19 bihoreni și-au cerut în acest an insolvența, iar dosarele altor șapte sunt verificate de specialiștii Direcției de Insolvență a Persoanelor Fizice din cadrul Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Aceste date plasează Bihorul pe primul loc într-un top național al celor care nu și-au mai putut plăti datoriile și au apelat la această procedură.
La nivelul întregii țări, în 2022 au fost înregistrate 43 de cereri de deschidere a procedurii de insolvență, mai multe decât în tot anul 2021 și dublu față de 2018, primul an de activitate al Direcției.
Potrivit actualelor reglementări, insolvenţa este definită ca fiind acea situaţie în care o persoană fizică nu mai dispune de banii necesari pentru a-şi achita datoriile (rate bancare, impozite, restanţe la asociaţiile de proprietari) şi înregistrează întârzieri de plată mai mari de 90 de zile.
Procedurile de insolvență reglementate de Legea nr. 151/2015 privind insolvenţa persoanelor fizice sunt:
a) procedura de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
b) procedura judiciară de insolvenţă prin lichidare de active;
c) procedura simplificată de insolvenţă.
În prima variantă, datoriile persoanelor fizice pot fi reeșalonate pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire încă 1 an. ”Persoanele fizice care au bunuri sau venituri urmăribile și nu se încadrează pentru procedura pe bază de plan de rambursare, pot opta pentru procedura prin lichidare de active”, a transmis ANPC, printr-un comunicat.
Persoanele fizice care au peste vârsta standard de pensionare și au pierdut jumătate sau total capacitatea de muncă, pot beneficia de ștergerea datoriei, în cazul în care valoarea acesteia este de maximum 10 salarii minime pe economie.
Pe parcursul derulării procedurilor de insolvență, persoanele fizice beneficiază de suspendarea executărilor silite asupra bunurilor şi veniturilor, dobânzile sau penalitățile nu sunt aplicate, iar celor vizați de această măsură le este asigurat coşul minim de cumpărături.
Consultanță gratuită la ANPC
Pentru a afla detalii despre insolvența persoanelor fizice, românii pot primi consultanță gratuită de la angajații Direcţiei de Insolvenţă din cadrul ANPC, care îi consiliază cu privire la procedura cea mai potrivită.
”În cursul anului 2022 au fost consiliați în cadrul birourilor de insolvență, existente la nivelul fiecărui județ un număr de 357 debitori, există un număr de 75 de dosare in lucru”, a transmis bihoreanca Ruxandra Badea (foto), directoarea Direcției de Insolvență a Persoanelor Fizice din cadrul ANPC. ”Dorim ca accesibilitatea procedurilor de insolvență a persoanelor fizice să fie cât mai la îndemâna consumatorilor, iar pentru aceasta și pentru alte lămuriri, îi așteptăm la sediile noastre din toată țara, pentru a le oferi consiliere gratuită și sprijin.”
ANPC atrage atenția că informații vizând falimentul personal trebuie afișate, în loc vizibil, de către casele de amanet, băncile și instituțiile financiare nebancare. Aceeași obligație o au și operatorii online, care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerţ electronic: ”Aceștia sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului – home page, pe bara de menu a paginii, pictogramele care promovează procedura SAL, la linkul https://tinyurl.com/pictogramaSAL sau Platforma SOL a Comisiei Europene –ec.europa.eu/consumers/odr. Aceasta este platforma europeană de soluționare online a litigiilor”, arată reprezentanții Autorității Naționale de Protecție a Consumatorilor.
Comments 1