Sancţiunile imprevizibile şi excesive, mesajele contradictorii ale oficialilor şi problemele grave de personal, cauzate şi de pensionările anticipate din sistem, subminează eforturile de combatere a pandemiei, potrivit raportului realizat de EXPERT FORUM: „Criza amenzilor: cum trebuie combătută epidemia?”
Expert Forum a solicitat Inspectoratelor Judeţene de Poliţie şi Poliţiei Române date despre cuantumul şi numărul de sancţiuni contravenţionale aplicate, a realizat un studiu comparativ, şi are mai multe concluzii.
Expert Forum mai precizează că majoritatea IJP-urilor au răspuns solicitărilor încadrându-se în termenul legal standard prevăzut de lege, excepţiile au fost Bucureşti, Olt şi Vaslui.
Principalele recomandări: revizuirea cadrului legal, amnistia fiscală pentru a rezolva problema amenzilor, gestionarea problemei de personal din instituţiile de ordine publică, dar şi responsabilizarea individuală a cetăţenilor (nu guvernarea prin frică), coordonarea mesajelor publice.
Topul judeţelor după amenzile din starea de urgenţă: în Bihor, suma e de 40 de ori mai mare ca în Gorj
Județele cu cele mai mari valori totale ale amenzilor aplicate pe întreaga perioadă sunt Bihor, Dolj, Iași, Prahova și Timiș.
Județul Bihor a aplicat însă cele mai mari amenzi și se remarcă detașat cu suma totală de 40.607.840 RON, dublu față de județul imediat următor, Dolj, care a aplicat amenzi în valoare de 17.926.669 RON.
Județele cu cele mai mici sume totale ale amenzilor aplicate sunt Gorj, Covasna, Arad, Hunedoara și Harghita. Prin comparație Gorj a aplicat amenzi în total de 1.090.900 RON, o sumă de aproape 40 de ori mai mică decât județul Bihor. Aceste diferențe foarte mari atât între cele mai mari și cele mai mici amenzi aplicate, cât și diferența dintre suma totală a amenzilor aplicate la nivelul județului Bihor și următoarele județe nu se poate justifica în niciun fel.
„Aceste diferenţe foarte mari, atât între cele mai mari şi cele mai mici amenzi aplicate, cât şi diferenţa dintre suma totală a amenzilor aplicate la nivelul judeţului Bihor şi următoarele judeţe nu se poate justifica în niciun fel”, scrie Expert Forum în documentul citat.
Recomandări pentru următorul val al răspândirii COVID-19
Expert Forum arată că, în contextul în care se discută despre un nou val al pandemiei COVID-19 în toamna anului 2020 şi, odată cu el, despre o nouă perioadă de restricţii, Guvernul trebuie să folosească „lecţiile” învăţate în această perioadă pentru a se pregăti cu un plan de măsuri potrivite pentru următorul val.
1. Revizuirea cadrului legal privind starea de urgenţă şi starea de alertă pentru a asigura conformitatea cu prevederile constituţionale şi predictibilitatea reglementării. OUG nr. 1/1999 trebuie să fie modificată substanţial în perioada următoare prin lege.
2. Reglementarea în mod clar a sancţiunilor pentru încălcarea restricţiilor în perioada stării de urgenţă. Sancţiunile trebuie prevăzute într-o manieră diferenţiată, în funcţie de gravitatea încălcării, limitând puterea discreţionară a organului constatator în aplicarea sancţiunilor şi deci practica neunitară şi uneori abuzivă a acestora. Sancţiunile trebuie să fie corelate cu veniturile cetăţenilor români şi folosite doar ca ultim resort.
3. Adoptarea unei amnistii fiscale pentru a rezolva problema amenzilor aplicate până în prezent pentru a evita blocarea activităţii instanţelor imediat după ieşirea din starea de urgenţă.
4. Gestionarea problemei de personal din instituţiile de ordine publică. Politica dezastruoasă de personal din ultimii ani în institutţile de ordine publică (pensionările anticipate şi conducerea interimară perpetuă) a generat problemele pe care le-am văzut în aceste zile. E nevoie de o strategie de resurse umane pe termen scurt, mediu şi lung care să fie agreată de jucătorii politici principali şi care să includă şi limitarea politizării organelor de aplicare a legii. Încurajarea avertizorilor de integritate şi construirea de mecanisme de raportare a neregulilor din sistem.
5. Creşterea capacităţii de analiză la nivelul instituţiilor de ordine publică. IJP-urile ar trebui să îşi consolideze capacitatea de analiză şi să nu se rezume doar la aplicarea de sancţiuni. Datele colectate în această perioadă pentru fiecare UAT (numărul de sancţiuni, încălcările repetitive, conflictele etc.) trebuie să fie folosite pentru a formula recomandări care să ajute la remedierea problemelor în teritoriu. Astfel de iniţiative vor spori încrederea populaţiei în instituţiile de ordine publică, care pot deveni reali parteneri în gestionarea crizelor.
6. Responsabilizarea individuală a cetăţenilor – nu guvernarea prin frică. Pentru gestionarea eficientă a unor astfel de crize, cetăţenii trebuie să respecte regulile nu de teama sancţiunii, ci pentru că regulile sunt percepute a fi juste şi necesare. Exhibarea nenecesară a forţei prin defilarea Armatei şi Jandarmeriei cu arme şi maşini militare prin oraşe este un mijloc de a folosi frica pe post de instrument de control. Impactul psihologic al acestei crize este în centrul preocupărilor de sănătate publică în lume, de aceea scopul statului ar trebui să fie acela de a comunica exact şi la timp cu privire la provocările de sănătate publică, fără a genera panică suplimentară în populaţie. Specialişti în acest domeniu ar trebui implicaţi în luarea deciziilor în timpul perioadelor de criză.
7. Eforturile de gestionare a crizei trebuie să aibă în centru persoanele vulnerabile, mai ales cele în vârstă sau în pragul sărăciei. E important ca măsurile aplicate să nu genereze excluziune suplimentară din viaţa socială. Recomandările ar trebui folosite inaintea interdicţiilor, prin limbajul folosit ar trebui să se evite exacerbarea fricii şi să se construiască punţi de parteneriat cu persoanele vizate, iar sancţiunile trebuie folosite doar ca ultim resort.
8. Autorităţile publice trebuie să pună accent pe coordonarea mesajelor publice. Comunicarea contradictorie în această perioadă a adăugat la sentimentul de nesiguranţă a populaţiei şi alimentează teoriile conspiraţioniste.
Redăm mai jos întreaga analiză a Expert Forum: