Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a stabilit că ”este necesară o acțiune rapidă de remediere din partea statului polonez” în ceea ce privește modificările legislative prin care membrii Comitetului Național al Magistraturii (CNM) sunt aleși de politicieni, nu de judecători. Curtea a constatat că această procedură de numire a compromis, la rândul său, legitimitatea Camerei de Control Extraordinar și Afaceri Publice a Curții Supreme din Polonia, care a examinat cazurile a doi judecători.
Potrivit celor doi judecători, Camera de Revizuire Extraordinară și Afaceri Publice, una dintre cele două camere nou create ale Curții Supreme, a fost compusă din judecători numiți de președintele Poloniei la recomandarea Consiliului Național al Magistraturii. La rândul său, CNM a făcut obiectul controverselor de la intrarea în vigoare a noii legislații care prevede, printre altele, că membrii săi nu mai sunt aleși de judecători, ci de către Sejm (camera inferioară a Parlamentului).
Pornind de la această situație, cei doi magistrați-reclamanți s-au plâns CEDO, arătând că, prin modalitatea în care au fost numiți magistrații din respectiva Cameră, aceasta nu fusese „tribunal instituit de lege” și nu avea imparțialitate și independență. Cauza este una dintre cele 57 de cereri împotriva Poloniei, depuse în 2018-2021, privind diverse aspecte ale reorganizării sistemului judiciar polonez inițiate în 2017.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a subliniat că sarcina sa nu a fost să evalueze legitimitatea reorganizării sistemului judiciar polonez în ansamblu, ci să stabilească dacă și în ce fel aceste modificări au afectat drepturile celor doi judecători – reclamanți, în temeiul articolului 6 § 1 a Convenției Drepturilor Omului – ”Orice persoană are dreptul la judecarea cauzei sale în mod echitabil, în mod public şi în termen rezonabil, de către o instanţă independentă şi imparţială,”
Curtea a constatat că procedura de numire a judecătorilor din Consiliul Național al Magistraturii a fost influențată în mod nejustificat de puterile legislative și executive. ”Aceasta a reprezentat o neregulă fundamentală care a afectat negativ întregul proces și a compromis legitimitatea Camerei de Control Extraordinar și Afaceri Publice a Curții Supreme, care examinase cazurile reclamanților”, a explicat CEDO. ”Camera de Control Extraordinar și Afaceri Publice nu a fost așadar un „tribunal independent și imparțial instituit prin lege” în sensul Convenției Europene.”
Curtea Europeană a mai observat că președintele polonez, ”cu o sfidare flagrantă a statului de drept”, a făcut numiri ale magistraților, deși exista o hotărâre judecătorească definitivă care suspenda introducerea recomandării făcute de CNM pentru numirea judecătorilor Camerei de Control Extraordinar și Afaceri Publice.
”Întrucât încălcarea drepturilor reclamanților își are originea în modificările aduse legislației poloneze care au lipsit justiția poloneză de dreptul de a alege membrii CNM și au permis executivului și legiuitorului să se amestece direct sau indirect în procedura de numire a judecătorilor, compromițând în mod sistematic legitimitatea unei instanțe formate din magistrați astfel numiți, este necesară o acțiune rapidă de remediere din partea statului polonez”, a stabilit CEDO.
Curtea a atras atenția că, atunci când este constatată o încălcare a Convenției Drepturilor Omului, statul are obligația legală de a lua măsurile generale și/sau individuale care urmează să fie adoptate în ordinea sa juridică internă pentru a pune capăt încălcării constatate de Curte și să repare situația: ”Prin urmare, revine Poloniei să tragă concluziile necesare din această hotărâre și să ia măsurile adecvate pentru a rezolva problemele care stau la baza încălcărilor constatate de Curte și pentru a preveni ca încălcări similare să aibă loc în viitor.”
DOCUMENT – Comunicatul CEDO referitor la decizia în cazul Dolińska-Ficek și Ozimek v. Polonia: