Legea privind stabilirea coeficienților minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului la nivel național este neconstituțională, a stabilit, marți, plenul Curții Constituționale, în cadrul controlului anterior promulgării. Instanța de contencios constituțional a decis, cu unanimitate de voturi, că sunt încălcate prevederile art.111 alin.(1) și art.138 alin.(5) din Constituție.
Potrivit CCR, legea supusă controlului de constituționalitate încalcă prevederile art.111 alin. (1) din Constituție – ”Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora. În cazul în care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.”
În plus, spun judecătorii Curții Constituționale, este încălcat și articolul 138, alin. (5) din legea fundamentală – ”Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare.”
Obiecția de neconstituționalitate a dispoziţiilor Legii privind stabilirea coeficienților minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului la nivel național a fost formulată de deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale PNL și USR.
Tot marți, CCR a mai admis:
- Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor articolului unic pct.3 din Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale;
- Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind instituirea unui ajutor de stat pentru acordarea de despăgubiri producătorilor agricoli afectați de fenomene meteorologice nefavorabile, obiecție formulată de Guvernul României
În schimb, au fost respinse:
- ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr.268/2011 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului
- ca inadmisibilă, obiecția de neconstituționalitate a art.I pct.1, 2, 4 și 5 și art.II din Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar.
- ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.I pct.3 din Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
- ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispoziţiilor Legii privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică.
Deciziile sunt definitive şi general obligatorii.
Deciziile luate, marți, de Curtea Constituțională a României: