Bilanțul tragic al accidentelor grave petrecute în weekend pe șoselele din România și în care și-au pierdut viața 24 de persoane, dintre care două din Bihor, a ridicat, pentru a câta oară, problema înăspririi pedepselor aplicate șoferilor care provoacă tragedii rutiere. În cele mai multe dintre dosarele de ucidere din culpă sunt aplicate pedepse cu suspendare, iar despăgubirile acordate sunt, aproape fără excepție, sub cele solicitate de familiile îndoliate. Rare sunt cazurile în care șoferii vinovați sunt trimiși după gratii, dar nici în aceste cazuri pedepsele nu depășesc câțiva ani de detenție. Excepție a făcut un ieșean, condamnat la nu mai puțin de 19 ani și 8 luni de închisoare, după ce a provocat un accident soldat cu doi morți.
Claudiu Marian Pașnicu a fost acuzat că, pe 4 februarie 2017, puțin după ora 13, a provocat, în municipiul Iași, un grav accident de circulație în urma căruia doi soți au murit, iar alte două persoane au fost ucise. Anchetatorii au stabilit că ieșeanul a încălcat mai multe reguli de circulație, a mers pe contrasens, a trecut pe culoarea roșie a semaforului și a intrat cu viteză într-o intersecție unde a lovit din lateral un alt autoturism pe care l-a proiectat în mașinile care veneau pe celălalt sens de mers. Un bărbat și soția lui, ambii funcționari publici, aflați în vehiculul lovit, au murit.
Toate depăşirile periculoase s-au produs în timp ce Paşnicu conducea prin oraş cu viteze cuprinse între 88 şi 100 km/h. În momentul producerii accidentului, mașina condusă de inculpat avea o viteză de 96 km/h, iar anterior bărbatul condusese 700 de metri pe contrasens, se arăta în rechizitoriul consultat de jurnaliștii de la adevarul.ro.
Deși în astfel de cazuri, șoferul vinovat este acuzat de ucidere din culpă, Claudiu Marian Pașnicu a fost trimis în judecată sub acuzația de omor calificat şi tentativă la omor calificat. Procurorul de caz a considerat că inculpatul se face vinovat de această infracțiune sub aspectul intenţiei indirecte, adică ar fi ştiut că fapta sa poate provoca moartea unei persoane şi, deşi nu a urmărit în mod direct acest lucru, ar fi acceptat posibilitatea provocării decesului victimelor.
”Aşa cum rezultă din circumstanţele obiective, dar şi din concluziile rapoartelor de expertiză întocmite în cauză, prin conduita inculpatului, în ansamblul său, pericolul potenţial, generat în mod firesc de încălcarea regulilor de circulaţie, a devenit un pericol iminent. Or, acest aspect are efect, în mod firesc, şi asupra formei de vinovăţie cu care a acţionat inculpatul, formă de vinovăţie care nu poate rămâne în zona culpei, fie ea şi în forma cea mai gravă“, se arată în rechizitoriul citat de adevarul.ro. ”Inculpatul a ştiut exact ce face, pericolul intrării în coliziune cu un alt autoturism fiind iminent (aşa cum rezultă şi din expertiza efectuată în cauză) aspect implicit cunoscut şi de către acesta, acceptând astfel producerea rezultatului.”
În martie 2018, Claudiu Pașnicu a fost condamnat, definitiv, de Curtea de Apel Iași, la 19 ani și 8 luni de închisoare, pentru omor calificat și tentativă de omor calificat. Inițial, Tribunalul Iași i-a aplicat o pedeapsă de 8 ani și 3 luni de închisoare.