În contextul actual al deficitului bugetar crescut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a intensificat semnificativ acțiunile de control fiscal, în special asupra
persoanelor fizice. Această tendință a devenit evidentă, mai ales în lumina creșterii impozitului pentru veniturile din surse neidentificabile de la 16% la 70% începând cu 1 iulie 2024. În fața acestor realități, contribuabilii persoane fizice ar trebui să fie conștienți de câteva aspecte esențiale legate de acțiunile de control fiscal care îi pot viza.
Un prim aspect important de înțeles este că resursele ANAF sunt limitate, ceea ce înseamnă că nu poate controla fiecare contribuabil din România în detaliu.
ANAF selectează contribuabilii pentru verificare în baza unei analize de risc, concentrându-se pe persoanele fizice pentru care există o diferență semnificativă între veniturile estimate și cele declarate. Această diferență trebuie să fie de peste 10% sau minimum 50.000 RON.
Totodată, riscul fiscal poate fi determinat de factori precum neplata datoriilor la termen, nedepunerea sau depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale, sau neconcordanțe între datele din declarațiile fiscale și cele obținute de ANAF de la instituții sau terți.
Vom oferi câteva exemple concrete:
ANAF are acces la informații privind conturile bancare ale contribuabililor și poate solicita instituțiilor de credit detalii despre tranzacțiile acestora. Dacă un contribuabil primește lunar sume importante în contul personal, dar nu figurează cu niciun venit declarat și nu apare în bazele de date ale ANAF ca angajat sau ca persoană care desfășoară activități independente, acest lucru va genera un semnal de alarmă pentru autoritatea fiscală, indicând un potențial risc de neconformare fiscală.
Un alt exemplu de situație care poate genera un control fiscal este achiziția de imobile de valoare mare. Notarii publici raportează lunar către ANAF toate tranzacțiile imobiliare autentificate. Astfel, organul fiscal poate observa dacă un contribuabil a achiziționat un imobil scump, dar nu figurează cu venituri declarate care să justifice o asemenea
achiziție. Această discrepanță între valoarea bunurilor dobândite și veniturile declarate reprezintă un indicator de risc fiscal semnificativ și este una dintre situațiile frecvent
întâlnite în practică care pot declanșa o verificare amănunțită a situației fiscale personale.
Înainte de inițierea unei verificări fiscale, contribuabilul persoană fizică primește o notificare de conformare voluntară, oferindu-i-se 30 de zile pentru a-și reanaliza situația
fiscală și a depune sau corecta declarațiile. Dacă persoana fizică nu se conformează, va fi supusă obligatoriu unui control fiscal.
Controlul începe prin comunicarea unui aviz de verificare, prin care i se pune în vedere contribuabilului obligația de a furniza documente justificative și clarificări relevante în termen de 60 de zile (cu posibilitatea prelungirii cu 30 de zile, pentru motive justificate). De asemenea, contribuabilul trebuie să depună o declarație de patrimoniu și venituri.
Echipa de control va examina documentele și informațiile disponibile, aplicând de asemenea metode indirecte de stabilire a veniturilor pentru a calcula impozitele
datorate. Durata unei verificări a situației fiscale personale nu poate depăși 270 de zile.
La finalul verificării, contribuabilul este invitat la o audiere pentru a-și exprima punctul de vedere asupra constatărilor. Controlul se încheie fie prin emiterea unei decizii de
impunere, fie printr-o decizie de încetare a procedurii de verificare. În cazul în care contribuabilul apreciază că decizia de impunere a fost emisă în mod nelegal, acesta are dreptul de a formula o contestație în termen de 45 de zile de la comunicare.
Contestația se soluționează de o direcție specializată din cadrul Ministerului Finanțelor. Doar ulterior parcurgerii acestei etape, contribuabilul se poate adresa instanțelor de judecată.
Considerăm că este esențial ca orice contribuabil care se confruntă cu un control fiscal să solicite asistență juridică și fiscală specializată. De multe ori, contribuabilii apelează
la ajutorul nostru doar după ce a fost finalizat controlul fiscal și vor să conteste decizia de impunere.
O abordare proactivă, care ar implica valorificarea drepturilor legitime încă de la începutul verificării fiscale, poate conduce la un rezultat diferit și favorabil, evitând astfel complicațiile ulterioare și potențialele consecințe financiare negative.
Prezentul articol este semnat de Av. Laurențiu Mihai, unul dintre partenerii fondatori ai casei de avocatură Laurențiu Mihai, Vicențiu Dine – SCA, fiind totodată și Președintele Asociației pentru Justiție Fiscală. Printre altele, av. Laurențiu Mihai este specializat în litigii fiscale, obținând anularea unor decizii de impunere emise nelegal de ANAF în cuantum de peste 150.000 EUR. Av. Laurențiu Mihai are o experiență consolidată în privința reprezentării și asistenței la controale fiscale în cadrul persoanelor fizice și juridice.
+4(07) 26 507 170
București, Sector 4, Str. Plaiul Foii nr. 92B.