Regulile care privesc activitatea de predare online au fost publicate în Monitorul Oficial vineri seara, cu trei zile înainte de începerea noului an de învățământ. Acestea prevăd că profesorii pot da note sau calificative, elevii care nu participă la aceste cursuri sunt trecuți absenți în catalog, iar înregistrarea cursurilor online nu este permisă.
Potrivit metodologiei-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, cei care participă la orele online, profesori sau elevi, sunt obligați să utilizeze platforma informatică doar în conformitate cu prevederile legale și răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice.
Au fost stabilite atribuții distincte pentru dascăli, elevi și părinți. Astfel, diriginții, profesorii pentru învățământ primar, învățătoarele, profesorii pentru învățământul preșcolar și educatoarele:
- informează elevii și părinții acestora despre modalitatea de organizare a activității didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului în această perioadă, inclusiv cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au;
- coordonează activitatea clasei și colaborează cu celelalte cadre didactice în vederea asigurării continuității participării preșcolari/elevilor la activitatea de învățare prin intermediul tehnologiei și al internetului;
- participă la stabilirea platformelor, a aplicațiilor și a resurselor educaționale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfășurată;
- transmit preșcolarilor/elevilor de la grupa/clasa pe care o coordonează programul stabilit la nivelul unității de învățământ, precum și alte informații relevante pentru facilitarea învățării prin intermediul tehnologiei și al internetului;
- oferă consiliere preșcolarilor/elevilor grupei/clasei pentru participarea acestora la activitățile didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului;
- mențin comunicarea cu părinții preșcolarilor/elevilor;
- intervin în soluționarea unor situații specifice cu privire la desfășurarea activității didactice în care sunt implicați preșcolarii/elevii grupei/clasei.
La rândul lor, cadrele didactice proiectează și realizează activitățile didactice din perspectiva principiilor curriculare și a celor privind învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului. De asemenea, sunt responsabile cu elaborarea, adaptarea și selectarea resurselor educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse care pot fi utilizate și proiectează activitățile-suport pentru învățarea online. Profesorii sunt cei care elaborează metode de evaluare aplicabile cursurilor online pentru înregistrarea progresului elevilor și stabilesc un program optim pentru evitarea supraîncărcării elevilor cu sarcini de lucru.
Elevii au următoarele responsabilități:
- participă la activitățile stabilite de cadrele didactice și de către conducerea unității de învățământ, conform programului comunicat
- rezolvă și transmit sarcinile de lucru în termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice
- au o conduită adecvată statutului de elev și un comportament respectuos
- nu comunică altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului;
- nu înregistrează activitatea desfășurată în mediul online,
- au obligația de a participa la cursurile online; în caz contrar, elevul este considerat absent și se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate;
La rândul lor, părinții trebuie să asigure participarea copiilor la activitățile didactice online, ”urmărind crearea unui mediu fizic sigur, prietenos și protectiv pentru copil în timpul desfășurării activității, promovarea unui comportament pozitiv, aprecierea progresului înregistrat de preșcolar/elev, încurajarea, motivarea și responsabilizarea acestuia cu privire la propria formare”. Părinții vor sprijini copilul în primirea și transmiterea sarcinilor de lucru și mențin legătura cu profesorii.
Metodologia face referire și la Regulamentul de Protecție a Datelor și arată ce date trebuie prelucrate de unitatea de învățământ:
- numele și prenumele preșcolarilor/elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicația/platforma educațională informatică;
- imaginea, vocea participanților, după caz;
- mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
- rezultatele evaluării;
- datele de conectare la aplicația/platforma educațională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator și parolă de acces.
DOCUMENT – METODOLOGIE-CADRU privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal: