În ședința din data de 8 aprilie 2025, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate şi a constatat că dispoziţiile art.494 alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ sunt neconstituţionale.
În esență, Curtea a reţinut că prevederile art.494 alin.(9) din Codul admnistrativ preiau identic soluţia legislativă stabilită prin dispoziţiile art.79 alin.(5) din Legea nr.188/1999 privind statutul funcţionarilor publici [în prezent abrogată], cu privire la care, prin Decizia nr.737 din 8 octombrie 2020, Curtea Constituţională a decis că sunt neconstituţionale.
Curtea a constatat că prevederile art.494 alin.(9) din Codul administrativ aduc atingere dispoziţiilor art.73 alin.(3) lit.j) din Constituţie, deoarece permit reglementarea prin hotărâre a Guvernului în domeniul răspunderii disciplinare a funcţionarului public, în condiţiile în care aspectele esenţiale în materia efectuării cercetării administrative a funcţionarului public ar fi trebuit să fie reglementate prin lege organică.
Pentru considerente similare, Curtea a constatat şi încălcarea dispoziţiilor art.1 alin.(4) din Constituţie referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, prin delegarea reglementării prin act infralegal a unui domeniu referitor la statutul funcţionarului public, ce ţine de domeniul de reglementare a legislaţiei primare, precum şi a art.1 alin.(5) din Constituţie în componenta sa referitoare la previzibilitatea şi accesibilitatea legii, deoarece funcţionarul public vizat se va putea raporta numai la prevederile lacunare, incomplete, ale acesteia.