În vederea susținerii mediului de afaceri, în actualul context generat de creșterea accizei la motorină se impune modificarea actului normativ în vigoare, respectiv H.G. nr. 153/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor, motiv pentru care Ministerul FinanțelorMinisterul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre pentru modificarea Hotarârii Guvernului nr.153/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creşterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor.
Pentru a evita creșterea prețurilor la transportul rutier de mărfuri și persoane și implicit a majorării prețurilor pentru alte produse și servicii, constatându-se o perturbare a lanțurilor de aprovizionare ce afectează mai multe sectoare economice, pe de o parte, cât și pentru preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor în efectuarea alimentării cu carburant a mijloacelor de transport în alte state, pe de altă parte, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal – bugetare, este necesar ca Guvernul României să aprobe modificarea și completarea actului normativ în vigoare.
În concluzie, costurile de operare ale transportatorilor depind în mare măsură de prețurile combustibililor. Structura costurilor poate varia în funcție de specificul companiei de transport, regiunea geografică și tipul de marfă transportată. De asemenea, fluctuațiile de preț la motorină, schimbările de reglementări în domeniu și condițiile de piață influențează în mod direct costurile de transport.
În vederea respectării nivelului minim din Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, astfel cum este specificat la art. 7 alin. (2) din această directivă, se propune ca valoarea ajutorului de stat acordat pentru compensarea creşterii accizei la motorină să fie de 20 de bani pe litrul de motorină achiziţionată.
Corelativ, pentru respectarea prevederilor art. 1 alin. (1) din HG nr. 153/2024, potrivit căruia schema de ajutor de stat se instituie sub forma restituirii sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul redus al accizelor stabilit prin HG nr. 153/2024, este necesară modificarea corespunzătoare a nivelului redus al accizelor.
Nivelul redus al accizei propus la art. 5 alin. (1) lit. a) a fost obținut prin diferența dintre nivelul standard al accizei la motorină aplicat până la data de 30 iunie 2024, inclusiv și valoarea ajutorului de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorină propusă prin proiectul de hotărâre, exprimat în lei pe mia de litri.
Nivelul redus al accizei propus la art. 5 alin. (1) lit. b) a fost obținut prin diferența dintre nivelul standard al accizei la motorină aplicat în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, inclusiv și valoarea ajutorului de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorină propusă prin proiectul de hotărâre, exprimat în lei pe mia de litri.
Măsura identificată și propusă constă în majorarea sumei restituite de la 13 bani pe litru la 20 bani pe litru de motorină achiziționată și se aplică operatorilor de transport rutier, licențiați în România, care desfășoară activități de:
a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;
b) transport de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective. Compensarea creșterii accizei la motorină se aplică și transportatorilor eligibili care au depus cereri de compensare a creșterii accizei la motorină, cereri aflate în analiză la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ, se arată în expunerea de motive a Hotărârii.