Titlul problemei de drept: Calea de atac, termenul de formulare şi instanţa competentă să soluţioneze calea de atac în materia achiziţiilor publice, în cazul litigiilor care decurg din executarea contractelor, în urma modificărilor introduse prin Legea nr.212/2018 (Curtea de Apel Bacău)
- Materia: civil
- Subcategoria: alte tipuri de cauze
- Obiect ECRIS: achiziții publice
- Acte normative incidente: art. 8 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, art. 53, art. 55 din Legea nr. 101/2016
- Cuvinte cheie: litigii privind executarea contractelor administrative, competență, căi de atac
În opinia instanței care a sesizat problema de drept, în funcţie de valoarea obiectului cererii, competenţa de soluţionare în primă instanță a litigiilor care intră sub incidenţa prevederilor art.53 alin.11 din Legea nr.101/2016 este împărţită între judecătorie și tribunal. Dificultăţile de ordin practic pe care le generează modificările legislative aduse Legii nr.101/2016 constau în:
– stabilirea procedurii pe care instanţa o va aplica în soluţionarea acestor litigii, respectiv procedura derogatorie reglementată de Capitolul VI Secţiunile 1 și 2 din Legea nr.101/2016 sau procedura de drept comun reglementată de Codul de procedură civilă;
– calea de atac și termenul de formulare împotriva hotărârilor pronunțate de judecătorie sau tribunal în primă instanță, respectiv calea de atac a recursului în termen de 10 zile de la comunicare, prevăzută în mod expres de art.55 alin.3 din Legea nr.101/2016 sau calea de atac de drept comun a apelului, în termen de 30 de zile de la comunicare;
– instanța competentă să soluționeze calea de atac declarată împotriva hotărârilor pronunțate de judecătorie și tribunal în primă instanță; astfel, dacă se apreciază că în toate situaţiile calea atac este cea prevăzută de art.53 alin.11 din Legea nr.101/2016, respectiv recursul în termen de 10 zile de la comunicare, instanţa competentă să soluţioneze calea de atac este cea prevăzută în mod expres de acelaşi text legal, respectiv secţia contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel, care judecă în complet specializat de achiziţii publice sau instanţa imediat superioară, conform art.483 alin.4 Cod procedură civilă; dacă se apreciază că este incidentă calea de atac de drept comun a apelului în termen de 30 de zile de la comunicare, aceasta va fi soluţionată de instanţa civilă imediat superioară.
Opinia Institutului Național al Magistraturii
Anterior adoptării Legii nr. 101/2016, competența soluționării cauzelor având ca obiect acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum și în cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezoluțiunea, rezilierea sau denunțarea unilaterală a contractelor de achiziție publică a fost reglementată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 – capitolul 9 – și a aparținut fie instanțelor de contencios administrativ (la data publicării actului normativ, art. 287 stabilea expres că se aplică dispozițiile Legii nr. 554/2004), fie instanțelor comerciale (competență stabilită începând cu data de 3 ianuarie 2011, prin art. I pct. 74 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 76/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006, astfel cum a fost modificat prin articolul unic pct. 35 din Legea nr. 278/2010), fie a fost partajată între cele două instanțe, în sensul că litigiile de natură precontractuală erau soluționate de instanțele de contencios administrativ, iar cele ulterioare contractului, de instanțele comerciale (începând cu 23 iunie 2009, conform art. I pct. 26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 72/2009 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006).
Considerăm relevante următoarele dispoziții legale:
A. Anterior intrării în vigoare a OUG 23/2020
Art.8 alin. (2) din Legea nr.554/2004: Instanţa de contencios administrativ este competentă să soluţioneze litigiile care apar în fazele premergătoare încheierii unui contract administrativ, precum şi orice litigii legate de încheierea contractului administrativ, inclusiv litigiile având ca obiect anularea unui contract administrativ. Litigiile care decurg din executarea contractelor administrative sunt în competenţa de soluţionare a instanţelor civile de drept comun.
Art.53 alin. (11) Legea nr.101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor: Procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative se soluţionează în primă instanţă, de urgenţă şi cu precădere, de către instanţa civilă de drept comun în circumscripţia căreia se află sediul autorităţii contractante.
