Singurul atelier de recondiționat ambarcațiuni din vestul țării se află lângă Oradea, la Paleu. A fost deschis chiar înainte de pandemie de un fost mecanic auto. Din pasiune pentru nave, Călin Ștef s-a reconvertit profesional în restaurator de ambarcațiuni.
Dragul de ambarcațiuni l-a prins în Ungaria, acolo unde mergea la pescuit și unde a cunoscut proprietari de nave. Călin Ștef spune că, înainte de a se decide să își deschidă atelierul, a studiat sute de tutoriale pe internet și a citit luni la rând despre nave, de la partea tehnică la legislație.
La trei ani după aceea spune că peste 100 de ambarcațiuni au trecut prin atelierul lui pentru a fi recondiționate. Bihoreanul are acum comenzi din Ungaria, Franța, dar și din Statele Unite.
Cel mai mare proiect i-a fost încredințat recent. Este vorba despre recondiționarea navei Leader, fosta Snagov 1, pe care Nicolae Ceaușescu și-a făcut-o cadou când a împlinit 60 de ani. A fost cumpărată de o persoană privată în septembrie 2000, de la de la Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS). Între 2003 și 2004, vasul a fost modernizat la șantierul naval Oltenița, iar ulterior a fost readus pe lacul Snagov.
Vaporul lui Ceaușescu a fost achiziționat cu numai 20 ore de funcționare, iar în 2019, când a fost scos din nou la vânzare, pentru un sfert de million de euro, avea mai puțin de 400 ore de funcționare. Proprietarul spunea că, în octombrie 1992, Michael Jackson s-a plimbat cu acesta.
Acum, Călin Ștef spune că vaporul trebuie refăcut în totalitate, de la vopsit, structură de rezistență, parte electrică, până la mobilierul interior. Fiindcă este vorba despre o lucrare mare, Călin Ștef merge să restaureze ambarcațiunea la Snagov.
”E o provocare, este un proiect foarte important pentru mine. Sper că în câteva luni vaporul lui Nea Nicu să fie pe apă”, a declarat Călin Ștef pentru focusprima.ro. Fostul mecanic auto spune că uneori e mai ușor să recondiționezi nave decât să repari mașini, fiindcă lucrezi la suprafață și nu trebuie să adopți poziții nefirești, ca atunci când ești mecanic auto.
”Afacerea” făcută de Sandu Boc
Călin Ștef nu e singurul bihorean care se ocupă de o navă a fostului președinte Nicolae Ceaușeșscu. A făcut-o și marele fotbalist Sandu Boc. Acesta a povestit la “Prietenii lui Ovidiu”, intervievat de Ovidiu Ioanițoaia, cum a făcut o “afacere” cumpărând nava Sovata a lui Nicolae Ceaușescu. Se întâmpla imediat după Revoluție, când fotbalistul a intrat într-un business cu un cipriot care închiria marinari și vapoare pentru toți marii armatori ai lumii.
Pentru serviciile sale, Sandu Boc a fost plătit regește, dar a pierdut aproape tot ce a câștigat din afacerea cu cipriotul cumpărând nava Sovata. A trebuit să-i facă reparații pentru a primi aviz de la Registrul Naval Român.
Boc a povestit cum a refăcut motorul la fabrica de armament Mizil și cum se trezea noaptea și se plimba prin casă gândindu-se ce să facă cu ea. A închiriat-o unui turc care făcea pescuit cu ea, dar care, fiind prins de paza de coastă, i-a calat un motor. “În contractul pe care l-am făcut pe un an am scris că «la terminarea contractului trebuie predat cu avizul Registrului Naval Român». El, fraierul, a calat și un motor. Când să-mi dea vasul, i-am arătat contractul! N-a mai obținut avizul ăla niciodată. Mi-a dat cât am vrut pe el și l-a lăsat aici. Eu l-am vândut unui prieten de-al meu. S-a dus la Mangalia, i-a făcut asigurare, dar după l-a băgat la fund și a luat banii pe asigurare”, a povestit Sandu Boc.