”Ar fi frumos să vă exercitați atribuțiile de serviciu fără exces de zel, crize de personalitate, frustrări acumulate din cauza sistemului și cu bună-credință.” Este sfatul avocatului clujean Cristian Gîndac pentru polițiști, după ce a trecut printr-o experiență mai puțin plăcută cu un inspector din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca. Avocatul a explicat că o polițistă care verifica aspecte legate de o tranzacție online i-ar fi cerut fratelui său, prin telefon, datele personale și l-ar fi tratat cu superioritate și cu ironie. Cristian Gîndac a sesizat IPJ Cluj în legătură cu această situație și a dezvăluit pentru BihorJust care a fost reacția instituției.
”Să recapitulăm:
Ai un schimb de mesaje cu un utilizator OLX în vederea achiziționării unei plăci video, după care ajungeți la un numitor comun, vă întâlniți, probezi placa video, ți se prezintă actele justificative (bon fiscal original, factură în original și cutia cu seria de identificare). În final, decizi să achiziționezi respectiva placă video.
La scurt timp, decizi să revinzi acea placă video pentru că s-a ivit ocazia să cumperi una mai performantă la un preț bun, sens în care postezi anunț pe OLX cu placa achiziționată și cu fotografiile aferente.
Văzând anunțul publicat de tine, primești un mesaj de la un utilizator pe platforma OLX (din conținutul căruia reiese că respectivul este persoana de la care ai achiziționat placa video) prin care te sfătuiește să „scoți” anunțul de pe OLX pentru că recent a aflat și el că este o problemă cu seria de identificare a acelei plăci video și că astfel ar trebui procedat pentru a nu rămâne fără placa video.
De asemenea, primești un mesaj de la un alt utilizator OLX prin care acesta îți spune că <m-ai fraierit, tu și băieții tăi și o să fii chemat la poliție în scurt timp>”, a relatat avocatul Cristian Gîndac.
Acesta susține că fratele său a fost sunat ulterior de la Poliția Municipiului Cluj-Napoca.
”Primești și telefonul de la Poliție (număr de fix, 0264 xxx xxx), prin care doamna SÎRCA IOANA, ofițer de poliție din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca, te întreabă dacă ești X, îți spune să îi comunici numele și prenumele, numele părinților, CNP, iar când îi spui că nu divulgi CNP-ul prin telefon, te întreabă dacă știi cu cine vorbești, în caz contrar să te uiți la numărul de telefon (de parcă ar fi scris POLIȚIA în loc de numărul de telefon.) Apoi te întreabă de ce nu îți achiți comenzile de pe OLX. Dacă dorești să îi explici, îți spune că știe ea cum stau lucrurile și că o să fii citat la secție, moment la care îi spui că te prezinți cu fratele tău, care e avocat. Atunci îți răspunde râzând, foarte ironic, că poți să vii cu cine vrei că nu o interesează.
Auzind aceste întâmplări de la fratele meu, îmi permit să o sun pe numărul personal (pe care dânsa mi l-a comunicat în legătură cu un alt dosar) și o întreb dacă i se pare normal cum a procedat și dacă se solicită CNP-ul prin telefon. Nici nu termin ideea, îmi spune că nu stă să îmi dea explicații la telefon și îmi închide în nas.”
Cristian Gîndac a sesizat situația către IPJ Cluj și a primit un răspuns la care se aștepta.
”Cam despre asta e vorba, oameni buni. Și ne mai mirăm de ce merg lucrurile cum merg în Poliția Română? Chiar sunt curios care au fost demersurile efectuate de IPJ Cluj pentru a verifica aspectele sesizate de mine, în legătură cu domnișoara inspector care îi solicita CNP-ul prin telefon fratelui meu și care îl trata mai ceva ca pe un inculpat, fără să asculte dacă omul are sau nu de spus ceva, dacă deține documente justificative sau dacă are alte probe (în speță, convorbiri prin intermediul aplicației WhatsApp cu persoana de la care a achiziționat placa video care făcea obiectul plângerii)”, se întreabă avocatul Cristian Gîndac.
Referindu-se la măsurile promise de Poliția Cluj, avocatul este convins că: ”I s-a pus în vedere numitei să întocmească un raport prin care să își exprime poziția față de aspectele sesizate de către mine și … cam atât.”
”Un sfat prietenesc: instalați-vă aplicații de înregistrat apeluri că niciodată nu se știe când domnișoara în discuție sau alți colegi de-ai dânsei care procedează în același mod, vă vor contacta. Și da, dacă apelurile efectuate prin intermediul centralei de la Poliție nu sunt înregistrate, decât cele prin intermediul STS, la numărul 112, măcar să aveți voi apelul înregistrat. Că altfel, au mai mare credibilitate explicațiile alterate ale dânșilor, decât cele sesizate de voi.
PS: Ar fi frumos să vă exercitați atribuțiile de serviciu fără exces de zel, crize de personalitate, frustrări acumulate din cauza sistemului și cu bună-credință”, a mai precizat avocatul Cristian Gîndac.
Pentru realizarea materialului publicat în luna iulie 2021, BihorJust s-a adresat IPJ Cluj și a cerut lămuriri în legătură cu această situație. Răspunsul Poliției Județene Cluj îl redăm în continuare.
Comments 2