Începând cu 1 aprilie, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (anaf.ro) oferă posibilitatea înregistrării electronice în sistemul One Stop Shop – OSS, informează ANAF. Măsura este însă opțională și îi privește pe cei care vând online bunuri și furnizează servicii către persoanele fizice din Uniunea Europeană în materia TVA-ului.
Potrivit Directivei TVA nr. 112/2006 referitoare la implementarea pachetului TVA privind comerțul electronic, de la 1 iulie 2021 întregul sistem OSS va deveni operațional și va facilita companiilor ”declararea electronică și plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă anumitor categorii de bunuri și servicii B2C (Business-to-Consumer)”, se arată într-un comunicat al ANAF.
Potrivit sursei citate, sistemul oferă oportunitatea ca respectivele companii să nu se mai înregistreze și să declare TVA în fiecare dintre statele membre UE în care datorează TVA, dar să beneficieze de servicii electronice pentru îndeplinirea acestor obligații prin intermediul Statului Membru de Identificare
„În practică, o persoană impozabilă care este înregistrată în regimul special de TVA OSS într-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declarații de TVA OSS în care sunt detaliate livrările care pot fi declarate în sistemul respectiv OSS împreună cu TVA datorată. Declarația TVA este transmisă trimestrial în schema UE și schema non-UE și lunar în schema de import. Aceste declarații de TVA OSS sunt apoi transmise de către statul membru de identificare către statele membre de consum corespunzătoare printr-o rețea de comunicații securizată. Ulterior, statul membru de identificare efectuează și transferul către statul membru de consum a plătii TVA cuvenite, încasată de la contribuabil.
Declarația de TVA OSS nu înlocuiește declarația de TVA pe care o persoană impozabilă trebuie să o depună în temeiul obligațiilor sale interne de TVA”, au detaliat reprezentanții ANAF.
Conceptul de administrare fiscală implementat de la 1 ianuarie 2015 prin schema Mini One Stop Shop este extins prin One Stop Shop și va acoperi trei scheme speciale puse la dispoziția contribuabililor:
- Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau televiziune de către persoane impozabile nestabilite în UE va fi extinsă pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere către consumatori finali din UE (B2C);
- Schema UE pentru furnizarea intracomunitară de servicii electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsă pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabilă către consumatori finali), pentru livrări de bunuri interne prin intermediul interfețelor electronice și pentru vânzări intracomunitare de bunuri, la distanță;
- Schema nouă de import pentru vânzările la distanță de bunuri importate din state și teritorii terțe către consumatori din UE până la valoarea de 150 de euro. Modificarea față de sistemul actual de import vizează faptul că vânzătorul va colecta TVA la vânzarea către consumatorii UE și va declara și plăti TVA către statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitându-se interfața cu sistemul vamal.
DOCUMENT – Comunicatul ANAF privind posibilitatea înregistrării electronice în sistemul One Stop Shop – OSS: