cei care se află în clădirea unei instanțe sunt obligați să poarte echipamente de protecție individuale. Dacă nu respectă această condiție, persoana respectivă poate fi scoasă din sală sau din sediul instanței prin dispoziție a președintelui completului de judecată sau al instanței.
”Președintele completului de judecată dispune întocmirea listei de ședință prin gruparea cauzelor pe intervale orare. (…) În acest sens, președintele completului va putea avea în vedere și identitatea de părți sau de avocați și de alți participanți în procedurile judiciare”, se arată în forma consolidată a hotărârii 734/2020 a Secției pentru judecători a CSM.
Grefierul va fi prezent în sală cu 15 minute înaintea începerii ședinței de judecată.
În cauzele non-penale, ședințele se pot desfășura prin videoconferință. În plus, este recomandabilă trimiterea oricăror cereri adresate instanței prin poșta electronică.
DOCUMENT – Forma consolidată a Hotărârii Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 734/2020, ca urmare a modificărilor şi completărilor aduse prin Hotărârea Secţiei pentru judecători nr. 1095 din 20.08.2020: