Sorana Constantinescu este doctor în Sociologie, absolventă a programului de masterat de Proiectarea Cercetării și Analiza Datelor derulat de FSPAC. Interesale sale de cercetare includ metode implicite aplicate în științe sociale, stereotipuri și studii de gen. Sorana Constantinescu este absolventa a promoției 2007 a CN Samuil Vulcan Beius, clasa profesorului Claudia Buran. Sorana Constantinescu este acum lector univ. la UBB Cluj-Napoca și a obținut Premiul de excelență în cercetarea științifică pentru anul 2024.Profesorul fără de care Sorana Constantinescu spunea ca ar fi fost alta persoana e regretatul profesor de fizica Dan Aurel Muset. Data ce scria Sorana Constantinescu despre perioada care i-a marcat adolescenta:Gimanziul și liceul le-am făcut la un liceu bun, am avut noroc de multe profesoare și profesori dedicați, cu răbdare și bine pregătiți. Totuși, pe măsură ce m-am îndepărtat de anii de liceu am început să îi uit pe rând. Pe unii i-am înțeles doar când am început să predau, pe alții am început să îi înțeleg și mai puțin pe măsură ce am crescut.Dar constant a rămas în mintea mea profesorul de fizică, și nu cred că trece un an fără să îl dau ca exemplu. Pentru mine a fost modelul de profesor și în tristețea de acum mă bucur că am apucat să îi spun de curând o parte din lucrurile astea.Acesta e un text despre profesorul fără de care aș fi fost altă persoană.Prin ’90 (să fi avut 8 ani?) un profesor de fizică din oraș încuraja copiii să învețe programare. Cred că erau printre primele calculatoare din oraș. Am amintiri vagi de atunci, știu că m-a trimis sora-mea, și timp de un semestru am învățat că programarea e încă o chestie la care e important să folosești corect semnele de punctuație. Nu s-a ales mare lucru de mine, am avut nevoie de mult trial & error să înțeleg ce e cu semnele acelea de punctuație.Când am intrat în liceu am avut cel mai mare noroc. Proful cu calculatoarele îmi era profesor de fizică. Câteva dintre amintirile mele.Când predau despre experimente îmi amintesc în fiecare an cum în clasa a 9-a trebuia să facem fiecare un experiment. Eu am făcut un aparat de distilat (o întreaga aventură), o construcție hidoasă din niște borcane, un gard „împrumutat”, și niște tuburi. Am ajuns în pauză cu ”aparatul”, și l-am testat cu proful înainte să vină ceilalați din pauză. Funcționa. La oră am încercat iar, doar că de data asta borcanele au explodat și a luat foc masa. Nu o să uit niciodată calmul cu care se îndrepta spre masa care ardea cu o cană mică, mică de apă. Ok, poate nu am dat foc laboratorului de fizică, dar cred că am fost cea mai aproape din liceu.Proful de fizică era pasionat de filme și de literatură SF. Făcea paranteze la paranteze despre concepte de fizică pe care le vedea în seriale. Andromeda apărea foarte des în exemplele lui; și acum mă amuză când îl mai prind la TV. De Tarkovski tot de la el am auzit, dar am avut nevoie de mai mulți ani să îmi placă.Fizica lui nu era ceva între pix și hârtie – era cu experimente, cu simulări pe calculatoare care se blocau dacă nu foloseai total commander, cu exemple din seriale SF. Era cu organizat de simpozioane și participări la concursuri, la care cel mai important e să pleci de la ele cu informații noi, nu doar cu diplome. Și ce am învățat de la el nu s-a oprit aici.În clasa a 9-a am avut primele discuții despre redistribuția venitului, impozit progresiv și inegalități sociale. Apoi m-a trimis la bibliotecă să citesc Marx. Asta o povestesc destul de des, mă amuză și acum primele mele întâlniri cu literatura de stânga.Tot cu el am făcut revista școlii. Am învățat să editez, să printez, să tai hârtia, să vând revistele (ultima parte o trec tot pe lista de încercare și eșec). În perioada aia i-am dat să citească tot ce am scris. Tot atunci mi-a împrumutat un aparat foto pentru revista școlii, și am aflat rapid despre încă o meserie care nu e de mine.De la el am învățat că ”e ok să amâni să faci ceva, că poate nu mai trebuie făcut” – timpul e cea mai valoroasă resursă pe care o avem, să o folosim cu grijă. Că e mai important să înțelegi și să știi aplica o formulă decât să o memorezi. Că poți să te contrazici cu adulții fără ca aceștia să apeleze la autoritate.În laboratorul de fizică mi-am găsit mereu refugiul, era mereu ceva de făcut acolo. Un joc nou pe calculatoare, un site științific nou, un experiment de testat, o competiție de șah (altă treabă care nu m-a prins), o revistă de scris, sau pur și simplu un motiv să chiulesc de la latină fără să am prea mare probleme pentru asta.Dan Aurel Mușet nu mai este. Rămânem în urmă generații cărora ne-a insuflat respect pentru știință și pentru alți oameni. Și cu standarde înalte când vine vorba de profesori buni”
CV-ul universitarului Sorana Constantinescu
2020 Doctorat în Sociologie la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, Romania (coord. prof. dr. Petru Iluț), în co-tutelă cu Clarkson University, Potsdam, NY, USA (coord. prof. dr. Annegret Staiger), cu teza An oppression of their own. Empirical evidence on internalized misogyny, and its connection to homophobia and racism.
2014 Absolventă a programului postuniversitar Metode aplicate de cercetare socială, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România.
2012 Diplomă de Master în Research Design and Data Analysis in Social Sciences/Proiectarea cercetării și analiza datelor sociale (program în lb. engleză), Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România.
2010 Diplomă de Licență în Comunicare și Relații Publice, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România.
2007 Diplomă de Bacalaureat, Matematică-Informatică, Colegiul Național ”Samuil Vulcan”, Beiuș, România.
BURSE POST-DOCTORALE
2021 – prezent bursier Romanian Young Academy, Universitatea din București, București. Cercetarea propusă ”Navigating illiberal threats through social cohesion: an analysis of trust, solidarity and biases.”
1
Curriculum Vitae Sorana-Alexandra Constantinescu
EXPERIENȚĂ DE LUCRU ȘI PROIECTE DE CERCETARE, SELECȚIE:
Experiență de predare, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
CURSURI ȘI SEMINARII: Introducere în programare în R, Metode cantitative de cercetare în științele politice. Statistică aplicată, Introducere în metode de cercetare aplicate în științele sociale, Statistical software, Operare PC.
Iunie 2019 – prezent Manager de proiect: Cosmopolitan Turn and Democratic Sentiments. The case of child protection services, EEA-RO-NO-2018-0586, Universitatea Babeș-Bolyai.
Martie 2021 – prezent Cercetător în proiectul DEMOTEC – Democratizing Territorial Cohesion: Experimenting with deliberative citizen engagement and participatory budgeting in European regional and urban policies, H2020-SC6-GOVERNANCE-2020 GA 962553 DEMOTEC, finanțat prin Horizon 2020.
Martie 2021 – prezent Cercetător în proiectul premiere DEMOTEC – Democratizing Territorial Cohesion: Experimenting with deliberative citizen engagement and participatory budgeting in European regional and urban policies, cod
Iunie 2021 – prezent Cercetător în proiectul Media Literacy Observatory for Active Citizenship and Sustainable Democracy, MELIA DTP3-657-4.1, Interreg Danube Transnational Program, program co-finanțat prin fondurile Uniunii Europene
Iunie 2020 – prezent Manager de proiect pentru echipa Asociația Centrul pentru Studiul Democrației, ”Radio Pata”, ”Impact study for Radio Pata”, RO2020/ACF_A7_MM_24, finanțat de Fondurile Norvegiene prin Active Citizen Fund.
Noiembrie 2018 – prezent Cercetător post-doctoral: Understanding and modeling time-space patterns of psychology-related inequalities and polarization, PN-III-P4-ID-PCCF-2016-0084, Universitatea Babeș-Bolyai.
2
Curriculum Vitae Sorana-Alexandra Constantinescu
Noiembrie 2018 – Noiembrie 2019 Expert: Recruiting for Trafficking: How Access to Technology Changes Practice and How Can We Update Response, financed prin Ambasada Marii Britanii, București
Iulie 2020 – Iunie 2021 Researcher, Responding to illiberal vectors in the Black Sea Region (RESOLVE), BST-20.072.RO32.1, funded by Black Sea Trust for Regional Cooperation
2017 Expert la Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior (CNSPIS), București, România
Octombrie 2011 – prezent Cercetător la Centrul pentru Studiul Democrației (CSD), Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România
Octombrie 2016 – 2019 Asistent de cercetare: Democratic citizenship, inequalities and social polarization: a longitudinal and multilevel study, PN-III-P4-ID-PCE-2016-0729, Universitatea Babeș-Bolyai
Septembrie 2016 – August 2017 Asistent de cercetare: Friends 2.0: ”Friendship” quality in the Age of Social Networks, Academia Română, București.
Octombrie2015–Octombrie2017Asistentdecercetare: Bodycitizenship:Theemancipation of women in communist Romania, Universitatea Babeș-Bolyai
Octombrie 2015 – Octombrie 2017 Asistent de cercetare: Religious organizations and the social capital of youth in post-communist countries, Universitatea Babeș-Bolyai
March 2015-August 2015; September 2013-June 2014 Asistent de cercetare: Pardee School for Global Studies, Boston University, Boston, USA
COMPETENȚE DIGITALE