Titlul problemei de drept: Actualizarea pensiei de serviciu acordată personalului aeronautic civil navigant profesionist cu rata medie anuală a inflaţiei.
- Materia: civil
- Subcategoria: litigii de muncă şi asigurări sociale
- Obiect ECRIS: Asigurări sociale – recalculare pensie
- Acte normative incidente: art. 42 indice 5 din Legea nr.223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România (forma în vigoare începând din 07.08.2017)
- Cuvinte-cheie: pensie de serviciu, rata inflației
Prezentarea problemei juridice cu arătarea situaţiei de fapt:
Prin cererea de chemare în judecată formulată de beneficiarul unei pensii de serviciu stabilită în temeiul Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist se solicită, în contradictoriu cu casa de pensii din sistemul public, obligarea pârâtei la actualizarea pensiei de serviciu cu indicele de inflaţie, cu plata diferențelor de pensie, începând cu data de 01.03.2016 la zi.
- rata inflaţiei 2015 = -0,6% (negativă)
- rata inflației 2016 = -1,5% (negativă)
- rata inflației 2017 = 1,3%.
- rata inflației 2018 = 4,6%.
Problema de drept priveşte interpretarea dispoziţiilor art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007, în sensul de a se stabili dacă prin rata medie anuală a inflaţiei se înţelege:
1) indicatorul definitiv aferent anului precedent celui în care se face actualizarea, indiferent dacă INS a comunicat sau nu acest indicator la data de 1 ianuarie a anului în care se face actualizarea sau
2) ultimul indicator comunicat de INS şi cunoscut la data de 1 ianuarie a anului în care se face actualizarea.
Casa de pensii a interpretat textul legal în sensul că indicatorul definitiv cunoscut prin comunicarea INS, la data de 1 ianuarie 2017, a fost rata medie anuală a inflaţiei aferentă anului 2015 (negativă), indicatorul definitiv cunoscut la data de 01 ianuarie 2018, prin comunicarea INS, a fost rata medie anuală a inflaţiei aferentă anului 2016 (negativă), iar indicatorul definitiv cunoscut la data de 01 ianuarie 2019, prin comunicarea INS, a fost rata medie anuală a inflaţiei aferentă anului 2017.
Beneficiarul pensiei de serviciu solicită ca actualizarea pensiei de serviciu să se realizeze cu utilizarea ratei medie anuală a inflaţiei din anul precedent.
Legislaţia internă relevantă:
Art. 42 indice 5 din Legea nr.223/2007 astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 59/2017 din 4 august 2017: „Pensia de serviciu se actualizează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflaţiei, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie mai mică, se păstrează pensia aflată în plată.”
Art.102 alin.(2) din Legea nr.263/2010: „Valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.”
Art.102 alin. (21) din Legea nr.263/2010: „Începând cu anul 2013, indicatorii prevăzuţi la alin. (2), utilizaţi la stabilirea valorii punctului de pensie pentru anul următor, sunt cei definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.”
Doctrina privind problemele juridice: –
Decizii ale Curţii Constituţionale, ale Curţii Europene a Drepturilor Omului şi ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, care vizează strict problematica analizată: –
Practica judiciară
Decizia nr. 4387/10.09.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 4133/3/2019. Redăm considerentele relevante:
„Curtea constată că atât rata anuală a inflaţiei pentru anul 2016, cât şi rata anuală a inflaţiei pentru anul 2015 au fost negative (-1,5% în anul 2016 şi -0,6% în anul 2015).
Indicatorul definitiv cunoscut de intimată la data de 01.01.2017 a fost rata medie anuală a inflaţiei aferentă anului 2015 cu valoare negativă, motiv pentru care, în mod corect, prima instanţă a apreciat că este neîntemeiată cererea apelantei reclamante de actualizare a pensiei de serviciu pentru anul 2017.
În ceea ce priveşte anul 2018, INS a comunicat rata medie anuală a inflaţiei pe anul 2017 de 1,3% la data de 12.01.2018, prin comunicatul de presă nr.17/12.01.2018.
Prin urmare, în aplicarea dispoziţiilor art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 care se referă în mod expres la „indicatorul definitiv cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea”, stabilind, totodată, şi modalitatea în care intimata ia cunoştinţă de acest indicator definitiv „comunicat de Institutul Naţional de Statistică”, Curtea apreciază că sunt neîntemeiate susţinerile apelantei reclamante privind obligaţia intimatei de a îi actualiza pensia de serviciu, începând cu 01.01.2018, cu rata medie anuală a inflaţiei pe anul 2017 de 1,3%.
La data de 01.01.2018, singurul indicator definitiv comunicat de Institutul Naţional de Statistică era rata anuală a inflaţiei pentru anul 2016 care a fost negativă.
Interpretarea textului art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă nu poate fi decât una literală, sensul normei juridice rezultând în mod expres din termenii folosiţi de legiuitor pentru stabilirea momentului în care se face actualizarea şi a procedurii ce trebuie urmată de intimată.
Interpretarea propusă de apelanta reclamantă privind modalitatea în care intimata poate să ia cunoştinţă de indicatorul definitiv al ratei medii anuale a inflaţiei sau data la care poate să realizeze actualizarea excede textului legal, fiind o adăugare nepermisă la lege.”
Decizia nr. 5224/15.11.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 6608/3/2019. Redăm considerentele relevante:
„Prin urmare, când vorbește despre indicator definitiv ”cunoscut” în anul curent ori la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea, legea are în vedere sensul propriu al termenului ”cunoscut”, de fapt ajuns la cunoștința celui obligat, în forma prevăzută de lege, în speță, prin comunicarea din partea Institutului Național de Statistică, iar nu despre o simplă posibilitate a determinării și luării la cunoștință, pe baza criteriilor relevante, care ar putea fi cunoscute la data de 1 ianuarie a fiecărui an.
De aceea, rata inflației cu care se face actualizarea într-un an nu este aferentă nici măcar anului anterior, ci anului dinaintea acestuia, ca fiind ultima efectiv cunoscută și comunicată la data de 1 ianuarie a respectivului an. Rata inflației aferentă anului anterior va fi făcută cunoscută în forma prevăzută de lege după data de 1 ianuarie a anului în curs și ea va da criteriul de actualizare a pensiei de serviciu pentru anul următor, pentru că este ultima cunoscută la data de 1 ianuarie a acestuia.
În consecință, având în vedere că ratele medii anuale ale inflației cu care se fac actualizările de pensie în anii 2017 și 2018 sunt cele aferente anilor 2015 și 2016, și că acestea au fost negative (-0,6 % în 2015 și -1,5 în 2016), solicitarea vizând acordarea de diferențe de pensie în considerarea lor, începând data de 1 ianuarie 2017, este nefondată și de respins ca atare.”
Decizia nr. 4648/21.10.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 1093/3/2019. Redăm considerentele relevante:
„Cu privire la referirea la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea făcută de textul de lege anterior evocat, Curtea are în vedere că raţiunea pentru care legiuitorul a făcut trimitere la respectiva dată este aceea de a arăta faptul că indicele de inflaţie în raport de care se actualizează pensia de serviciu este cel aferent anului anterior celui în care urmează a se face actualizarea. O astfel de concluzie rezultă, în principal, din faptul că numai utilizând acest indice de inflaţie, care este cel mai apropiat de data la care se face actualizarea, se ajunge la atingerea scopului pentru care a fost edictată dispoziţia legală redată mai sus, respectiv acela de a acoperiri devalorizarea monedei naţionale determinată de procesul de inflaţie şi a aduce, astfel, pensia la puterea de cumpărare din momentul la care se face actualizarea.