Art. 55 alin. (3) din același act normativ: Hotărârea poate fi atacată cu recurs, în termen de 10 zile de la comunicare, la secţia contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel, care judecă în complet specializat în achiziţii publice. Recursul este soluţionat de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 30 de zile de la data sesizării legale a instanţei.
În legătură cu problema supusă discuției, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, a pronunţat Decizia nr. 40/18 mai 2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 683 din 31/07/2020, statuând următoarele:
„În interpretarea şi aplicarea art. 55 alin. (3) raportat la art. 53 alin. (11) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (în forma în vigoare anterior modificării prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice), stabileşte că:
Hotărârea pronunţată în primă instanţă în procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative se atacă cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare la instanţa ierarhic superioară – secţia sau completul specializat în litigii cu profesionişti, conform procedurii prevăzute de Legea nr. 101/2016.
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea cu privire la normele de drept substanţial aplicabile.”
ICCJ a reținut în motivare că o interpretare în sensul că și în cazul hotărârilor pronunțate în fond de instanța de drept comun calea de atac se judecă la secția contencios administrativ și fiscal a curții de apel, în complet specializat în achiziții publice, ar fi de natură să încalce, în primul rând, principiul specializării secțiilor/ completurilor de judecată din cadrul unei instanțe, iar, în al doilea rând, chiar voința declarată a legiuitorului, care a fost aceea de degrevare a secției de contencios administrativ și fiscal, respectiv a completului specializat în achiziții publice (fără nicio distincție după cum acestea ar funcționa în cadrul tribunalelor sau curților de apel) de unele tipuri de cauze, în legătură cu care a apreciat că pot fi rezolvate și de alte secții sau completuri specializate.
B. După intrarea în vigoare a OUG 23/2020 – 12 februarie 2020
Art. 55 alineat (3): Hotărârea pronunțată în cazul litigiilor de la art. 53 alin. (1) poate fi atacată cu recurs, în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, la secția contencios administrativ și fiscal a curții de apel, care judecă în complet specializat în achiziții publice. Recursul este soluționat de urgență și cu precădere, într-un termen ce nu va depăși 30 de zile lucrătoare de la data sesizării legale a instanței.
Art. 55 alin. (31): Hotărârea pronunțată în cazul litigiilor de la art. 53 alin. (11) poate fi atacată numai cu apel, în termen de 10 zile de la comunicare, la instanța ierarhic superioară. Apelul este soluționat de urgență și cu precădere, într-un termen ce nu va depăși 30 de zile lucrătoare de la data sesizării legale a instanței.
Astfel, pentru litigiile născute începând cu data de 12 februarie 2020, pentru procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative, hotărârile sunt supuse numai apelului, în termen de 10 zile de la comunicare, la instanța ierarhic superioară.
C. După intrarea în vigoare a OUG nr. 114/2020 privind modificarea şi completarea unor acte normative cu impact în domeniul achiziţiilor publice – publicată în Monitorul Oficial nr. 614 din 13 iulie 2020
– a fost abrogată OUG nr. 23/2020
Textele legale actuale:
Art. 55 alin. (3) – Hotărârea pronunţată în cazul litigiilor prevăzută la art. 53 alin. (1) poate fi atacată cu recurs, în termen de 10 zile de la comunicare, la secţia contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel, care judecă în complet specializat în achiziţii publice. Recursul este soluţionat de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 30 de zile de la data sesizării legale a instanţei.
Art. 55 alin. (31): Hotărârea pronunţată în cazul litigiilor prevăzută la art. 53 alineatul (1^1) poate fi atacată numai cu apel, în termen de 10 zile de la comunicare, la instanţa ierarhic superioară. Apelul este soluţionat de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 30 de zile de la data sesizării legale a instanţei.
Cu unanimitate, participanții au luat act de faptul că problema a fost tranşată de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin pronunţarea HP nr. 40/2020 și de către legiuitor prin adoptarea OUG nr. 23/2020 și OUG nr. 114/2020.
Extras din minuta întâlnirii președinților secțiilor specializate (foste comerciale) ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel (online) – București, 15 decembrie 2020.