Se lasă cu contestații în cazul celui mai mare proiect finanțat prin PNRR – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Firma Webuild, fosta Astaldi, contestă rezultatul procedurii organizată de CFR pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor. Condamnată și ea pentru corupție, contestatara și-a propus să demonstreze că procesul de evaluare a ofertelor transmise de către asocierea de firme Railworks (formată din societățile Alstom, Aktor si Arcada) și asocierea FCC Construction SA-Gulermark-CCN ar fi fost viciat. Documentul a fost înaintat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Acuze de corupție
Cap de listă în contestație e Alstom Transport SA, parte a asocierii Railworks, care a câștigat lucrările la lotul 1 al liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, în valoare de 1,6 miliarde de lei. Webuild susține că Alstom ”se încadrează în cazurile de excludere din procedură prevăzute de art. 180 alin. (1) lit. c) din Legea nr.99/2016”.
Concret, în 2019, Alstom ar fi fost sancționată cu 16,4 milioane de lire sterline de către guvernul Marii Britanii pentru corupție și mită. O anchetă a autorităților din Regatul Unit ar fi arătat că trucarea licitațiilor și mituirea oficialilor sunt practici care se regăsesc la nivelul întregului grup Alstom. Potrivit Webuild, abaterea profesională gravă a Alstom a fost “confirmată în mod oficial de Biroul pentru fraude grave (Serios Fraud Office), departament al Guvernului Regatului Unit care investighează și urmărește în iustiție fraudele grave sau complexe și corupția în Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord”.
Pentru a argumenta cererea de excludere, fosta firmă Astaldi invocă Decizia nr. 738/2018 a Curții Constituționale a României, referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice, privind abaterea profesională gravă, definită ca “orice abatere comisă de operatorul economic care afectează reputația profesională a acestuia, cum ar fi încălcări ale regulilor de concurență de tip cartel care vizează trucarea licitațiilor sau încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală, săvârșite cu intenție sau din culpă gravă”.
Firma Webuild a mai arătat că Alstom e investigată în Franța pentru suspiciuni de corupere a unui funcționar public străin și ar fi plătit o amendă record de 772 de milioane de dolari în Statele Unite. În plus, au fost invocate și legăturile juridice pe care Alstom le întreține cu statul rus și cu firme rusești, fiind amintite investițiile pe care Alstom le are în derulare în Rusia.
Amenzi și pentru alte firme
Potrivit contestației formulate de Webuilt, și compania Aktor, din cadrul asocierii Railworks, care a câștigat lucrările de 1,5 miliarde de lei la lotul 2 al căii ferate a fost sancționată, în 2020, de Banca Mondială, pentru practici frauduloase.
Lotul 3 – ale cărui lucrări costă 2,11 miliarde de lei – i-a revenit FCC, care a fost amendată acum cinci ani, în Spania, cu 61 milioane euro pentru constituirea unui cartel pentru licitații. Aceeași firmă a fost sancționată în acest an pentru licitații aranjate.
La rândul său, Astaldi – Webuild a primit 2,4 miliarde de lei pentru lotul 4,chiar dacă a fost investigată pentru oferirea de mită în cazul unor contracte.
Investiție de 9,3 miliarde de euro prin PNRR
Șeful CFR, Ion Simu Alexandru, și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au semnat, marți, 8 noiembrie 2022, contractul de finanțare din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a lucrărilor de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, o investiție masivă în valoare totală de 9,36 de miliarde de lei.
Este vorba în total de 166,7 kilometri de cale ferată. Investiția este structurată pe patru loturi: 1 – Cluj Napoca – Aghireș, 2 – Aghireș – Poieni, 3 – Poieni – Aleșd, 4 – Aleșd – frontieră Episcopia Bihor.
Conform CFR, pe traseul modernizat trenurile vor putea atinge viteze de circulație de 160 km/h.