Faptul că la data de 1 ianuarie din anul în care se face actualizarea nu se află publicat pe pagina de internet a Institutului Naţional de Statistică indicele de inflaţie din anul anterior nu atrage, însă, concluzia la care a ajuns tribunalul, în sensul că se utilizează indicele de inflaţie aferent anului care precedă pe cel anterior celui în care se face actualizarea (cum este în speţă anul 2017 faţă de anul 2019) numai pentru simplul fapt că acest indice este cel aflat pe pagina de internet a instituţiei menţionate la data de 1 ianuarie anterior referită. În acest sens, instanţa menţionează că sintagma „cunoscut” din cuprinsul art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 nu reprezintă momentul la care se publică pe pagina de internet a Institutului Naţional de Statistică, întrucât, în măsura în care s-ar interpreta astfel, s-ar ajunge la situaţia în care prin simpla manifestare de voinţă a acestei instituţii să se poată influenţa cuantumul pensiilor de serviciu prevăzute de Legea nr. 223/2007, lucru care este evident că nu poate fi permis.
În acest context, Curtea apreciază întemeiate criticile apelantului în sensul că actualizarea pensiei dispusă de prima instanţă începând cu data de 1 ianuarie 2019 trebuia să se raporteze la indicele de inflaţie aferent anului 2018, care, potrivit datelor aflate pe pagina de internet a Institutului Naţional de Statistică, a fost de 4,6, având valoare pozitivă, împrejurarea că acest indice de inflaţie a fost diseminat publicului de instituţia cu atribuţii în materie ulterior datei de 1 ianuarie 2019 nefiind de natură a conduce la altă concluzie pentru argumentele expuse în cele ce preced.
Urmând acelaşi raţionament cu cel arătat, şi actualizarea pensiei începând cu data de 01.01.2018, trebuie realizată prin raportare la indicele de inflaţie din anul precedent, respectiv anul 2017, indice care, astfel cum a reţinut şi prima instanţă, dar nu l-a utilizat, a fost de 1,3, având, de asemenea, valoare pozitivă.”
Soluţii juridice posibile:
Într-o opinie (Decizia nr. 4387/10.09.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 4133/3/2019, Decizia nr. 5224/15.11.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 6608/3/2019), se consideră că interpretarea dispozițiilor art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 59/2017, nu poate fi decât literală, în sensul că rata medie anuală a inflaţiei este indicatorul definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
În altă opinie (Decizia nr. 4648/21.10.2019 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti în dosarul nr. 1093/3/2019) se consideră că interpretarea dispozițiilor art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 59/2017, trebuie să se facă în scopul pentru care au fost reglementate: de actualizare a drepturilor de pensie cu rata inflației din anul anterior. Faptul că indicatorul definitiv al ratei medii anuale a inflaţiei din anul precedent nu este cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea, nu poate fi suportată de beneficiarul drepturilor de pensie (culpa fiind a instituțiilor statului).
Opinia redactorului referatului
Prin rata medie anuală a inflaţiei prevăzută de art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 59/2017 se înţelege ultimul indicator comunicat de INS şi cunoscut la data de 1 ianuarie a anului în care se face actualizarea, condiţiile de determinare a acestui indicator fiind explicit stabilite de legiuitor în cuprinsul textului legal analizat.
Opinia formatorilor INM:
Preliminar, observăm că prin conținutul actual al art. 42 indice 5 din Legea nr.223/2007, introdus prin O.U.G. nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, spre deosebire de reglementarea anterioară, actualizarea pensiilor de serviciu acordate personalului aeronautic civil navigant profesionist a fost, formal, “autonomizată”, în sensul că a devenit un proces care nu mai depinde de valoarea punctului de pensie și de dispozițiile aplicabile prin legile privind sistemul public de pensii.
INS desfășoară o activitate reglementată, este organizat și funcționează ca organ de specialitate cu personalitate juridică al administrației publice centrale în subordinea Guvernului, având rol de organizare și coordonare a statisticii oficiale din România1. INS anunță public un calendar asumat de diseminare a indicatorilor statistici, inclusiv rata anuală a inflației/indicele prețurilor de consum (IPC).
În mod obiectiv, rata medie anuală a inflației aferentă anului anterior, ca indicator definitiv, nu poate fi cunoscută și comunicată anterior datei de 1 ianuarie a fiecărui an. Textul referindu-se la indicator definitiv, rata prognozată nu poate fi luată în considerare. Publicarea după data de 1 ianuarie a IPC definitiv pentru anul anterior nu poate exprima o culpă a INS care are obligația de a colecta și prelucra de la furnizorii de date statistice informațiile necesare calculului în raport de activitatea acestora până la 31 decembrie inclusiv.
Față de alegerea ca reper temporal a datei de 1 ianuarie a fiecărui an, de menționarea expresă a caracterului definitiv a indicatorului referit, a termenului “cunoscut”, în modalitatea comunicării de către INS, apreciem că, deși nu apare firesc cel puțin prin raportare la sensul cuvântului “actualizare”, intenția legiuitorului nu a fost aceea de a genera un proces de actualizare a pensiilor de serviciu acordate personalului aeronautic civil navigant profesionist în raport de rata anuală a inflației din anul anterior celui în care se face, din oficiu, actualizarea, ci în raport de inflația aferentă anului precedent acestuia.
De altfel, același algoritm de “actualizare” este regăsit, de o manieră explicită, și în alin. 21 al art. 102 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, dar și în art. 86 alin. 5 din Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii.
Soluțiile alternative de reglementare pentru o actualizare reală sunt evidente și erau accesibile1, dar nu au fost însușite de legiuitor. Prin urmare, apreciem că nu atât textul legal este interpretabil, cât rațiunea sa este discutabilă.
Față de cele de mai sus, apreciem că interpretarea textului art. 42 indice 5 din Legea nr.223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă nu poate fi decât una literală, sensul normei juridice rezultând în mod expres din termenii folosiţi de legiuitor.
În concluzie, opinia formatorilor IMN este aceea că dispoziţiile art.42 indice 5 din Legea nr.223/2007 trebuie interpretate în sensul că prin rata medie anuală a inflaţiei se înţelege ultimul indicator comunicat de INS şi cunoscut la data de 1 ianuarie a anului în care se face actualizarea.
Cu majoritate, participanții au agreat opinia conform căreia indicatorul definitiv cunoscut la data de 1 ianuarie vizează rata medie a inflației aferentă anului anterior, chiar dacă aceasta este comunicată de INS după data de 1 ianuarie, conform opiniei nr. 2 exprimată la nivelul Curții de Apel București.
În favoarea soluției agreate în opinie majoritară, au fost reținute, în plus față de argumentele menționate în cea de-a doua opinie exprimată la nivelul Curții de Apel București, următoarele:
– succesiunea în care sunt plasate, în cuprinsul art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007, atributele aferente indicatorului privind rata medie a inflației, sprijină interpretarea raportării la indicatorul “cunoscut” la data de 1 ianuarie, chiar dacă acesta este “comunicat” de INS ulterior acestei date;
– menționarea datei de 1 ianuarie are o semnificație calendaristică, de delimitare între anul în care se realizează actualizarea și cel în raport de care se realizează această actualizare, și mai puțin semnificația intrinsecă de punct fix, în funcție de care se stabilește valoarea de referință pentru actualizare.
În sprijinul opiniei exprimate de formatorii INM, în cadrul dezbaterilor s-au menționat următoarele:
– în măsura în care scopul legiuitorului ar fi fost actualizarea, în toate cazurile, cu rata inflației din anul anterior, acesta ar fi făcut o trimitere expresă în acest sens în textul de lege, astfel cum a procedat în alte materii;
– dispozițiile art. 42 indice 5 din Legea nr. 223/2007 fac referire la indicatorul „definitiv” cunoscut la data de 1 ianuarie.
Această problemă de drept s-a aflat pe agenda întâlnirii președinților secțiilor pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale din cadrul curților de apel – București, 9-10 noiembrie 2020.