Titlul problemei de drept: acţiuni prin care se contestă dispoziţia primarului de respingere a cererii de modificare/rectificare act de stare civilă; natura juridică a acţiunii şi natura juridică a dispoziţiei primarului; competenţa instanţei de soluţionare a unor astfel de cereri (Curtea de Apel Suceava/Tribunalul Suceava)
- Materia: drept administrativ și fiscal
- Subcategoria: alte tipuri de cauze
- Obiect Ecris: 4850, anulare act administrativ
- Act normativ incident: art. 94 pct. 1 lit. b) din Codul de procedură civilă; art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă
- Cuvinte-cheie: act de stare civilă, competență
Practica judiciară
Dispoziţii legale aplicabile (aşa cum au fost identificate de Tribunalul Suceava):
Cap. V din Legea nr. 119/1996
Art. 57: (1) Anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe acestea se poate face numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. (2) În cazul anulării, completării şi modificării actelor de stare civilă, sesizarea instanţei judecătoreşti se face de către persoana interesată, de structurile de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare locale sau judeţene de evidenţă a persoanelor ori de către parchet. Cererea se soluţionează de judecătoria în a cărei rază teritorială se află domiciliul sau sediul acestora, pe baza verificărilor efectuate de serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor şi a concluziilor procurorului. (3) Soluţionarea cererilor de anulare, completare şi modificare a actelor de stare civilă formulate de cetăţenii români cu domiciliul în străinătate şi de străini este de competenţa Judecătoriei Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti. (4) Hotărârea judecătorească prevăzută la alin. (1), precum şi înregistrarea făcută în temeiul acesteia sunt opozabile oricărei alte persoane, atâta timp cât printr-o nouă hotărâre nu s-a stabilit contrariul.
Art. 58 (1) Rectificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora se face în temeiul dispoziţiei primarului unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanei. (2) Cererile înregistrate la serviciile de stare civilă ale sectoarelor municipiului Bucureşti se avizează în prealabil de către şeful serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor. (3) Cererea de rectificare a actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe acestea, însoţită de actele doveditoare, se depune la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau la primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă ori, după caz, la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau la primăria de la locul de domiciliu. Cererea se soluţionează în termen de 30 de zile prin emiterea dispoziţiei prevăzute la alin. (1), care se comunică solicitantului în termen de 10 zile de la data emiterii. (4) Dispoziţia prevăzută la alin. (1), precum şi înregistrarea făcută în baza acesteia sunt opozabile oricărei persoane până la proba contrară. (5) Dispoziţia prevăzută la alin. (1) poate fi contestată la instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială îşi are sediul autoritatea emitentă, în condiţiile legii.
Art. 125 din H.G. nr. 64/2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă: (1) Anularea, modificarea sau completarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora se poate face numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. (2) Rectificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora se face în temeiul dispoziţiei primarului unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al S.P.C.J.E.P.; în funcţie de rezultatul verificărilor, se emit dispoziţii de admitere sau de respingere.
Art. 126 (1) În cazul anulării, modificării sau al completării actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora, sesizarea instanţei judecătoreşti se face de către persoana interesată, de structurile de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. ori de către parchet; cererea se soluţionează de judecătoria în a cărei rază teritorială se află domiciliul sau sediul acestora, pe baza verificărilor efectuate de către structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. de la domiciliul petentului şi a concluziilor procurorului.
Art. 127 (3) Prin modificarea actelor de stare civilă se înţelege înscrierea unor menţiuni privitoare la statutul civil al titularului\ aşa cum sunt descrise în cap. III.
Art. 128 (1) Verificările ce se efectuează în cazul anulării, modificării ori al completării actelor de stare civilă sau/şi a menţiunilor înscrise pe acestea trebuie să stabilească temeinicia cererii solicitantului; în acest scop, se verifică actul de stare civilă care face obiectul acţiunii, pentru a stabili dacă la întocmirea acestuia s-a comis o eroare şi în ce constă aceasta, precum şi actele de stare civilă ale petiţionarului şi, după caz, ale părinţilor săi, prezentate în motivarea cererii. (2) În referatul prin care se comunică instanţei judecătoreşti rezultatul verificărilor se menţionează în ce constă eroarea sau omisiunea, datele reale ce urmează a fi reţinute în sentinţă ori procedura de urmat, în cazul în care cererea nu face obiectul anulării, modificării ori al completării actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe acestea. (3) Referatul cu rezultatul verificărilor se întocmeşte de şeful structurii de stare civilă şi se semnează de şeful S.P.C.L.E.P. (6) Actele de stare civilă întocmite ca urmare a transcrierii/înscrierii în registrele de stare civilă române a certificatelor sau extraselor de stare civilă încheiate în străinătate se rectifică numai în următoarele situaţii: a) când eroarea se datorează autorităţilor locale străine care au înregistrat iniţial actul şi persoana interesată prezintă documentul eliberat de autorităţile străine, cu îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 93 alin. (2) şi (3); b) când eroarea se datorează ofiţerului de stare civilă care a înscris/a transcris actul; c) când eroarea se datorează traducerii prezentate. (7) Prevederile art. 128 alin. (1) şi (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 130 (1) Rectificarea unor rubrici din actul de stare civilă presupune îndreptarea unor erori materiale comise cu ocazia înregistrărilor de stare civilă şi se face prin bararea textului gresit cu o linie orizontală si înscrierea, cu cerneală roşie, deasupra, a noului text. (2) La rubrica „Menţiuni” se înscriu numărul şi data dispoziţiei primarului unităţii administrativ-teritoriale care a emis-o, precum şi conţinutul rectificării. (3) Dispoziţia prevăzută la art. 125 alin. (2) poate fi contestată la instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială îşi are sediul autoritatea emitentă, în condiţiile legii.
Art. 100 (1) şi (2) din Codul civil – Anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe acestea se poate face numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive. Rectificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora se poate face, din oficiu sau la cerere, numai în temeiul dispoziţiei primarului de la primăria care are în păstrare actul de stare civilă.
Soluţii propuse de judecătorii din cadrul Tribunalului Suceava:
a) unii judecători au apreciat că instanţa de contencios administrativ este competentă şi au reţinut cauza spre soluţionare, analizând-o pe fond prin raportare la dispoziţiile din Codul civil şi Legea nr. 119/1996.
b) alţi judecători au declinat competenţa de soluţionare a cauzei către judecătorie, apreciind că această instanţă este competentă să soluţioneze astfel de cauze (fie prin raportare la complexitatea redusă a cauzei care atrage competenţa instanţei de grad inferior, fie prin raportare la art. 94 din Codul de procedură civilă).
Opinia referentului
Modificarea actelor de stare civilă este dată în competenţa judecătoriei, astfel încât dacă primarul ar emite dispoziţii de admitere/respingere a cererii de modificare a unui act de stare civilă ar trebui verificat (de judecătorul competent) dacă se referă la o simplă rectificare, în caz contrar nefiind de competenţa sa.
Conform art. 94 alin. (2) din Codul de procedură civilă, judecătoria judecă în primă instanţă cererile referitoare la înregistrările în registrele de stare civilă, potrivit legii. Reprezintă o astfel de cerere contestaţia împotriva dispoziţiei primarului privitoare la rectificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise pe marginea acestora [art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996]. Prin urmare, cererile prin care se contestă dispoziţia primarului de respingere sau admitere a cererii de rectificare a unui act de stare civilă sunt de competenţa judecătoriei.
Natura juridică a actului nu pare a mai avea relevanţă, în acest context. Însă, dacă din anumite raţiuni se impune verificarea naturii juridice a actului se vor avea în vedere următoarele:
a) În sensul că dispoziţia primarului este un act civil Anularea, completarea, modificarea sau rectificarea actelor de stare civilă sunt reglementate de Codul civil, în secţiunea acte de stare civilă, vizând identificarea persoanei fizice. Condiţiile pe care primarul trebuie să le respecte atunci când soluţionează cererea de rectificare sunt cele reglementate de Legea nr.119/1996.
b) În sensul că dispoziţia primarului este un act administrativ Actele încheiate sau emise de autorităţile publice locale în cadrul unor raporturi juridice civile se caracterizează prin poziţia de egalitate juridică pe care se situează subiectele de drept.
În acest sens, trebuie verificat dacă relaţia socială este reglementată de o normă de drept civil. Relaţia socială ce se naşte este cea între autoritatea publică şi persoana fizică care solicită rectificarea actului de stare civilă. În această situaţie, trebuie delimitat între situaţiile în care autoritatea publică acţionează în calitate de persoană juridică de drept public sau în calitatea sa de autoritate publică cu atribuţiile date prin lege. În situaţia de faţă, dispoziţia primarului de rectificare/refuzul este un act unilateral. Codul civil defineşte actul juridic unilateral ca fiind actul juridic care presupune numai manifestarea de voinţă a autorului său (art. 1324 din Codul civil).
Aşadar, actul juridic unilateral este manifestarea de voinţă care generează efecte juridice deşi nu a fost acceptat de o altă persoană. Sunt acte juridice unilaterale de drept civil: legatul, acceptarea si renunţarea la o succesiune, confirmarea unui act lovit de nulitate, revocarea unui contract, declararea rezoluţiunii, ratificarea gestiunii de afaceri, actul juridic de înfiinţare a unei fundaţii/asociaţii).
Mai mult, trebuie avut în vedere că: – emitentul este o autoritate publică; – actul este emis pentru satisfacerea unui interes legitim public (ocrotirea persoanei fizice); – actul este emis în organizarea executării sau executarea în concret a legii (Codul civil, Legea nr. 119/1996); – raportul juridic este de drept administrativ: acţiunea sau inacţiunea părţilor, în general, se realizează într-un regim de putere publică, raporturile de drept administrativ fiind „raporturi de putere”; – actul este emis de pe o poziţie exorbitantă în raport cu particularii.
Opinia formatorului INM
Potrivit dispoziţiilor art. 94 pct. 1 lit. b) din noul Cod de procedură civilă, judecătoriile judecă cererile referitoare la înregistrările în registrele de stare civilă, date de lege în competenţa instanţelor judecătoreşti. Or, Capitolul V din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, referitor la anularea, modificarea, rectificarea sau completarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor, dă în competenţa judecătoriei astfel de acţiuni. Problematica legată de natura juridică a acestor acte, deşi interesantă, este lipsită de relevanţă practică deoarece competenţa este stabilită de legiuitor.
Drept urmare, propunem următoarea soluţie:
Acţiunile prin care se contestă dispoziţia primarului de respingere a cererii de modificare/rectificare a actelor de stare civilă sunt de competenţa judecătoriei.
Punctul de vedere al Secției de contencios administrativ și fiscal a ÎCCJ
Cu unanimitate se susține soluția propusă în opinia formatorului INM.
Opinii exprimate de participanții la întâlnire:
Cu unanimitate a fost agreată soluția propusă de formatorul INM.
Această problemă de drept a fost discutată cu ocazia întâlnirii președinților secțiilor de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel,dedicată discutării aspectelor de practică neunitară în materia dreptului administrativ și financiar-fiscal – Curtea de Apel Iași, 23-24 mai 2019.