Avocatul general al Curții de Justiție a Uniunii Europene, Maciej Szpunar, a formulat concluzii într-o cauză în care Airbnb, cunoscuta platforma online de închirieri imobiliare, a cerut anularea unui regim fiscal italian. Acesta îi obligă pe intermediarii imobiliari și pe cei care administrează portaluri de închirieri să efectueze, în calitate de terți plătitori, reținerea la sursă a unui impozit de 21 % din cuantumul chiriilor și să achite sumele corespunzătoare la bugetul de stat. În opinia avocatului CJUE, obligația este ”perfect corentă” pentru că ”activitatea unui număr important de persoane fizice care nu sunt supuse diverselor obligații ce revin profesioniștilor este, prin natura sa, dificil de controlat din punct de vedere fiscal”. În plus, nu sunt impozitate serviciile Airbnb, ci activitățile de închiriere a bunurilor imobile, ce stau la baza acestor servicii, a concluzionat avocatul Szpunar.
Context
O lege italiană din anul 2017 stabilește un nou regim fiscal al închirierilor imobiliare pe termen scurt în afara unei activități comerciale, care privește Airbnb în calitate de administrator al unui portal de intermediere imobiliară. Potrivit reglementărilor, veniturile rezultate din închirierea unor locuințe pe o durată maximă de 30 de zile (indiferent că sunt făcute direct de proprietari sau prin intermediari ori platforme online de închiriere) sunt supuse în mod opțional unui impozit substitutiv reținut la sursă la cota de 21 %. În plus, datele referitoare la contractele de închiriere trebuie să fie transmise administrației fiscale.
Concret, atunci când încasează chiriile, intermediarii și cei care administrează portalurile online (de tipul Airbnb) efectuează, în calitate de terți plătitori, reținerea la sursă a unui impozit de 21 % din cuantumul chiriilor și achită sumele corespunzătoare la bugetul de stat.
În plus, s-a mai stabilit ca platformele care nu au un sediu permanent în Italia să fie obligate să desemneze un reprezentant fiscal în calitate de persoană obligată la plata impozitului.
Airbnb a solicitat anularea deciziei de punere în aplicare a noului regim fiscal. Autoritățile juridice italiene au solicitat Curții să interpreteze mai multe dispoziții ale dreptului Uniunii în raport cu obligațiile impuse de legea națională intermediarilor de închiriere imobiliară pe termen scurt.
Concluziile avocatului general al CJUE
Avocatul general Maciej Szpunar a apreciat că articolul 56 TFUE referitor la libera prestare a serviciilor nu se opune obligației de colectare și de comunicare a informațiilor și nici obligației de reținere la sursă a impozitului. În ceea ce privește reținerea la sursă a impozitului, avocatul general a opinat că nu constituie o discriminare indirectă a prestatorilor transfrontalieri, astfel cum afirmă Airbnb, care susține că cvasitotalitatea platformelor prezente pe piața italiană sunt stabilite în alte state membre.
”Este perfect coerentă stabilirea obligației de reținere la sursă a impozitului în sarcina intermediarilor care intervin în plata chiriei, dat fiind că activitatea unui număr important de persoane fizice care nu sunt supuse diverselor obligații ce revin profesioniștilor este, prin natura sa, dificil de controlat din punct de vedere fiscal. În plus, regimul fiscal privește nu impozitarea serviciilor Airbnb, ci impozitarea activităților de închiriere a bunurilor imobile situate pe teritoriul italian, care stau la baza serviciilor menționate. Prin urmare, acest regim ține, fără nicio îndoială, de competența fiscală a guvernului italian”, a explicat avocatul general al CJUE.
În schimb, în ceea ce privește obligația de desemnare a unui reprezentant fiscal, avocatul general a amintit că, printr-o hotărâre anterioară a CJUE, obligația de a desemna un reprezentant fiscal impusă prestatorilor de servicii transfrontaliere tocmai în scopul transmiterii de informații și al reținerii la sursă a impozitului constituie o restricție disproporționată privind libera prestare a serviciilor.
DOCUMENT – Comunicatul CJUE: Concluziile avocatului general în cauza C-83/21 | Airbnb Ireland și Airbnb Payments UK: